Marimekko: Kasvun hidastuminen edessä
Marimekon Q2-tulos osui hyvin ennusteisiimme ja ohjeistus koko vuodelle pidettiin ennallaan. Laskimme kuitenkin ennusteitamme etenkin Suomen loppuvuoden myyntinäkymän johdosta. Näemme edelleen osakkeen tuotto-odotuksen jäävän liian pieneksi, kun tuloskasvu hidastuu, eikä kertoimissa mielestämme ole nousuvaraa. Laskemme tavoitehinnan 13,0 euroon (aik. 14,0) ja toistamme vähennä-suosituksen.
Q2 osui hyvin ennusteisiin
Marimekon Q2-liikevaihto kasvoi 16 % ja oli 38 MEUR odotuksemme mukaisesti. Liikevaihdon kasvu tuli etenkin Suomesta (+25 %), kansainvälisen kasvun jäädessä 5 %:iin. Yhtiö selitti kv. kasvun hitautta tukkutoimitusten ajoituksella. Q2-liikevoitto kasvoi 17 % ja oli 5,7 MEUR. Meidän ennusteemme liikevoitolle oli 5,5 MEUR (konsensus 5,5 MEUR). Marginaali oli käytännössä viime vuoden tasolla, jota tuki hyväkatteisen vähittäiskaupan liikevaihdon kasvu, mutta heikensivät kasvaneet kiinteät kulut.
Yhtiö toisti ohjeistuksensa vuodelle 2022, laskimme ennusteita
Yhtiö toisti odotetusti Q2-raportissa ohjeistuksen, jonka mukaan vuonna 2022 liikevaihdon arvioidaan kasvavan edellisvuodesta (2021: 152 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin olevan 17-20 % (2021: 20,5 %). Yhtiö arvioi liikevaihdon suhteellisen kasvun tänä vuonna H2:lla kuitenkin hidastuvan. H1:n aikana yhtiön kasvu oli 20 % ja oikaistu liikevoittomarginaali laski 0,4 %-yksikköä. Loppuvuoden kasvua tulevat jarruttamaan erityisesti Suomen tukkukaupan kovat vertailuluvut, kun viime vuoden kaltaiset kampanjatoimitukset eivät tule toistumaan. Kansainvälisen myynnin kasvun pitäisi sen sijaan jatkua vahvana. Vaikka Q2-tulos oli odotuksiemme mukainen, laskimme ennusteitamme johtuen Suomen vaisusta näkymästä loppuvuodelle.
Syyskuun CMD tuonee päivitystä taloudellisiin tavoitteisiin
Marimekon taloudelliset tavoitteet ovat jo pitkään olleet 10 % vuotuinen liikevaihdon kasvu ja 15 % liikevoittomarginaali. Yhtiö on järjestämässä ensimmäistä pääomamarkkinapäiväänsä syyskuun puolivälissä, jonka näemme luontevana paikkana päivittää tavoitteita. Marimekon on mielestämme haastava saavuttaa 10 %:n vuotuista liikevaihdon kasvua tulevina vuosina, sillä Suomen liikevaihto on noussut vuoden 2019 tasosta jo 40 %. Näemme kasvumahdollisuudet Suomessa rajallisina ja Suomen ollessa 60 % koko yhtiön myynnistä, uskomme tämän rajoittavan myös yhtiön kasvua, vaikka ulkomailla on vielä runsaasti kasvupotentiaalia. Näin ollen kasvutavoitetta saatetaan muuttaa esim. muotoon ”markkinoita nopeampi” tai 5-10 % nykyisen 10 % sijaan. Kannattavuuden suhteen voisi olla luontevaa nostaa tavoitetta, kun aiempi on saavutettu. Emme kuitenkaan usko Marimekon pystyvän enää parantamaan nykyisestä noin 20 % liikevoittomarginaalista kannattavuuttaan, mutta tavoitetasoksi se voisi hyvin kelvata. Marimekko tavoittelee nykyisin vähintään 50 % osingonjakosuhdetta ja tätä on mielestämme varaa nostaa, koska yhtiön investointitarpeet ovat pienet ja tase vahva.
Arvostus neutraali, tuotto-odotus jää liian pieneksi
Näemme Marimekon nykyisen arvostuksen (P/E 19x ja EV/EBIT 14x vuodelle 2023) neutraalina. Ennustamme tuloskasvun jäävän melko pieneksi lähivuosina, eikä osakkeen kokonaistuotto osingon kanssakaan yllä 10 %:iin. Tämän vuoksi näemme tuotto-odotuksen liian pienenä ja myös tuotto/riskisuhteen olevan negatiivisella puolella.
Lue yhtiöstä julkaistu analyysiraportti täältä (premium-tilaajille)
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.08.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 152,2 | 168,1 | 178,1 |
kasvu-% | 23,19 % | 10,42 % | 5,95 % |
EBIT (oik.) | 31,2 | 32,5 | 33,3 |
EBIT-% (oik.) | 20,50 % | 19,31 % | 18,72 % |
EPS (oik.) | 0,60 | 0,63 | 0,63 |
Osinko | 0,72 | 0,42 | 0,48 |
Osinko % | 4,25 % | 3,31 % | 3,79 % |
P/E (oik.) | 28,28 | 20,00 | 19,99 |
EV/EBITDA | 15,35 | 11,73 | 11,14 |