Marimekko laaja raportti: Hintalappu noussut luksuskategoriaan
Tarkistamme Marimekon tavoitehintamme 75,0 euroon (aik. 80,0e) ja laskemme suosituksemme tasolle vähennä (aik. lisää). Yhtiön liiketoiminta on viime vuosien aikana saatu viritettyä hurjaan iskuun ja Marimekon brändi sekä kilpailukyky ovat mielestämme vahvempia kuin koskaan. Tämä on heijastunut ennätysvahvan tuloksen lisäksi myös osakekurssiin ja arvostustaso on kivunnut historiallisen korkealle. Ennustamamme lähivuosien tuloskasvun väliaikainen hyytyminen yhdessä korkeiden arvostuskertoimien kanssa painavat osakkeen riski/tuotto-suhteen mielestämme tällä hetkellä riittämättömäksi. Jäämmekin odottamaan merkkejä tuloskasvun jatkumisesta ja/tai arvostuskertoimien laskusta. Yhtöistä julkaistu laaja raportti on luettavissa täällä.
Kilpailukyvyn nosto ja brändin kirkastaminen ovat nostaneet yhtiön liikevaihdon ja tuloksen ennätystasolle
Marimekko on tehnyt viime vuosina sekä kansainvälisen kilpailukyvyn noston että brändin houkuttelevuuden osalta erittäin hyvää työtä. Organisaatiomuutokset, kiinteiden kulujen leikkaaminen, tuoteportfolion terävoittäminen, suhteellisen myyntikatteen parantuminen ja liikevaihdon kasvu ovat siivittäneen yhtiön lähes 40 %/v tuloskasvuun 2016-2021. Marimekko-brändin uusi raikas suunta ja onnistuneet uudet mallistot ovat tuoneet yhtiön ympärille positiivista virettä ja brändi on mielestämme vahvempi ja ajankohtaisempi kuin koskaan. Marimekon strategiakauden 2018-2022 tavoitteena on ollut laajentaa yhtiön brändiä niche-kategoriasta puhuttelemaan laajempaa asiakaskuntaa ja tässä yhtiö on onnistunut hyvin. Tulevien vuosien kasvustrategia nojaa ulkomaille (erityisesti Aasian-Tyynenmeren alueelle), missä yhtiö panostaa partnerivetoiseen kasvuun ja verkkomyynnin lisäämiseen.
Tuloskasvussa otetaan arviomme mukaan nyt vahvan spurtin jälkeen parin vuoden tauko
Marimekon lähivuosien näkymät ovat vahvat ja yhtiöllä on hyvät edellytykset jatkaa tervettä kasvuaan. Kasvun keskeiset ajurit ovat brändin vahva vetovoima, laajemman kohdeyleisön puhuttelemiseen kehitetyt mallistot, globaaliin bränditunnettuuden kasvu ja lifestyle-valikoiman laajentaminen sekä kansainvälisen kasvustrategian eteen tehdyt panostukset. Kannattavuuden osalta tilanne on kaksijakoinen. Yhtiön kannattavuus ei ole ikinä ollut näin korkea (2021e EBIT: 21 %). Näkemyksemme mukaan nykyinen kannattavuus ei ole pitkällä aikavälillä kestävä, mitä indikoi myös yhtiön oma selvästi alhaisempi pitkän aikavälin tavoitetaso (EBIT 15 %). Lähdemmekin ennusteistamme siitä, että lähivuosina kannattavuus normalisoituu lähemmäs yhtiön tavoitetasoa ja toimialan pitkän ajan keskiarvoa, mikä vaikeuttaa tuloskasvua nykyiseltä ennätysvahvalta tasolta, vaikka liikevaihto kasvaisikin hyvin. Tämän seurauksena odotamme tuloskasvun jäävän 2022-2023 osalta nollan tuntumaan. Osingonjako pysyy tuttuun tapaan vuolaana, johtuen pienestä investointitarpeesta.
Nykyarvostus vaatii taakseen vahvempaa tuloskasvua
Marimekon tuotto-odotusta haarukoidessa keskeinen kysymys on tuloskasvunäkymä. Arvostustaso on kurssinousun seurauksena kivunnut lähelle ennätystasoja (P/E 2021e: 26x; 2022e: 28x) ja historiallinen alennus suhteessa verrokkiryhmään on kääntynyt preemioksi. Vaikka yhtiön laatu onkin kiistatta parantunut merkittävästi nykyjohdon alaisuudessa, alkaa arvostus olla hyvin haastava ja pitkällä aikavälillä näemme yhtiön hyväksyttävän arvostustason olevan nykyistä alhaisempi. Näin ollen lähivuosien tuotto-odotus nojaakin tuloskasvuun. Koska ennustamme lähivuosien tuloskasvun olevan nollan tuntumassa, on meidän vaikea nähdä osakkeelle selkeitä ajureita ylöspäin seuraavan 12kk aikana. Mikäli yhtiö kykenee ennusteidemme vastaisesti jatkamaan nykyisenkaltaisen kannattavuuden ylläpitämistä tai kasvamaan ennusteitamme nopeammin, muuttuisi arvostuskuva houkuttelevammaksi. Nykyisten ennusteidemme valossa osakkeen tuotto-odotus jää mielestämme kuitenkin heikoksi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.01.2022
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 123,6 | 147,3 | 161,2 |
kasvu-% | −1,48 % | 19,17 % | 9,46 % |
EBIT (oik.) | 20,2 | 30,4 | 28,0 |
EBIT-% (oik.) | 16,32 % | 20,63 % | 17,37 % |
EPS (oik.) | 1,80 | 2,93 | 2,68 |
Osinko | 1,00 | 1,80 | 1,80 |
Osinko % | 10,98 % | 15,03 % | 15,03 % |
P/E (oik.) | 5,06 | 4,09 | 4,46 |
EV/EBITDA | 2,22 | 1,91 | 1,84 |