Marimekko lanseeraa neljännen yhteistyömalliston japanilaisen Uniqlon kanssa
Marimekko ja globaali japanilainen vaatebrändi Uniqlo julkistivat tiistaina uuden, rajoitetun ajan saatavilla olevan syys- ja talvimalliston. Mallisto on yksi Uniqlon vuoden 2020 kärkiyhteistöistä, ja se tulee myyntiin maanantaina 23.11. Kokoelma on Pohjolan säiden innoittama ja tarjoaa naisille ja lapsille Marimekko-kuvioita kantavia vaatteita. Mallisto on jo neljäs brändien tekemä yhteistyö viimeisen parin vuoden aikana ja se tulee myyntiin useimmilla Uniqlon markkinoilla. Ensimmäinen Marimekon ja Uniqlon yhteistyö tehtiin keväällä 2018. Se menestyi hyvin ja toi Marimekolle selvästi laajempaa tunnettuutta yhtiön tärkeillä kasvumarkkinoilla Aasian-Tyynenmeren alueella. Toinen yhteistyö julkaistiin syksyllä 2019 ja kolmas maaliskuussa 2020. Pidämme yhteistyön jatkoa siten positiivisena asiana Marimekolle ja yhtiön tuleville mahdollisuuksille Aasian-Tyynenmeren alueella. Uniqlo on yksi japanilaisen vaatetusalan jätin Fast Retailing Co Ltd:n brändeistä. Fast Retailing on yksi maailman suurimmista vaatetusalan vähittäiskauppiaista ja sen viimeisimmän tilikauden liikevaihto oli noin 2 biljoonaa jeniä (16 miljardia euroa).
Marimekko perui keväällä vuoden 2020 ohjeistuksensa Covid-19 -pandemian luoman epävarmuuden vuoksi, mutta vahvan alkuvuoden jälkeen ohjeistus palautettiin syyskuussa. Yhtiön 2020 ohjeistus on, että liikevaihto jää hieman edellisvuodesta (2019: 125 MEUR) ja vertailukelpoinen liikevoitto on suunnilleen edellisvuoden tasolla tai alhaisempi (2019: 17,1 MEUR). Marimekko arvioi vuoden 2020 alussa lisenssituottojen jäävän selvästi alle vuoden 2019 tason. Kesällä yhtiö nosti arvioitaan lisenssituotoista siten, että niiden arvioitiin pysyvän vuoden 2019 tasolla. Q3’20-raportissa arvioita lisenssituotoista oli jo nostettu vuoden 2019 yläpuolelle. Marimekko ei ennen eilistä tiedotetta antanut tarkempaa tietoa mihin (tyypillisesti hyväkatteisten) lisenssituottojen tänä vuonna nousseet näkymät ovat liittyneet, mutta selitys löytyi ainakin osittain tästä Uniqlo-yhteistyöstä. Vaikka Marimekon lisenssituotot ovat tammi-syyskuun aikana kasvaneet vain 3 % vertailukaudesta 2,1 MEUR:oon, on lisenssituottojen kehitys Aasian-Tyynenmeren alueella ollut vahvaa (kasvu +33 % tasolle 1,6 MEUR). Marimekko kertoi, että suurin osa tähän yhteistyömallistoon liittyvistä lisenssituotoista on tuloutettu Aasian-Tyynenmeren alueen liikevaihtoon kuluvan vuoden Q2:lla ja Q3:lla. Pidämme Uniqlo-yhteistyön jatkumista positiivisena asiana Marimekon kannalta, sillä lisenssituotot ovat erittäin kannattavaa liiketoimintaa Marimekolle ja ne auttavat yhtiötä tavoittamaan laajempaa yleisöä. Eilisellä tiedotteella ei kuitenkaan ole vaikutusta suositukseemme tai tavoitehintamme.
Marimekko on selvinnyt tämän vuoden haastavasta koronapandemiaympäristöstä selvästi odotuksiamme paremmin. Vakuuttavat alkuvuoden suoritukset ja hyvät Q4-näkymät saivat meidät nostamaan vuoden 2020 ennusteitamme marraskuun alussa julkistetun Q3-raportin yhteydessä. Vuoden 2020 liikevaihtoennusteemme on 122 MEUR (-3 % edellisvuodesta) ja oikaistu liikevoittoennusteemme 16,3 MEUR (+3 % edellisvuodesta). Ennusteemme ovat hieman yhtiön nykyisen ohjeistuksen yläpuolella ja näemme mahdollisuuden sille, että Marimekko voi joutua vielä nostamaan ohjeistustaan loppuvuodesta, jos toimintaympäristö pysyy vähittäiskaupan yhtiöille suotuisana, eikä esim. uusia myymälöiden sulkemispäätöksiä tule enää Q4:lle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut08.11.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 125,4 | 121,6 | 133,0 |
kasvu-% | 12,1 % | −3,0 % | 9,4 % |
EBIT (oik.) | 17,1 | 17,7 | 18,5 |
EBIT-% (oik.) | 13,6 % | 14,5 % | 13,9 % |
EPS (oik.) | 0,32 | 0,32 | 0,34 |
Osinko | 0,00 | 0,22 | 0,24 |
Osinko % | 1,7 % | 1,8 % | |
P/E (oik.) | 23,36 | 41,11 | 38,15 |
EV/EBITDA | 10,60 | 17,88 | 17,06 |
