Marimekko: ohjeistuksen nosto tukee positiivista näkemystä
Marimekko nosti vuoden 2019 liikevoitto-ohjeistustaan jo toistamiseen tänä vuonna. Marimekko-brändi näyttää elävän uutta nousua laajemman yleisön ja varsinkin nuorison keskuudessa, mikä tekee yhtiön kasvunäkymistä tällä hetkellä hyvin houkuttelevat. Brändin uudistunut suunta ja tuoreet mallistot ovat maistuneet kuluttajille hyvin. Lisääntynyt positiivinen näkyvyys katukuvassa ja mediassa heijastuvat nyt konkreettisesti myyntilukuihin ja brändin ympärillä leijuva myönteinen tunnelma antaa tukea myös suhteelliselle myyntikatteelle. Nostamme positiivisten ennustemuutosten johdosta tavoitehintamme 33 euroon (aik. 32 euroa) ja toistamme osakkeen lisää-suosituksen.
Jo toinen ohjeistuksen nosto tilikauden 2019 aikana
Marimekko nosti vuoden 2019 tulosohjeistustaan ja piti liikevaihtoennusteen ennallaan. Uuden ohjeistuksen mukaan liikevaihdon arvioidaan olevan edellisvuotista korkeampi (2018: 112 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoiton ennakoidaan olevan edellisvuotista korkeampi (2018: 12,2 MEUR), arviolta noin 17 MEUR. Aiemman ohjeistuksen mukaan vertailukelpoisen liikevoiton arvioitiin olevan edellisvuotista korkeampi, arviolta enintään noin 15 MEUR. Tämä oli jo toinen ohjeistuksen nosto vuonna 2019 (edellinen ohjeistuksen nosto 22.7.2019) ja liiketoiminnan hyvä kehitys tukee edelleen positiivista näkemystämme osakkeesta. Tämänkertainen ohjeistuksen nosto johtui pääasiassa ennakoitua voimakkaammasta myynnin kasvusta ja kasvunäkymistä Suomessa sekä arvioitua paremmasta suhteellisen myyntikatteen kehityksestä.
Vuoden 2019 liikevoittoennusteemme nousi 16 %
Nostimme vuoden 2019 liikevaihtoennusteemme 123 MEUR:oon (aik. 121 MEUR) ja liikevoittoennusteemme 17,0 MEUR:oon (aik. 14,7 MEUR), mikä tarkoittaa 13,9 %:n liikevoittomarginaalia (pitkän aikavälin tavoite EBIT: 15 %). Ennusteidemme mukaan liikevaihto kasvaa tänä vuonna 10 % ja vertailukelpoinen liikevoitto 40 % edellisvuodesta. Nostimme myös osinkoennusteemme 1,20 euroon (aik. 1,05 euroa), mikä tarkoittaa perusosingon kaksinkertaistamista edellisvuodesta ja noin 80 %:n osingonjakosuhdetta. Yhtiö vaikuttaa olevan tällä hetkellä todella hyvässä tuloskunnossa, minkä takia nostimme myös 2020-2021 tulosennusteitamme noin 7-8 %.
Marimekko-brändillä on tällä hetkellä erittäin vahva vetovoima kuluttajien keskuudessa
Pidämme ohjeistuksessa positiivisena sitä, että liikevaihdon hyvän kasvun lisäksi yhtiö puhuu positiiviseen sävyyn suhteellisen myyntikatteen kehityksestä. Tällä on merkittävä vaikutus liiketoimintamallin tulosvipuun ja uskomme sen johtuvan Marimekon parantuneesta hinnoitteluvoimasta sekä tehostustoimista hankinnassa ja tuoteportfolion optimoinnissa. Marimekon liiketoiminnassa on mahdollista saavuttaa kasvun kautta merkittäviä skaalaetuja, mutta jos tämä pystytään tekemään vielä suhteellista myyntikatetta nostamalla, valuu liikevaihdon kasvu nätisti alariville.
Vahvat tuloskasvunäkymät ja vakaa osinkotuotto tarjoavat tukea osakkeelle
Päivitetyillä vuoden 2019 ennusteillamme Marimekon P/E- ja EV/EBITDA-kertoimet ovat 19x ja 9x, mitkä ovat noin 20-30 % käyttämämme kansainvälisistä muotitaloista koostuvan verrokkiryhmän alapuolella. Ennusteidemme mukaisen tuloskasvun myötä kertoimet laskevat vuonna 2020 tasoille 17x ja 8x, jotka ovat myös noin 30 % verrokkiryhmän alapuolella. Vaikka tulospohjainen arvostus ei ole enää erityisen matala, tarjoaa vahva tuloskasvu ja vakaa 4 %:n tasolla oleva osinkotuotto mielestämme riittävän tuotto-odotuksen positiiviselle suositukselle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on tekstiili- ja vaatetusalan yritys. Valikoima sisältää vaatteita, laukkuja, asusteita ja taloustavaroista erilaisista huonekalukankaista aina posliinituotteisiin. Tuotteita myydään fyysisten myymälöiden kautta yhtiön tuotemerkillä ympäri maailman markkinoita, pääasiassa Euroopassa, Pohjois -Amerikassa ja Aasiassa. Marimekko perustettiin alun perin vuonna 1951, ja sen pääkonttori sijaitsee Helsingissä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.10.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 111,9 | 122,6 | 133,2 |
kasvu-% | 9,34 % | 9,55 % | 8,67 % |
EBIT (oik.) | 12,2 | 17,0 | 18,0 |
EBIT-% (oik.) | 10,92 % | 13,86 % | 13,51 % |
EPS (oik.) | 1,01 | 1,56 | 1,71 |
Osinko | 1,85 | 1,20 | 1,30 |
Osinko % | 7,06 % | 9,52 % | 10,32 % |
P/E (oik.) | 25,85 | 8,08 | 7,37 |
EV/EBITDA | 9,36 | 3,88 | 3,60 |