Marimekko päivitys - kannattavuuskäänne etenee odotettua voimakkaammin
Toistamme Marimekon lisää-suosituksen ja nostamme tavoitehinnan 11,5 euroon (aik. 11,0) selvästi ennusteitamme paremman Q3-raportin johdosta. Yhtiön liiketoiminta on kehittynyt tänä vuonna selvästi odotuksiamme parempaan suuntaan, mikä yhdessä piristyneiden vähittäiskaupan näkymien kanssa lisäävät luottamustamme kannattavuuskäänteeseen.
- Marimekon Q3-raportti oli selvästi odotuksiamme parempi, vaikka olimme juuri nostaneet ennusteitamme viime perjantaina nostetun tulosohjeistuksen jälkeen. Liikevaihto kasvoi 1,0 % vertailukaudesta ja oli 27,2 MEUR. Konsensusennuste oli 26,0 MEUR ja meidän ennusteemme oli 26,3 MEUR. Vertailukauden liikevaihto oli korkealla tasolla, sillä sitä nostivat vahva vähittäismyynti ja kertaluonteiset kampanjatoimitukset Suomessa sekä tukkutoimitusten aikaistuminen Q4:lta Q3:lle. Myös EMEA-alueen tukkumyynti oli vertailukaudella erittäin vahva. Liikevaihto laskikin vahvojen vertailukauden lukujen takia Suomessa ja EMEA-alueella, mutta näitä paikkasi Aasian-Tyynenmeren alue, missä liikevaihto kasvoi 13 %. Markkina-alueen merkittävimmässä maassa Japanissa myynti nousi 11 % uuden lisenssisopimuksen myötä kasvaneiden lisenssituottojen ansiosta.
- Liikevoitto nousi 4,4 MEUR:oon (Q3’16: 3,7 MEUR), mikä tarkoittaa hyvää 16,2 %:n liikevoittomarginaalia. Meidän ja konsensuksen ennuste liikevoitolle oli 3,0 MEUR. Edellä mainitut vertailukauden kasvua ajaneet tekijät sekä Q3’16:lle ajoittuneet alhaiset markkinointikustannukset nostivat vertailukauden tuloksen hyvälle tasolle ja odotimme tästä syystä kannattavuuden jäävän vertailukauden alapuolelle. Kannattavuutta paransivat tällä kertaa kasvaneet lisenssituotot Aasian-Tyynenmeren alueella (yhtiölle erittäin korkeakatteista liiketoimintaa), vähittäismyynnin kasvu Suomessa sekä suhteellisen myyntikatteen nousu. Marimekko on osoittanut vakuuttavia tuloskäänteen merkkejä viimeisen vuoden aikana. Yhtiö on saanut laskettua kiinteitä kulujaan vuoden 2016 alussa käytyjen yt-neuvottelujen ansiosta ja onnistunut pysäyttämään vuodesta 2012 alkaneen suhteellisen myyntikatteen laskutrendin. Kun samaan aikaan liikevaihto on pysynyt pienessä kasvussa, ovat ainekset tuloskasvulle olleet hyvät.
- Marimekko nosti viime perjantaina vuoden 2017 tulosohjeistustaan, joka toistettiin Q3-raportissa. Ohjeistuksen mukaan liikevaihdon arvioidaan olevan edellisvuoden tasolla (2016: 99,6 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoiton olevan edellisvuoden tasolla tai korkeampi (2016: 6,1 MEUR). Ohjeistuksen noston taustalla oli ennakoitua parempi suhteellisen myyntikatteen ja vähittäismyynnin kehitys sekä lisääntyneet lisenssituotot. Liikevaihto on kasvanut tammi-syyskuun aikana 1,0 % 72,5 MEUR:oon ja vertailukelpoinen liikevoitto on kasvanut 44 % 6,2 MEUR:oon. Yhtiö on tehnyt jo nyt enemmän vertailukelpoista liikevoittoa kuin koko vuonna 2016 ja liiketoiminnan kausiluonteisuudesta johtuen tuloskertymä yleensä painottuu vuoden jälkimmäiselle puoliskolle. Pidämme tässä mielessä ohjeistusta varovaisena ja olemme nostaneet vuoden 2017 liikevoittoennusteemme 7,5 MEUR:oon (aik. 6,4 MEUR). Erityisesti joulukaupan osuus Q4:n myynnistä on merkittävä, ja joulusesongin onnistumisella on olennainen vaikutus koko vuoden tulokseen. Yhtiö kommentoi vuoden 2016 jälkimmäisen puoliskon saaneen tukea kertaluonteisista kampanjatoimituksista ja markkinointipanostusten nousevan viime vuodesta, joten odotamme Q4-tuloksen jäävän vertailukauden alapuolelle 1,5 MEUR:oon (Q4’16: 1,8 MEUR).
- Olemme pitäneet lähivuosien ennusteemme hyvin maltillisina, sillä Marimekon tulos on kokenut erittäin nopean positiivisen tasokorjauksen, emmekä odota samanlaisen kulmakertoimen jatkuvan enää tämän vuoden jälkeen. Odotamme liikevaihdon kasvavan vuosien 2018-2019 aikana noin 2 % vuotuista vauhtia (yhtiön tavoite yli 10 % vuotuinen kasvu) ja odotamme liikevoittomarginaalin tasoittuvan hieman alle 7 %:n tasolle tämän vuoden 7,4 %:n ennusteestamme (yhtiön tavoite yli 10 %:n liikevoittomarginaali).
- Päivitetyillä ennusteillamme P/E-luvut vuosille 2017 ja 2018 ovat noin 16x. Vastaavat velattoman taseen huomioivat EV/EBITDA-kertoimet ovat noin 7-8x. Molemmat tulospohjaiset arvostuskertoimet ovat noin 20-40 % kansainvälisistä muotitaloista koostuvan verrokkiryhmän alapuolella. Marimekko tulee ennusteidemme mukaan tekemään lähivuosina pienen investointitarpeensa ansiosta hyvää kassavirtaa, mikä yhdessä vahvan taseen kanssa (omavaraisuusaste 62 % ja gearing 20 %) tukevat hyvää osingonmaksukykyä. Osinkotuotot ovat lähivuosille ennustamallamme noin 70-80 %:n osingonjakosuhteella 4,4 % ja 4,8 %.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.11.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 99,6 | 100,7 | 103,0 |
kasvu-% | 4,14 % | 1,05 % | 2,30 % |
EBIT (oik.) | 6,1 | 7,7 | 6,9 |
EBIT-% (oik.) | 6,12 % | 7,66 % | 6,70 % |
EPS (oik.) | 0,60 | 0,65 | 0,64 |
Osinko | 0,40 | 0,45 | 0,50 |
Osinko % | 4,22 % | 3,72 % | 4,13 % |
P/E (oik.) | 15,72 | 18,50 | 18,85 |
EV/EBITDA | 8,46 | 8,88 | 9,29 |
