Marimekko päivitys - kilpailukyvyn nosto on avainasemassa tulosnäkymien kannalta
Marimekko totesi vuoden 2016 olevan kilpailukyvyn noston ja tehokkuuden parantamisen vuosi. Yhtiö teki viime vuonna hyvää työtä molemmilla saroilla, mikä on näkynyt kiinteän kulurakenteen pienenemisenä ja myyntikateprosentin kääntymisenä nousu-uralle pitkästä aikaa. Yhtiö on nyt selvästi paremmassa kunnossa kuin vuosi sitten ja tämä on heijastunut positiivisesti myös markkina-arvoon (+30 %/v.). Kilpailukyvyn nosto on parantanut yhtiön kannattavuutta, mikä yhdistettynä selvästi verrokkiryhmää alempaan arvostukseen ja korkeaan osinkotuottoon antavat tukea osakkeelle. Toistamme näistä syistä Marimekon lisää-suosituksen ja 11,0 euron tavoitehinnan. Olemme tänään julkaisseet Marimekosta kattavan yhtiöraportin, joka on luettavissa tästä linkistä.
- Marimekko tulee arviomme mukaan kasvamaan lähivuosina noin 3 %:n vuosivauhtia, mikä nojaa uusiin mallistoihin, uusien myymälöiden perustamiseen, verkkokaupan kautta tulevan myynnin kasvuun ja olemassa olevien myymälöiden tehokkuuden parantamiseen (liikevaihto/m²). Toimialan yhtiöt hyötyvät isomman koon mukana tulevista skaalaeduista ja odotamme tämän yhdessä viime vuonna trimmatun kulurakenteen kanssa heijastuvan myyntikatteeseen ja tulokseen positiivisesti tulevina vuosina. Kilpailukyvyn ylläpitämiseen liittyy olennaisesti myös kyky pitää mallistot niin houkuttelevana, että yhtiö pystyy toimimaan kannattavasti alati kiristyvän globaalin markkinaympäristön ja digitaalisten kanavien kautta tulevan kilpailupaineen alla.
- Marimekko aloitti noin kaksi vuotta sitten toimenpiteet pitkään laskutrendissä olleen kannattavuuden parantamiseksi ja tulokset alkoivat näkyä pian Q1’16-raportin jälkeen. Yhtiö on onnistunut nostamaan liikevoiton heikolta 1,6 %:n tasolta (2015) noin 5,3 %:n tasolle (2016) ja odotamme sen paranevan 6,2 %:n tasolle vuonna 2017. Yhtiö on saanut laskettua kiinteitä kulujaan vuoden 2016 alussa käytyjen yt-neuvottelujen ja toiminnan uudelleenjärjestelyn ansiosta sekä onnistunut pysäyttämään vuodesta 2012 alkaneen suhteellisen myyntikatteen laskutrendin. Kun samaan aikaan liikevaihto on pysynyt pienessä kasvussa, ovat ainekset nykyisen suhteellisen kannattavuuden ylläpitämiselle ja maltilliselle parantamiselle hyvät.
- Yhtiö arvioi vuoden 2017 liikevaihdon ja vertailukelpoisen liikevoiton pysyvän edellisvuoden tasolla. Vuoden 2016 liikevaihto oli 99,6 MEUR ja vertailukelpoinen liikevoitto 6,1 MEUR. Vuoden alkupuoliskon (H1’17) aikana Marimekon liikevaihto on kasvanut 2 % vertailukaudesta 45,3 MEUR:oon ja vertailukelpoinen liikevoitto on kasvanut 1,8 MEUR:oon (H1’16: 0,7 MEUR). Alalle tyypillisesti tuloskertymä painottuu loppuvuoteen. Meidän ennuste vuoden 2017 liikevaihdolle on 100 MEUR ja vertailukelpoiselle liikevoitolle 6,4 MEUR. Odotamme yhtiön pääsevän ohjeistukseen kohtalaisen helposti.
- Ennusteidemme mukaiset Marimekon PE-luvut vuosille 2017 ja 2018 ovat 19x ja 16x, kun kansainvälisistä muotitaloista muodostuvan verrokkiryhmän mediaanit ovat 24x ja 21x. Marimekon velattoman taseen huomioivat EV/EBITDA-kertoimet ovat 7,9x ja 7,6x, kun verrokkiryhmän mediaanit ovat 11,3x ja 10,8x. Marimekko on tulospohjaisilla arvostuskertoimilla arvostettu noin 20-30 %:n alennuksella verrokkiryhmään nähden. Tämä on osittain perusteltua verrokkiryhmän historiallisesti nopeammalla kasvulla ja korkeammalla kannattavuudella. Marimekko tekee pienen investointitarpeensa ansiosta vahvaa rahavirtaa, tase on erinomaisessa kunnossa ja lähivuosien osinkotuotto asettuu ennusteillamme 4,6 %:n ja 5,2 %:n tasolle, kun verrokkiryhmän mediaanit ovat 2,1 % ja 2,3 %.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
