Marimekko päivitys - toistamme positiivisen näkemyksemme hyvän Q1-raportin jälkeen
Toistamme Marimekon lisää-suosituksen ennakoitua paremman Q1-raportin jälkeen ja päivitämme tavoitehinnan 11,5 euroon (aik. 10,5 euroa). Yhtiön liiketoiminta on kehittynyt vuoden aikana selvästi parempaan suuntaan, mikä yhdessä piristyneiden vähittäiskaupan näkymien kanssa lisäävät luottamustamme kestävään kannattavuuskäänteeseen.
- Marimekon Q1-raportti oli selvästi odotuksiamme parempi. Liikevaihto kasvoi 7 % vertailukaudesta ja oli 22,5 MEUR, kun meidän ennuste oli 21,4 MEUR. Kasvu johtui valtaosin Suomessa toteutetun myyntikampanjan ajoituksesta. Liikevoitto parani 0,9 MEUR:oon (Q1’16: -1,1 MEUR), kun meidän ennuste oli 0,1 MEUR. Vertailukauden raportoitua liikevoittoa painoi uudelleenjärjestelyvaraus liittyen viime vuonna käytyihin yt-neuvotteluihin (-0,8 MEUR), joten luvut eivät ole täysin vertailukelpoisia. Vertailukelpoinen liikevoitto oli 1,1 MEUR (Q1’16: -0,3 MEUR), mikä oli myös selvä parannus viime vuodesta. Liikevoittoa paransivat myynnin kasvu Suomessa, suhteellisen myyntikatteen nousu ja alempi kustannustaso.
- Marimekko on osoittanut vahvoja tuloskäänteen merkkejä viimeisen vuoden aikana. Yhtiö aloitti reilu vuosi sitten toimenpiteet pitkään laskutrendissä olleen kannattavuuden parantamiseksi ja tulokset alkoivat näkyä pian Q1’16:n jälkeen. Yhtiö onnistui nostamaan viime vuonna vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin heikolta 1,6 %:n tasolta (2015) 6,1 %:n tasolle (2016) ja odotamme marginaalin paranevan tänä vuonna edelleen 6,7 %:n tasolle. Yhtiö on saanut laskettua kiinteitä kulujaan vuoden 2016 alussa käytyjen yt-neuvottelujen ansiosta sekä onnistunut pysäyttämään vuodesta 2012 alkaneen suhteellisen myyntikatteen laskutrendin. Kun samaan aikaan liikevaihto tulee ennusteidemme mukaan kasvamaan noin 3 %:n vauhtia, ovat ainekset tuloskasvun jatkumiselle valmiit.
- Yhtiö toisti varovaisen ohjeistuksen vuodelle 2017, jonka mukaan liikevaihdon ja vertailukelpoisen liikevoiton arvioidaan pysyvän vuoden 2016 tasolla. Vuoden 2016 liikevaihto oli 99,6 MEUR ja vertailukelpoinen liikevoitto 6,1 MEUR. Marimekon tulos painottuu kausiluonteisesti vuoden jälkimmäiselle puoliskolle ja emme pitäisi mahdottomana, jos hyvän vireen jatkuessa ohjeistusta jouduttaisiin vielä loppuvuoden näkymien selkiintyessä tarkistamaan ylöspäin. Viime vuonna tehdyt tehostamistoimet alkoivat kuitenkin näkyä tuloksessa jo Q2’16:sta alkaen, joten vertailukauden lukujen ylittäminen muuttuu nyt selvästi haastavammaksi.
- Nostimme Q1-raportin jälkeen 2017-liikevaihtoennusteen 102 MEUR:oon (aik. 101 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoittoennusteen 6,8 MEUR:oon (aik. 6,3 MEUR). Liikevaihdon kasvua tukee se, että yhtiöllä oli vuoden alussa 6 Marimekko-myymälää tai shop-in-shopia enemmän kuin vertailukauden alussa, minkä lisäksi tavoite on avata niitä tänä vuonna noin 10-20 lisää. Marimekko laajensi myös tammikuussa verkkokaupan jakelua 16 uuteen maahan Euroopassa, minkä lisäksi yhtiö totesi Suomen vähittäiskaupassa näkyvän taas positiivista virettä. Nostimme 2018-2019 liikevoittoennusteita noin 6 % ja odotamme kyseisten vuosien liikevaihdon kasvun olevan noin 3 % ja liikevoittomarginaalin 6,7 %.
- Ennusteidemme mukaiset P/E-luvut vuosille 2017 ja 2018 ovat 17x ja 16x. Vastaavat EV/EBITDA-kertoimet ovat 8,1x ja 7,7x. Molemmat tulospohjaiset arvostuskertoimet ovat noin 20 % kansainvälisistä muotitaloista koostuvan verrokkiryhmän alapuolella. Marimekko tulee ennusteidemme mukaan tekemään lähivuosina pienen investointitarpeensa ansiosta hyvää kassavirtaa, mikä yhdessä vahvan taseen kanssa (omavaraisuusaste 63 % ja nettovelkaantumisaste 14 %) tukevat hyvää osingonmaksukykyä. Osinkotuottoennusteemme lähivuosille ovat 4,3 % ja 4,7 %.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut11.05.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 99,6 | 102,1 | 105,0 |
kasvu-% | 4,1 % | 2,5 % | 2,9 % |
EBIT (oik.) | 6,1 | 6,8 | 7,0 |
EBIT-% (oik.) | 6,1 % | 6,7 % | 6,7 % |
EPS (oik.) | 0,12 | 0,12 | 0,13 |
Osinko | 0,08 | 0,09 | 0,10 |
Osinko % | 4,2 % | 0,8 % | 0,8 % |
P/E (oik.) | 15,72 | 97,77 | 93,60 |
EV/EBITDA | 8,46 | 47,34 | 45,19 |
