Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Marimekko-päivitys - vahva aloitus vuodelle

– Petri KajaaniAnalyytikko
Marimekko

Marimekon Q1 oli selvästi odotuksiamme vahvempi liikevaihdon ja kannattavuuden osalta. Teimme kuluvan vuoden ja lähivuosien tulosennusteisiimme noin 10 %:n korjaukset ylöspäin ja päivitämme tästä johtuen tavoitehintamme 25,0 euroon (aik. 22,0 euroa). Yhtiön varovainen ohjeistus, korkealle tasolle nousseen kannattavuuden kestävyyteen liittyvä epävarmuus ja haastavan arvostuksen yhdistelmä saa meidät kuitenkin toistamaan vähennä-suosituksemme. Yhtiön toimitusjohtajan Q1-tuloshaastattelu on katsottavissa täältä.

Liikevaihto kasvoi 13 % vertailukaudesta ja oli 27,1 MEUR

Liikevaihto oli 27,1 MEUR ja ylitti ennusteemme (25,6 MEUR). Liikevaihto kasvoi Suomessa 7 % ja kansainvälinen myynti kasvoi 18 %. Kasvu tuli pääosin tukkumyynnistä Aasian-Tyynenmeren alueella ja vähittäismyynnistä Suomessa. Aasian-Tyynenmeren alueella myyntiä tukivat merkittävästi Q4:ltä Q1:lle siirtyneet tukkutoimitukset. Suomessa kasvu tuli täysin vähittäismyynnistä, sillä tukkumyynti laski (-1 %). Suomen vertailukauden tukkumyyntiin sisältyi kertaluonteisia kampanjatoimituksia, joita ei nyt ollut, joten siinä mielessä suoritus Suomessa oli erityisen hyvä. Marimekon uudet mallistot ja brändin uudistunut suunta näyttävät toimivan hyvin ja kasvua tuli laaja-alaisesti kaikilta markkinoilta.

Liikevoitto kaksinkertaistui 2,6 MEUR:oon, mikä ylitti selvästi ennusteemme (1,3 MEUR)

Tuloskasvun taustalla olivat vahva myynnin kasvu sekä parempi suhteellinen myyntikate. Vertailukaudella suhteellinen myyntikate oli matala, sillä siihen vaikutti tukkumyynnin korkea osuus liikevaihdosta (matalampi myyntikate-%). Nyt suhteelliseen myyntikatteeseen vaikutti positiivisesti normaalihintaisen myynnin hyvä kehitys, mikä näkyi myös liikevoittomarginaalin kaksinkertaistumisena 9,6 %:iin (Q1’18: 4,8 %). Marimekon suhteellisessa myyntikatteessa oli vielä muutama vuosi sitten nähtävissä kehitystä heikkoon suuntaan, mikä johtui alennusvetoisten myyntien lisääntymisestä. Brändin uudistamisen eteen viime vuosina tehty työ ja uudet mallistot ovat saaneet nostettua Marimekon vetovoiman taas sille tasolle, ettei myyntikatteesta tinkiminen ole enää yhtiölle tarpeellista hyvien kasvulukujen aikaansaamiseksi. Kun tähän lisätään vielä viime vuosien tehostukset ostotoiminnoissa, on vaikutus tulokseen ollut merkittävä.

Vaikka Q1 oli selvästi vertailukautta parempi, Marimekko toisti varovaisen 2019-ohjeistuksen

Ohjeistuksen mukaan liikevaihdon arvioidaan olevan edellisvuotta korkeampi (2018: 111,9 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoiton arvioidaan olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla (2018: 12,2 MEUR). Nostimme liikevaihtoennusteemme 121 MEUR:oon (aik. 117 MEUR) ja liikevoittoennusteemme 13,3 MEUR:oon (aik. 12,2 MEUR). Tämä tarkoittaa sitä, että odotamme yhtiön nostavan ohjeistusta, sillä vertailukelpoinen liikevoittoennusteemme on nyt 10 % edellisvuoden yläpuolella, mikä ei enää sovi ohjeistushaarukkaan. Nostimme vuosien 2020-2021 tulosennusteitamme noin 10 %:lla ja odotamme nyt lähivuosien liikevaihdon vuotuisen kasvuvauhdin olevan 8 % ja liikevoittomarginaalin olevan 11 %.

Kurssinousu vaatisi taakseen korkeampia tulosennusteita

Päivitettyjen ennusteidemme mukaiset P/E-luvut vuosille 2019 ja 2020 ovat 21x ja 19x ja osinkotuotot ovat 3,4 % ja 3,6 %. Tulospohjaiset arvostuskertoimet ovat Marimekon historiallisen tason yläpuolella ja linjassa kansainvälisistä muotitaloista koostuvan verrokkiryhmän kanssa. Emme näe arvostuskertoimissa enää nousuvaraa ja osakekurssin nousu näiltä tasoilta vaatisi mielestämme taustalle korkeampia tulosennusteita. Tämä vaatisi sen, että luottamus yhtiön kasvutavoitetta (10 %:n vuosikasvu) ja kannattavuustavoitetta (liikevoitto yli 15 %) kohtaan kohoaisivat ja yhtiön numerot tosiasiallisesti nousisivat tälle tasolle. Jos näin tapahtuisi, olisi osakkeella arviomme mukaan vielä selvää nousuvaraa.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut17.05.2019

201819e20e
Liikevaihto111,9120,6130,4
kasvu-%9,3 %7,8 %8,2 %
EBIT (oik.)12,213,314,4
EBIT-% (oik.)10,9 %11,0 %11,0 %
EPS (oik.)0,200,250,27
Osinko0,370,180,19
Osinko %7,1 %1,4 %1,5 %
P/E (oik.)25,850,746,5
EV/EBITDA9,320,419,4

Foorumin keskustelut

Tiina Alahuhta-Kasko oli kertomassa Marimekosta sijoituskohteena Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Marimekko sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 14.31
- Sijoittaja-alokas
1
Kauppalehdestä bongattua: Ihan positiivista kehitystä Aasian suunnalta LVMH liittyen, eli markkina paranemaan päin: Vaikka yhtiöt nyt ei sin...
11.11.2025 klo 9.08
- MTES
2
Asiallisen kriittinen kirjoitus. Tartun tuohon brändimyyntiin, jos se ei kaikille aukea. Sehän tarkoittaa kaikkien Marimekko-tuotteiden vähitt...
10.11.2025 klo 7.24
- Rauli_Juva
15
Almanakka on kirjoittanut ajatuksiaan Marimekosta heti Q3:n jäljiltä. Brändimyyntiä en vielä kommentoinut tai raportista huomannut. Esityksess...
10.11.2025 klo 6.11
- Sijoittaja-alokas
4
Minustakin on ihan perusteltua kyseenalaistaa pidemmän aikavälin kasvutavoitteet tuon 15 % osalta. Vuosien 2018–2025 liikevaihdon CAGR on ollut...
7.11.2025 klo 12.02
- MTES
13
Tottakai yhtiöllä on koko ajan paljonkin toimia, millä kasvua pyritään kiihdyttämään, mutta ei ainakaan mulle ole missään vaiheessa konkreettisesti...
3.11.2025 klo 10.35
- Rauli_Juva
19
Marimekon kasvutavoite on kova suhteessa yhtiön viimeaikaseen kasvuvauhtiin. Onko jotain konkreettisempaa toimenpidekokonaisuutta tiedossa, ...
3.11.2025 klo 6.47
- xlat
7
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.