Marimekko: Pysymme positiivisena hyvien suoritusten jatkuessa
Marimekon Q3-tulos ylitti vertailukauden ja markkinaodotukset. Kannattavuus oli erinomainen, mikä kertoo brändin tämänhetkisestä vahvasta vetovoimasta kuluttajien keskuudessa ja johdon kyvystä siirtää hyvä kysyntä myös tulosriveille haastavasta markkinatilanteesta huolimatta. Nostimme hyvien suoritusten jatkuessa lähivuosien tulosennusteitamme 3-7 % ja päivitämme tästä johtuen tavoitehintamme 42 euroon (aik. 40 euroa). Toistamme lisää-suosituksemme.
Q3 oli selvästi vertailukautta ja markkinaodotuksia parempi
Q3-liikevaihto kasvoi 10 % ja oli 38 MEUR (konsensus 35 MEUR). Liikevaihtoa nosti tukkumyynnin hyvä kehitys Suomessa ja EMEA:n alueella. Suomen tukkumyyntiä kasvattivat osaltaan kertaluonteiset kampanjatoimitukset, jotka painottuvat tänä vuonna Q3:lle. Vaikea toimintaympäristö laski myyntiä sekä Muoti-segmentissä (-9 %) että Laukut ja asusteet -segmentissä (-5 %). Pandemia nosti entistä vahvemmin esiin Marimekon laajan lifestyle-portfolion positiiviset puolet, sillä ”kotoilutrendi” vaikutti positiivisesti Kodintuotteet-segmentin myyntiin ja se kasvoi Q3:lla peräti 44 %. Q3-liikevoitto parani 34 % ja oli 10,5 MEUR (konsensus 8,4 MEUR). Liikevoittomarginaali oli erittäin vahva 27,7 % ja se ylitti vertailukauden ja ennusteemme noin 5 %-yksiköllä. Tuloskasvun taustalla oli pääosin liikevaihdon kasvu ja selvästi supistuneet kiinteät kulut, joita yhtiö on onnistunut leikkaamaan koronapandemian takia tehdyillä väliaikaisilla säästötoimenpiteillä.
Vuoden 2020 ohjeistus toistettiin, mutta sen nostaminen on mielestämme loppuvuodesta hyvinkin mahdollista
Yhtiö piti ennallaan vuoden 2020 ohjeistuksen, jonka mukaan liikevaihdon arvioidaan jäävän edellisvuodesta (2019: 125 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoiton olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai alhaisempi (2019: 17,1 MEUR). Tammi-syyskuun aikana liikevaihto laski 5 % 86,2 MEUR:oon ja oikaistu liikevoitto nousi 2 % 14,4 MEUR:oon. Yhtiö on selvinnyt pandemiasta selvästi odotuksiamme paremmin ja hyvät Q4-näkymät saivat meidät nostamaan 2020-ennusteitamme. Liikevaihtoennusteemme nousi 122 MEUR:oon (aik. 117 MEUR) ja oikaistu liikevoittoennusteemme nousi 17,7 MEUR:oon (aik. 16,3 MEUR). Jos ennusteemme toteutuisivat, yhtiö joutuisi vielä loppuvuodesta nostamaan ohjeistustaan.
Marimekko-brändillä on nyt vahva vetovoima kuluttajien keskuudessa, mikä tukee lähivuosien tulosnäkymiä
Vaikka koronapandemia on aiheuttanut Marimekolle vaikeimman liiketoimintaympäristön vuosiin ja saanut monet alan toimijat polvilleen, Marimekon liikevoittomarginaali on tänä vuonna taloudellisten tavoitteiden mukaisella tasolla (EBIT 15 %) ja yhtiön tulos ylittää arviomme mukaan vuoden 2019 tason, joka oli yhtiön toimintahistorian paras. Tätä voidaan pitää osoituksena yhtiön erinomaisesta reagointikyvystä ja brändin vahvasta hinnoittelu- ja vetovoimasta. Yhtiön uudet mallistot ovat herättäneet suurta mielenkiintoa sekä aiemmin yhtiöstä kiinnostuneessa varttuneemmassa sukupolvessa, mutta nyt myös nuorison keskuudessa. Uusien unisex-mallistojen kautta Marimekko on haalinut asiakkaikseen paljon myös mieskuluttajia, mikä edelleen kasvattaa brändin potentiaalista asiakaskuntaa. Näemme yhtiön olevan tällä hetkellä erittäin hyvin asemoitunut pidemmän aikavälin kannattavalle kasvulle ja brändi elää mielestämme pitkästä aikaa uutta nousukautta, mikä yhdessä vahvan hinnoitteluvoiman kautta tuo myös hyvät tuloskasvuodotukset lähivuosille.
Hyvät tuloskasvunäkymät ja kohtuullinen arvostus puoltavat positiivisen suosituksen toistamista
Päivitetyillä ennusteillamme 2020 ja 2021 P/E-luvut ovat 24x ja 23x ja EV/EBITDA-kertoimet noin 10x. Marimekon suoritus hakee tässä muotialan tilanteessa vertaistaan, mutta silti lähivuosien ennusteillamme yhtiön osake on arvostettu alennuksella verrokkiryhmään nähden. Mielestämme hyvät lähivuosien tuloskasvunäkymät, kohtuullinen tulospohjainen arvostus ja noin 3 %:n tasolla oleva osinkotuotto tarjoavat edelleen riittävän tuotto-odotuksen positiiviselle suositukselle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut08.11.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 125,4 | 121,6 | 133,0 |
kasvu-% | 12,1 % | −3,0 % | 9,4 % |
EBIT (oik.) | 17,1 | 17,7 | 18,5 |
EBIT-% (oik.) | 13,6 % | 14,5 % | 13,9 % |
EPS (oik.) | 0,32 | 0,32 | 0,34 |
Osinko | 0,00 | 0,22 | 0,24 |
Osinko % | 1,7 % | 1,8 % | |
P/E (oik.) | 23,36 | 40,98 | 38,04 |
EV/EBITDA | 10,60 | 17,83 | 17,01 |
