Marimekko Q1-aamutulos: Tulos odotuksia enemmän alas, ohjeistus ennallaan
Marimekko raportoi Q1-tuloksensa tänään aamulla. Liikevaihto laski odotetusti, joskin vain 2 % vertailukaudesta. Tulos sen sijaan laski hieman meidän ja konsenusodotusta enemmän korkeamman kulutason takia. Koko vuoden ohjeistus kasvavasta liikevaihdosta ja 16-19 % oikaistusta liikevoittomarginaalista pidettiin ennallaan. Aasian kasvu oli Q1:llä hyvää ja yhtiö nosti arvioita uusista Aasian myymälöistä. Hieman odotettua heikommasta tuloksesta huolimatta emme odota merkittäviä ennustemuutoksia tämän raportin pohjalta.
Liikevaihto laski 2 %, hieman odotuksia parempi
Marimekon liikevaihto laski Q1:llä 2 %, odotetusti etenkin Suomen matalampien tukkutoimitusten takia, mutta myös EMEA-alueen selvän liikevaihdon laskun takia. Liikevaihto oli kuitenkin hieman meidän ja konsensusodotusta parempi vahvan Aasian kasvun takia (16 %). Vähittäismyynti Suomessa kuitenkin kasvoi myös hyvin (12 %). Tuotelinjoittain liikevaihdon kehityksessä ei ollut merkittäviä eroja. Kokonaisuudessaan Suomen liikevaihto laski 3 % ja kansainvälinen myynti 1 %.
Matalampi liikevaihto ja nousseet kulut painoivat tulosta odotettua enemmän
Marimekon liikevoitto laski selvästi 3,8 MEUR:oon vertailukauden 6,6 MEUR:sta. Tämä johtui liikevaihdon laskusta sekä korkeakatteisen lisenssimyynnin laskusta. Lisäksi kiinteitä kuluja nostivat myymälöiden kasvaneet henkilöstökulut ja panostukset kansainväliseen kasvuun. Liiketoiminnan muut kulut kasvoivat odotuksiamme enemmän ja painoivat siten tulosta. Tulos jäi meidän odotuksemme alle sekä hieman myös konsensusennusteesta. Yhtiön rahavirta parani hieman vertailukaudesta, mutta oli kausiluonteisesti negatiivinen. Tase säilyi vahvana, käytännössä nettovelattomana.
Ohjeistus koko vuodelle ennallaan, odotamme tasaista tulosvuotta
Marimekko kertoi alkuvuoden sujuneen sen odotusten mukaisesti ja se toistikin ohjeistuksena koko vuodelle eli yhtiö odottaa liikevaihdon kasvavan ja oikaistun liikevoittomarginaalin olevan 16-19 % tänä vuonna (2022: 18,2 %). Kasvua tukee yhtiön mukaan erityisesti Suomen tukkumyynnin kampanjatoimitukset, joiden odotetaan kasvavan merkittävästi viime vuodesta (jolloin ne vastaavasti laskivat merkittävästi 2021 verrattuna). Nämä toimitukset ajoittuvat H2:lle. Marimekko on myös nostanut arvioita uusista myymälöistä Aasiassa 10-15:ta aiemmasta 5-10:stä. Olemme odottaneet yhtiön liikevaihdon kasvavan 4 % tänä vuonna ja kannattavuuden olevan viime vuoden tasolla ja absoluuttisen tuloksen siten paranevan hieman liikevaihdon vetämänä. Emme alustavasti näe merkittäviä ennustemuutostarpeita tuloksen pohjalta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut09.03.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 166,5 | 173,3 | 190,3 |
kasvu-% | 9,40 % | 4,06 % | 9,81 % |
EBIT (oik.) | 30,4 | 31,4 | 35,4 |
EBIT-% (oik.) | 18,25 % | 18,14 % | 18,59 % |
EPS (oik.) | 0,56 | 0,60 | 0,67 |
Osinko | 0,34 | 0,40 | 0,50 |
Osinko % | 3,88 % | 3,07 % | 3,84 % |
P/E (oik.) | 15,51 | 21,59 | 19,36 |
EV/EBITDA | 8,95 | 12,55 | 11,06 |