Marimekko Q1 - erittäin vahva tulosparannus, odotamme selvästi positiivista kurssireaktiota
Marimekko julkaisi tänään aamulla erittäin vahvan Q1-raportin, joka ylitti markkinoiden odotukset sekä liikevaihdon että tuloksen osalta. Marimekon Q1-liikevaihto kasvoi 7 % vertailukaudesta ja oli 22,5 MEUR (Q1’16: 20,9 MEUR). Meidän ennuste liikevaihdolle oli 21,4 MEUR ja Inquiry Financialin keräämä konsensusennuste oli 21,6 MEUR. Kasvu johtui valtaosin Suomessa toteutetun myyntikampanjan ajoituksesta. Liikevaihdon kasvua tuki myös se, että yhtiöllä oli Q1’17:n alussa yhteensä 6 myymälää enemmän kuin vertailukauden Q1’16:n alussa (159 vs. 153). Marimekko myös avasi vuonna 2016 oman verkkokaupan Australiassa ja laajensi verkkokaupan jakelua 16 uuteen maahan Euroopassa tämän vuoden tammikuussa, mikä on luonut pohjaa tulevalle myynnin kasvulle.
Raportoitu Q1-liikevoitto parani selvästi vertailukaudesta ja oli 0,9 MEUR (Q1’16: -1,1 MEUR). Meidän ja konsensuksen ennuste liikevoitolle oli 0,1 MEUR. Vertailukauden raportoitua liikevoittoa painoi 0,8 MEUR:n uudelleenjärjestelyvaraus liittyen viime vuonna käytyihin yt-neuvotteluihin, joten luvut eivät ole täysin vertailukelpoisia. Vertailukelpoinen liikevoitto oli 1,1 MEUR (Q1’16: -0,3 MEUR), mikä oli myös selvä parannus viime vuodesta. Liiketulosta paransivat myynnin kasvu Suomessa, suhteellisen myyntikatteen nousu ja vertailukautta alempi kustannustaso.
Yhtiö toisti taloudellisen ohjeistuksen, jonka mukaan konsernin liikevaihdon ja vertailukelpoisen liikevoiton vuonna 2017 arvioidaan pysyvän vuoden 2016 tasolla. Vuoden 2016 liikevaihto oli 99,6 MEUR ja vertailukelpoinen liikevoitto 6,1 MEUR. Marimekon tulos painottuu kausiluonteisesti vuoden jälkimmäiselle puoliskolle. Tällä hetkellä ennusteemme ovat vuoden 2017 liikevaihdon osalta 101,1 MEUR ja liikevoiton osalta 6,3 MEUR, mikä tarkoittaa 6,2 %:n oikaistua liikevoittomarginaalia (2016: 6,1 %). Ennakoitua paremman Q1-raportin jälkeen arvioimme kuluvan vuoden ennusteissamme olevan nousupainetta.
Marimekko on onnistunut osoittamaan vahvoja tuloskäänteen merkkejä viimeisen vuoden aikana. Yhtiö on saanut laskettua kiinteitä kulujaan vuoden 2016 alussa käytyjen yt-neuvottelujen ansiosta, sekä onnistunut pysäyttämään vuodesta 2012 alkaneen suhteellisen myyntikatteen laskutrendin. Kun samaan aikaan liikevaihto kasvaa Q1:llä nähtyä 7 %:n tasoa, ovat vahvan tuloskasvun ainekset valmiit. Uskomme markkinoiden luottamuksen Marimekon tuloskäänteeseen vahvistuvan Q1-raportin jälkeen edelleen, mikä tulee tänään näkymään positiivisena kurssireaktiona osakkeessa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut10.02.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 99,6 | 101,1 | 103,5 |
kasvu-% | 4,1 % | 1,5 % | 2,3 % |
EBIT (oik.) | 6,1 | 6,3 | 6,6 |
EBIT-% (oik.) | 6,1 % | 6,2 % | 6,4 % |
EPS (oik.) | 0,12 | 0,11 | 0,12 |
Osinko | 0,08 | 0,09 | 0,09 |
Osinko % | 4,0 % | 0,7 % | 0,7 % |
P/E (oik.) | 16,41 | 109,57 | 103,82 |
EV/EBITDA | 8,82 | 48,09 | 47,92 |
