Marimekko Q1 keskiviikkona - odotamme tuloksen parantuneen vertailukaudesta
Marimekko julkaisee Q1-raporttinsa keskiviikkona klo 8:30. Odotamme sekä liikevaihdon että tuloksen kasvaneen vertailukaudesta ja olemme ennusteissamme hyvin lähellä Inquiryn konsensusennustetta.
Odotamme Q1-liikevaihdon kasvaneen 2,3 % vertailukaudesta 21,4 MEUR:oon, kun Inquiryn konsensusennuste on 21,6 MEUR. Marimekon kasvun pääajurina on viime vuosina ollut myymälöiden ja shop-in-shopien määrän kasvattaminen varsinkin Aasian-Tyynenmeren alueella ja yhtiöllä oli Q1’17 alussa yhteensä 6 myymälää enemmän kuin vertailukauden Q1’16 alussa (159 vs. 153). Tilinpäätöksessään yhtiö ilmoitti tavoittelevansa tänä vuonna noin 10-20 uuden myymälän avaamista. Marimekko myös avasi vuonna 2016 oman verkkokaupan Australiassa ja laajensi verkkokaupan jakelua 16 uuteen maahan Euroopassa tämän vuoden tammikuussa. Myymälöiden määrän kasvun ja verkkokaupan laajentumisen pitäisi tarjota hyvää pohjaa liikevaihdon kasvu-uralla pitämiseen, joten vertailukauden alapuolelle jäävä liikevaihto olisi pettymys.
Vertailukelpoisen liikevoiton odotamme parantuneen 0,1 MEUR:oon (Q1’16: -0,3 MEUR). Parantuneen liikevoiton ajureina pitäisi toimia yhtiön laskenut kiinteä kustannustaso viime maaliskuussa päättyneiden yt-neuvottelujen ansiosta, joista yhtiö kertoi odottavansa noin 2,1 MEUR:n vuotuisia säästöjä. Vertailukauden raportoitua liikevoittoa painoi 0,8 MEUR:n uudelleenjärjestelyvaraus, joten tämän takia raportoidun liikevoiton pitäisi parantua selvästi vertailukaudesta (Q1’16: -1,1 MEUR). Odotamme vertailukelpoisen osakekohtaisen tuloksen nousevan 0,01 euroa positiiviseksi, kun vertailukauden kertaluonteisista eristä oikaistu EPS oli -0,02 euroa.
Marimekko on ohjeistanut konsernin liikevaihdon ja vertailukelpoisen liikevoiton vuonna 2017 pysyvän vuoden 2016 tasolla. Vuoden 2016 liikevaihto oli 99,6 MEUR ja vertailukelpoinen liikevoitto 6,1 MEUR. Odotamme yhtiön toistavan kuluvan vuoden ohjeistuksen Q1-raportin yhteydessä ja tällä hetkellä ennusteemme ovat vuoden 2017 liikevaihdon osalta 101,1 MEUR (99,6 MEUR vuonna 2016) ja liikevoiton osalta 6,3 MEUR, mikä tarkoittaa 6,2 %:n oikaistua liikevoittomarginaalia (2016: 6,1 %). Marimekon tulos painottuu kausiluonteisesti vuoden jälkimmäiselle puoliskolle, joten huomiomme kiinnittyy yhtiön kommentteihin eri markkina-alueiden vähittäiskaupan loppuvuoden näkymiin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut10.02.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 99,6 | 101,1 | 103,5 |
kasvu-% | 4,14 % | 1,52 % | 2,30 % |
EBIT (oik.) | 6,1 | 6,3 | 6,6 |
EBIT-% (oik.) | 6,12 % | 6,23 % | 6,38 % |
EPS (oik.) | 0,60 | 0,56 | 0,59 |
Osinko | 0,40 | 0,45 | 0,45 |
Osinko % | 4,04 % | 3,47 % | 3,47 % |
P/E (oik.) | 16,41 | 23,16 | 21,95 |
EV/EBITDA | 8,82 | 10,12 | 9,92 |