Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Marimekko Q1 - vahva aloitus vuodelle liikevaihdon ja varsinkin kannattavuuden osalta

– Petri KajaaniAnalyytikko
Marimekko

Marimekko julkisti aamulla Q1-raportin, joka oli selvästi odotuksiamme vahvempi liikevaihdon ja varsinkin kannattavuuden osalta. Hyvän raportin taustalla olivat etenkin Suomen vähittäismyynnin hyvä kehitys sekä Aasian-Tyynenmeren tukkutoimitusten ajoitusmuutos.

Liikevaihto kasvoi 13 % ja oli 27,1 MEUR (Q1’18: 24,1 MEUR). Meidän ennusteemme liikevaihdolle oli 25,6 MEUR. Liikevaihto kasvoi Suomessa 7 % ja kansainvälinen myynti kasvoi 18 %. Kasvu tuli pääosin tukkumyynnistä Aasian-Tyynenmeren alueella ja vähittäismyynnistä Suomessa. Aasian-Tyynenmeren alueella myyntiä tukivat merkittävästi vuoden 2018 viimeiseltä neljännekseltä Q1:lle siirtyneet tukkutoimitukset. Marimekon uudet mallistot ja brändin uudistunut suunta näyttävät toimivan hyvin ja kasvua tuli laaja-alaisesti kaikilta markkinoilta.

Liikevoitto nousi Q1:llä 2,6 MEUR:oon (Q1’18: 1,2 MEUR), mikä ylitti selvästi meidän ennusteemme (1,3 MEUR). Hyvän tuloskasvun taustalla olivat vahva myynnin kasvu sekä parempi suhteellinen myyntikate. Vertailukaudella suhteellinen myyntikate oli matala, sillä siihen vaikutti tukkumyynnin korkea osuus liikevaihdosta (matalampi myyntikate-%). Nyt suhteelliseen myyntikatteeseen vaikutti positiivisesti normaalihintaisen myynnin hyvä kehitys, mikä näkyi liikevoittomarginaalin kaksinkertaistumisena 9,6 %:iin (Q1’18: 4,8 %).

Yhtiö toisti odotetusti ohjeistuksensa vuodelle 2019, vaikka Q1-raportti oli selvästi vertailukautta parempi. Marimekko-konsernin liikevaihdon ennakoidaan vuonna 2019 olevan edellisvuotta korkeampi (2018: 111,9 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoiton arvioidaan olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla (2018: 12,2 MEUR). Vuonna 2018 Marimekon Suomen liiketoimintaan vaikuttivat positiivisesti kertaluonteiset kampanjatoimitukset, eikä vastaavan suuruisia toimituksia tänä vuonna ole. Vuonna 2018 Marimekon Q2- ja Q3-raportit olivat järisyttävän vahvoja, joten arvioimme yhtiön haluavan nähdä kehityksen kahdelta seuraavalta kvartaalilta ennen kuin ohjeistuksen muutosta aletaan harkitsemaan. Meidän ennusteemme kuluvan vuoden liikevaihdon kasvulle ennen Q1-raporttia oli 5 % ja ennusteemme vertailukelpoiselle liikevoitolle oli 12,2 MEUR (EBIT 10,4 %). Ennakoitua selvästi paremman Q1-raportin takia koemme ennusteissamme olevan lievää nousupainetta.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut13.05.2019

201819e20e
Liikevaihto111,9117,2126,0
kasvu-%9,3 %4,8 %7,5 %
EBIT (oik.)12,212,213,2
EBIT-% (oik.)10,9 %10,4 %10,5 %
EPS (oik.)0,200,230,25
Osinko0,370,160,17
Osinko %7,1 %1,3 %1,4 %
P/E (oik.)25,855,250,1
EV/EBITDA9,333,930,8

Foorumin keskustelut

Tiina Alahuhta-Kasko oli kertomassa Marimekosta sijoituskohteena Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Marimekko sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 14.31
- Sijoittaja-alokas
1
Kauppalehdestä bongattua: Ihan positiivista kehitystä Aasian suunnalta LVMH liittyen, eli markkina paranemaan päin: Vaikka yhtiöt nyt ei sin...
11.11.2025 klo 9.08
- MTES
2
Asiallisen kriittinen kirjoitus. Tartun tuohon brändimyyntiin, jos se ei kaikille aukea. Sehän tarkoittaa kaikkien Marimekko-tuotteiden vähitt...
10.11.2025 klo 7.24
- Rauli_Juva
15
Almanakka on kirjoittanut ajatuksiaan Marimekosta heti Q3:n jäljiltä. Brändimyyntiä en vielä kommentoinut tai raportista huomannut. Esityksess...
10.11.2025 klo 6.11
- Sijoittaja-alokas
4
Minustakin on ihan perusteltua kyseenalaistaa pidemmän aikavälin kasvutavoitteet tuon 15 % osalta. Vuosien 2018–2025 liikevaihdon CAGR on ollut...
7.11.2025 klo 12.02
- MTES
13
Tottakai yhtiöllä on koko ajan paljonkin toimia, millä kasvua pyritään kiihdyttämään, mutta ei ainakaan mulle ole missään vaiheessa konkreettisesti...
3.11.2025 klo 10.35
- Rauli_Juva
19
Marimekon kasvutavoite on kova suhteessa yhtiön viimeaikaseen kasvuvauhtiin. Onko jotain konkreettisempaa toimenpidekokonaisuutta tiedossa, ...
3.11.2025 klo 6.47
- xlat
7
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.