Marimekko Q2 torstaina: Brändin noste, heikko vertailukausi ja uudet mallistot povaavat hyvää
Marimekko julkistaa Q2-raporttinsa torstaina 19.8. klo 8.00. Toukokuussa julkistettu Q1-raportti oli erittäin vahva ja yhtiö nosti vuoden 2021 tulosohjeistustaan 12.5. vedoten kohentuneisiin koko vuoden myyntinäkymiin. Marimekko on julkaissut tänä vuonna useita kiinnostusta herättäviä mallistoja (mm. Uniqlon kevät- ja kesämallisto, Marimekko x Adidas, 70-vuotisjuhlan kunniaksi tehdyt erikoismallistot, co-created-, Kioski co-exist- ja pre-loved). Marimekon brändi näyttää tällä hetkellä nauttivan erittäin vahvaa kiinnostusta yhä laajemmissa kuluttajaryhmissä ja odotamme Q2-raportin lukujen paranevan selvästi vaisusta vertailukaudesta. Käymme Marimekon Q2-raporttia torstaina läpi tuloslivessä alkaen klo 7.45 ja lähetystä voi seurata InderesTV:ssä.
Odotamme Q2-liikevaihdon kasvaneen 25 % 29,2 MEUR:oon (konsensus 28,8 MEUR). Kasvua avittaa heikko vertailukausi, jolloin useat yhtiön myymälät olivat suljettuina koronapandemiasta johtuen ja koko muotialan myyntiluvut laskivat jyrkästi. Arvioimme kodintuotteiden myynnin pysyneen koronapandemiasta johtuvan kotoilutrendin takia korkealla tasolla Q2:lla, mutta odotamme myös Muoti, Laukut ja Asusteet -tuotelinjojen myynnin kasvaneen selvästi heikosta vertailukaudesta. Tänä vuonna yhtiö on esitellyt useita uusia kiinnostavia 70. juhlavuoden erikoismallistoja, minkä uskomme tukeneen myyntiä ja premium-hinnoittelua. Yhtiö on myös panostanut voimakkaasti tunnettuuden ja liikevaihdon kasvattamiseen ulkomailla, ja tarkkailemme raportissa erityisesti kansainvälisen myynnin kasvua, mikä on Marimekon tulevaisuuden kannalta tärkeä.
Odotamme liikevoiton paranevan 5,0 MEUR:oon (Q2’20: 2,7 MEUR). Konsensusennuste liikevoitolle on 3,8 MEUR. Vertailukauden tulos ei ollut erityisen hyvä matalasta liikevaihdosta johtuen. Yhtiö kuitenkin aloitti nopeasti Q1’20:n aikana kunnianhimoisen säästöohjelman lieventääkseen koronapandemian negatiivisia vaikutuksia kysyntään, minkä takia Q2’20 liikevoittomarginaali oli melko vahva (Q2’20: 11,4 %). Odotamme liikevoittomarginaalin paranevan nyt 17,1 %:iin. Liikevoiton kasvun taustalla ovat erityisesti vahva liikevaihdon kasvu ja paranevat myyntikatemarginaalit yhtiön alati vahvistuvan brändin ja hyvän hinnoitteluvoiman ansiosta. Liikevoiton potentiaalista kasvua hidastavat arviomme mukaan vertailukaudesta kasvaneet myynti- ja markkinointikulut sekä kasvuinvestoinnit. Marimekko myös sai vertailukaudella erilaisia yritystukia ja väliaikaisia vuokrahelpotuksia koronapandemiasta johtuen, joita emme odota enää tulleen Q2’21:lle.
Marimekko nosti tulosohjeistustaan 12.5. ja piti liikevaihto-ohjeistuksen ennallaan. Yhtiön nykyisen ohjeistuksen mukaan konsernin liikevaihdon vuonna 2021 arvioidaan kasvavan edellisvuodesta (2020: 123,6 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai korkeampi (2020: 16,3 %). Ennen Q2-raporttia meidän ennusteemme vuoden 2021 liikevaihdolle on 143 MEUR, mikä tarkoittaa 16 %:n kasvua edellisvuodesta. Ennusteemme vertailukelpoiselle liikevoitolle on 23,6 MEUR, mikä tarkoittaa 17 %:n kasvua ja 16,5 %:n EBIT-marginaalia. Yhtiön mukaan liiketoiminnan kausiluonteisuudesta johtuen euromääräinen liikevaihto- ja tuloskertymä painottuu tilikauden kahdelle viimeiselle neljännekselle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut21.05.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 123,6 | 142,9 | 155,5 |
kasvu-% | −1,48 % | 15,68 % | 8,79 % |
EBIT (oik.) | 20,2 | 23,6 | 23,0 |
EBIT-% (oik.) | 16,32 % | 16,53 % | 14,79 % |
EPS (oik.) | 1,80 | 2,25 | 2,18 |
Osinko | 1,00 | 1,60 | 1,60 |
Osinko % | 10,98 % | 12,66 % | 12,66 % |
P/E (oik.) | 5,06 | 5,62 | 5,79 |
EV/EBITDA | 2,22 | 2,67 | 2,55 |