Marimekko Q3 - ei hidastumisen merkkejä
Marimekon Q3-raportti oli todella vahva, eikä yhtiön tuloskasvu näytä hidastumisen merkkejä. Sekä liikevaihto että liikevoitto ylittivät ennusteemme kirkkaasti ja yhtiö nosti pitkän aikavälin taloudellisia tavoitteitaan heijastellen selvästi vahvistunutta kannattavuutta. Toistamme osakkeen lisää-suosituksen ja tarkistamme nousseiden lähivuosien tulosennusteidemme johdosta tavoitehintamme 22,0 euroon (aik. 20,0 euroa).
Q3-liikevaihto kasvoi 10 % ja oli 29,8 MEUR (konsensus 28,8 MEUR). Kasvu tuli pääosin vähittäis- ja tukkumyynnistä Suomessa ja tukkumyynnistä Aasian-Tyynenmeren alueella. Liikevoitto parani 6,2 MEUR:oon (Q3’17: 4,4 MEUR), mikä ylitti selvästi 4,4 MEUR:n tasolla olleen konsensusennusteen. Liikevoittoa paransivat liikevaihdon kasvu, suhteellisen myyntikatteen nousu ja alemmat poistot. Sitä puolestaan heikensivät vertailukautta alemmat lisenssituotot ja korkeammat kiinteät kulut.
Marimekko on vahvan alkuvuoden takia nostanut tänä vuonna sekä liikevaihto- että liikevoitto-ohjeistustaan. Yhtiö toisti Q3-raportin yhteydessä ohjeistuksen, jonka mukaan liikevaihdon arvioidaan olevan edellisvuotta korkeampi ja myös vertailukelpoisen liikevoiton ennakoidaan olevan edellisvuotta korkeampi, arviolta enintään noin 12 MEUR. Nostimme kuluvan vuoden ennusteitamme hyvän Q3-raportin jälkeen. Odotamme liikevaihdon kasvavan 11 % 114 MEUR:oon (aik. 113 MEUR) ja oikaistun liikevoiton kasvavan 46 % 12,6 MEUR:oon (aik. 11,4 MEUR). Marimekko on tehnyt vuoden alusta oikaistua liikevoittoa jo 10,6 MEUR ja Q4-tulos on tärkeän joulumyynnin takia yleensä vahva. Yhtiö on kertonut, että tänä vuonna tuloskertymä painottuu tavanomaisesta poiketen Q2-Q3:lle ja arvion mukaan Q4:lle ajoittuu enemmän kuluja kuin vuonna 2017. Pidämme silti mahdollisena, että yhtiö korjaa ohjeistutaan ylöspäin vielä kerran tämän tilikauden osalta, ellei loppuvuoden myynti jää selvästi vertailukauden alapuolelle.
Marimekon hallitus päivitti Q3-raportin yhteydessä pitkän aikavälin taloudellisia tavoitteita. Hallitus toisti vuotuisen 10 %:n liikevaihdon kasvutavoitteen sekä osinkopolitiikan, jonka mukaan vähintään 50 % osakekohtaisesta tuloksesta jaetaan omistajille. Heijastellen viime vuosina selvästi parantunutta tuloskuntoa, liikevoittomarginaalitavoite nostettiin 15 %:iin (aik. 10 %). Marimekko on tehnyt erittäin hyvää työtä viimeisen parin vuoden aikana kannattavuuskäänteen aikaansaamisessa ja samalla luonut brändin ympärille aivan uudenlaista kiinnostusta laajemman yleisön keskuudessa sekä Suomessa että ulkomailla. Marimekko näyttää elävän uutta nousua varsinkin nuorison keskuudessa, mikä tekee yhtiön kasvunäkymistä tällä hetkellä entistä houkuttelevammat. Lisääntynyt näkyvyys katukuvassa ja mediassa näkyvät nyt konkreettisesti myös yhtiön myyntiluvuissa, mikä edelleen ruokkii positiivista kierrettä yhtiön ympärillä. Olemme kuitenkin lähivuosien ennusteissamme selvästi yhtiön taloudellisten tavoitteiden alapuolella ja suhtaudumme niihin terveellä skeptisyydellä, sillä Marimekon keskimääräinen vuosikasvu viimeiseltä kymmeneltä vuodelta on ollut noin 4 % ja liikevoittomarginaali on ylittänyt 15 % viimeksi vuonna 2006. Odotamme vuosien 2019-2021 liikevaihdon vuotuisen kasvun olevan noin 6 % ja liikevoittomarginaalin pysyvän nykyisellä noin 10-11 %:n tasolla.
Päivitetyillä ennusteillamme Herttoniemen kiinteistön myyntivoitosta oikaistut P/E-luvut vuosille 2018 ja 2019 ovat 19x ja 17x. Vastaavat EV/EBITDA-kertoimet ovat noin 10x. Molemmat tulospohjaiset arvostuskertoimet ovat noin 10 % kansainvälisistä muotitaloista koostuvan verrokkiryhmän alapuolella. Hallitus tiedotti Q3-raportin yhteydessä myös ehdottavansa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että Herttoniemen kiinteistön myynnin takia jaettaisiin ylimääräinen 1,25 euron osakekohtainen osinko (10,1 MEUR), mikä tarkoittaa ennustamamme 0,55 euron perusosingon kanssa noin 9,0 %:n osinkotuottoa. Vuoden 2019 tuloksesta 70 %:n osingonjakosuhteella osinkotuotto on 4,0 %.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.11.2018
2017 | 18e | 19e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 102,3 | 113,7 | 120,3 |
kasvu-% | 2,72 % | 11,14 % | 5,77 % |
EBIT (oik.) | 8,6 | 12,6 | 12,5 |
EBIT-% (oik.) | 8,40 % | 11,07 % | 10,39 % |
EPS (oik.) | 0,73 | 1,04 | 1,17 |
Osinko | 0,50 | 1,80 | 0,80 |
Osinko % | 24,75 % | 14,24 % | 6,33 % |
P/E (oik.) | 2,77 | 12,18 | 10,80 |
EV/EBITDA | 1,15 | 3,99 | 6,09 |