Marimekko Q3 keskiviikkona: vahva alkuvuosi ja ohjeistuksen nosto ennakoivat hyvää raporttia
Marimekko julkistaa Q3-raporttinsa keskiviikkona 6.11. klo 8.30. Marimekko-brändi näyttää elävän uutta nousua laajemman yleisön keskuudessa, mikä tekee yhtiön kasvunäkymistä tällä hetkellä hyvin houkuttelevat. Uudet kiinnostavat mallistot, ja lisääntynyt näkyvyys katukuvassa ja mediassa ovat alkaneet näkyä konkreettisesti myös yhtiön myyntiluvuissa. Alkuvuosi on ollut todella vahva ja Marimekko on nostanut jo kaksi kertaa ohjeistustaan tänä vuonna (heinäkuussa ja lokakuussa). Lokakuussa nostetun ohjeistuksen taustalla oli ennakoitua voimakkaampi myynnin kasvu ja kasvunäkymät Suomessa sekä arvioitua parempi suhteellisen myyntikatteen kehitys. Ohjeistuksen nosto kielii siitä, että hyvälle alkuvuoden vauhdille ei ole näkyvissä heikkenemisen merkkejä ja odotamme Q3-lukujen nousevan sekä liikevaihdon että tuloksen osalta selvästi vertailukauden yläpuolelle.
Odotamme Q3-liikevaihdon kasvavan 12 % vertailukaudesta 33,4 MEUR:oon (konsensus 33,9 MEUR). Liikevaihdon kasvu on ollut vuoden alkupuoliskolla vahvaa (+8 %), mikä kertoo brändin hyvästä vetovoimasta tällä hetkellä. Lokakuussa annetusta ohjeistuksesta saattoi tulkita, ettei kasvuvauhti ole kesän aikana ainakaan hidastunut. Marimekon vertailukauden luvut olivat hyvät, mutta ne eivät sisältäneet sellaisia poikkeuksellisia tekijöitä, mitä pitäisi ottaa Q3-luvuissa tänä vuonna huomioon. Yhtiön mukaan liikevaihto- ja tuloskertymä osui viime vuonna poikkeuksellisesti enemmän Q2:lle ja Q3:lle, mutta yhtiö on todennut samanlaisen kausiluontoisuuden toteutuvan myös tänä vuonna.
Odotamme vertailukelpoisen Q3-liikevoiton kasvavan 19 % vertailukaudesta 7,5 MEUR:oon, mikä tarkoittaa 22,5 %:n liikevoittomarginaalia (Q3’18: 21,2 %). Liikevoiton kasvua ajavat liikevaihdon kasvu ja suhteellisen myyntikatteen kasvu. Marimekon uudet mallistot myyvät tällä hetkellä hyvin ja normaalihintaisten tuotteiden myynnin lisääntyminen tekee hyvää suhteelliselle myyntikatteelle. Yhtiö on myös todennut Suomen liikevaihdon vetävän tällä hetkellä odotettua voimakkaammin. Vaikka Marimekko ei avaa eri maiden kannattavuuksia, arvioimme Suomen liiketoimintojen olevan konsernin selvästi kannattavin osa. Tämän pitäisi myös tukea suhteellisen kannattavuuden paranemista.
Marimekko nosti vuoden 2019 ohjeistustaan vasta pari viikkoa sitten, joten yhtiö toistanee tämän ohjeistuksen Q3-raportissa. Marimekko arvioi liikevaihdon vuonna 2019 olevan edellisvuotta korkeampi (2018: 111,9 MEUR) ja myös vertailukelpoisen liikevoiton ennakoidaan olevan edellisvuotista korkeampi, arviolta noin 17 MEUR (2018: 12,2 MEUR). Meidän ennusteemme 2019-liikevaihdolle ennen Q3-raporttia on 123 MEUR (+9,5 %) ja vertailukelpoiselle liikevoitolle 17,0 MEUR (+39 %). EBIT-marginaaliennusteemme on 13,9 %, mikä on hieman yhtiön taloudellisten tavoitteiden (EBIT 15 %) alapuolella.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.10.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 111,9 | 122,6 | 133,2 |
kasvu-% | 9,34 % | 9,55 % | 8,67 % |
EBIT (oik.) | 12,2 | 17,0 | 18,0 |
EBIT-% (oik.) | 10,92 % | 13,86 % | 13,51 % |
EPS (oik.) | 1,01 | 1,56 | 1,71 |
Osinko | 1,85 | 1,20 | 1,30 |
Osinko % | 7,06 % | 9,82 % | 10,64 % |
P/E (oik.) | 25,85 | 7,84 | 7,14 |
EV/EBITDA | 9,36 | 3,78 | 3,50 |