Marimekko Q3 keskiviikkona: Vastassa on koronapandemian lisäksi vahva vertailukausi
Marimekko julkistaa Q3-raporttinsa keskiviikkona klo 8.00. Vastassa on hyvä vertailukausi, jolloin sekä liikevaihto että kannattavuus olivat vahvalla tasolla. Rima on siten melko korkealla ja sen ylittäminen koronapandemian keskellä olisi mielestämme kiitettävä suoritus. Yhtiö palautti syyskuussa vuoden 2020 ohjeistuksensa, jonka mukaan liikevaihdon arvioidaan jäävän edellisvuodesta ja vertailukelpoisen liikevoiton olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai alhaisempi. Yhtiö totesi myös loppuvuoden liikevaihto- ja tuloskertymän painottuvan Q3:lle, joten Q3-lukuja tukee käsityksemme mukaan osittain ajoitukselliset tekijät.
Odotamme Q3-liikevaihdon laskevan 2 % 33,9 MEUR:oon (konsensus 35,3 MEUR). Vaikka Marimekko-brändillä on tällä hetkellä hyvä vetovoima kuluttajien keskuudessa, arvioimme koronapandemiasta johtuvan kuluttajien varovaisuuden aiheuttavan pientä vastatuulta kysyntään. Marimekolla oli keväällä vaikeuksia verkkokauppansa kanssa, kun yhtiö joutui sulkemaan ison osan myymälöistään koronapandemian takia ja kuluttajat siirtyivät vauhdilla asioimaan verkossa. Siirtymä kivijalasta verkkokauppaan ei ollut aivan vaivaton ja toimitusajat venyivät pahimmillaan viikkojen pituisiksi. Käsityksemme mukaan verkkokaupan logistiikkahaasteet on saatu selvitettyä kesällä ja noin 0,7 MEUR:n arvosta myyntiä siirtyi Q2:lta Q3:lle. Yhtiön omat myymälät ovat olleet pääosin normaalisti auki Q3:lla, mikä tukee liikevaihdon elpymistä heikolta Q2-tasolta. Yhtiö totesi syyskuussa julkistetun Q2-raportin yhteydessä, että loppuvuoden liikevaihtoa tukevat kertaluonteiset kampanjatoimitukset Suomessa ja yhtiö oli myös Q2-raportissa nostanut arviotaan vuoden 2020 lisenssituotoista, mikä tietää hyvää loppuvuoden liikevaihto- ja tulosnäkymien kannalta. Yhtiö totesi loppuvuoden liikevaihtokertymän painottuvan Q3:lle, joten vahvan vertailukauden lukujen saavuttaminen voi ajoituksellisten tekijöiden takia olla mahdollista.
Odotamme Q3-liikevoiton pysyvän vertailukauden tasolla 7,8 MEUR:ssa, mikä tarkoittaa vahvaa 23 %:n liikevoittomarginaalia. Vertailukauden tulos oli vahva ja kannattavuutta nostivat silloin merkittävät lisenssituotot, jotka valuvat 100 %:n katteella tulokseen. Marimekon Q3-liikevaihtoa nostaa arviomme mukaan kertaluonteiset kampanjatoimitukset Suomessa, joissa suhteellinen myyntikate on yleensä hieman ”normaalia” myyntiä matalampi. Tämän vastapainoksi yhtiö oli nostanut Q2-raportin yhteydessä arvioitaan loppuvuoden lisenssitoimituksista, mikä voi antaa tukea suhteelliselle myyntikatteelle samoin kuin viime vuosina tehty hyvin onnistunut työ mallistojen yleisen katerakenteen parantamiseksi. Marimekko reagoi keväällä nopeasti koronapandemian aiheuttamiin haasteisiin ja kiinteiden kulujen säästötoimenpiteillä on pystytty puolustamaan kannattavuutta todella hyvin. Uskomme tiukan kulukurin jatkuneen myös Q3:lla, minkä lisäksi yhtiö tulee kirjaamaan Q3:lle positiivisesti kannattavuuteen vaikuttavia yritystukia.
Marimekko palautti syyskuussa ohjeistuksensa vuodelle 2020, mikä tarjosi kauan kaivattua näkyvyyttä loppuvuoteen. Marimekon nykyisen ohjeistuksen mukaan liikevaihdon arvioidaan jäävän edellisvuodesta (2019: 125 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoiton olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai alhaisempi (2019: 17,1 MEUR). Meidän ennusteemme Marimekon vuoden 2020 liikevaihdolle ennen Q3-raporttia on 117 MEUR, mikä tarkoittaa 7 %:n laskua edellisvuodesta. Ennusteemme oikaistulle liikevoitolle on 16,3 MEUR (EBIT 13,9 %), mikä tarkoittaa 5 %:n laskua edellisvuodesta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.09.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 125,4 | 117,0 | 130,2 |
kasvu-% | 12,1 % | −6,7 % | 11,3 % |
EBIT (oik.) | 17,1 | 16,3 | 17,3 |
EBIT-% (oik.) | 13,6 % | 13,9 % | 13,3 % |
EPS (oik.) | 0,32 | 0,30 | 0,33 |
Osinko | 0,00 | 0,20 | 0,22 |
Osinko % | 1,5 % | 1,7 % | |
P/E (oik.) | 23,36 | 44,36 | 39,58 |
EV/EBITDA | 10,60 | 18,16 | 17,92 |
