Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
    • Transkriptit
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Marimekko Q3: Selvästi odotuksia parempaa suorittamista vaikeassa toimintaympäristössä

– Petri KajaaniAnalyytikko
Marimekko

Marimekko julkisti aamulla selvästi markkinaodotuksia paremman Q3-raportin, jossa sekä liikevaihto että kannattavuus paranivat jo valmiiksi hyvältä vertailukauden tasolta.

Marimekon Q3-liikevaihto kasvoi 10 % ja oli 38,0 MEUR (Q3’19: 34,5 MEUR). Suomessa liikevaihto kasvoi 17 % ja kansainvälinen myynti kasvoi 2 %. Meidän ennusteemme liikevaihdolle oli 33,9 MEUR ja konsensusennuste oli 35,3 MEUR. Liikevaihtoa nosti erityisesti tukkumyynnin hyvä kehitys Suomessa ja EMEA:n alueella. Kotimaan tukkumyyntiä kasvattivat osaltaan kertaluonteiset kampanjatoimitukset, jotka painottuivat tänä vuonna Q3:lle. Vähittäismyynti säilyi Suomessa vertailukauden tasolla. Verkkokauppa kehittyi edelleen hyvin ja siihen sisältyi noin 1 MEUR Q2:lta logistiikkahaasteiden takia Q3:lle siirtynyttä myyntiä. Pandemian myötä kasvanut kotoilutrendi on vaikuttanut positiivisesti etenkin Marimekon kodintuotteiden myyntiin Q3:lla (+44 %), kun samalla haastava toimintaympäristö laski Muoti-segmentin (-9 %) ja Laukut ja asusteet -segmentin (-5 %) myyntiä.

Liikevoitto parani 34 % vertailukaudesta ja oli 10,5 MEUR (Q3’19: 7,8 MEUR). Ennusteemme liikevoitolle oli 7,8 MEUR ja konsensusennuste 8,4 MEUR. Marimekon liikevoittomarginaali oli erittäin vahva 27,7 % ja se ylitti sekä vertailukauden että meidän ennusteemme noin 5 %-yksiköllä. Tuloskasvun taustalla oli liikevaihdon kasvu ja selvästi supistuneet kiinteät kulut, joita yhtiö on onnistunut leikkaamaan koronapandemian takia tehdyillä väliaikaisilla säästötoimenpiteillä. Tulosta tuki myös koronapandemian takia eri maissa myönnetyt tuet. Suhteellinen myyntikate puolestaan heikkeni vertailukaudesta, joka johtui suurelta osin verkkokaupan kasvun myötä kasvaneista logistiikkakustannuksista.

Marimekko piti ennallaan syyskuussa päivitetyn ohjeistuksensa vuodelle 2020. Nykyisen ohjeistuksen mukaan liikevaihdon arvioidaan jäävän edellisvuodesta (2019: 125 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoiton olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai alhaisempi (2019: 17,1 MEUR). Ennusteemme vuoden 2020 liikevaihdolle ennen Q3-raporttia oli 117 MEUR, mikä tarkoittaa 7 %:n laskua edellisvuodesta. Ennusteemme oikaistulle liikevoitolle oli 16,3 MEUR (EBIT 13,9 %), mikä tarkoittaa 5 %:n laskua edellisvuodesta. Ennakoitua selvästi paremman Q3-raportin jälkeen näemme ennusteissamme nousupainetta vuoden 2020 osalta. Yhtiö kuitenkin nosti raportissa esiin huolen koronapandemiatilanteen etenemisestä ja uusien tartunta-aaltojen noususta. Tämä lisää epävarmuutta Q4:n suoritukselle, mikä on joulumyynnin takia Marimekolle tärkeä neljännes.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut20.09.2020

201920e21e
Liikevaihto125,4117,0130,2
kasvu-%12,1 %−6,7 %11,3 %
EBIT (oik.)17,116,317,3
EBIT-% (oik.)13,6 %13,9 %13,3 %
EPS (oik.)0,320,300,33
Osinko0,000,200,22
Osinko %0,0 %1,6 %1,7 %
P/E (oik.)23,442,738,1
EV/EBITDA10,617,517,3

Foorumin keskustelut

Tiina Alahuhta-Kasko oli kertomassa Marimekosta sijoituskohteena Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Marimekko sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 14.31
- Sijoittaja-alokas
1
Kauppalehdestä bongattua: Ihan positiivista kehitystä Aasian suunnalta LVMH liittyen, eli markkina paranemaan päin: Vaikka yhtiöt nyt ei sin...
11.11.2025 klo 9.08
- MTES
2
Asiallisen kriittinen kirjoitus. Tartun tuohon brändimyyntiin, jos se ei kaikille aukea. Sehän tarkoittaa kaikkien Marimekko-tuotteiden vähitt...
10.11.2025 klo 7.24
- Rauli_Juva
15
Almanakka on kirjoittanut ajatuksiaan Marimekosta heti Q3:n jäljiltä. Brändimyyntiä en vielä kommentoinut tai raportista huomannut. Esityksess...
10.11.2025 klo 6.11
- Sijoittaja-alokas
4
Minustakin on ihan perusteltua kyseenalaistaa pidemmän aikavälin kasvutavoitteet tuon 15 % osalta. Vuosien 2018–2025 liikevaihdon CAGR on ollut...
7.11.2025 klo 12.02
- MTES
13
Tottakai yhtiöllä on koko ajan paljonkin toimia, millä kasvua pyritään kiihdyttämään, mutta ei ainakaan mulle ole missään vaiheessa konkreettisesti...
3.11.2025 klo 10.35
- Rauli_Juva
19
Marimekon kasvutavoite on kova suhteessa yhtiön viimeaikaseen kasvuvauhtiin. Onko jotain konkreettisempaa toimenpidekokonaisuutta tiedossa, ...
3.11.2025 klo 6.47
- xlat
7
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.