Marimekko Q3: Selvästi odotuksia parempaa suorittamista vaikeassa toimintaympäristössä
Marimekko julkisti aamulla selvästi markkinaodotuksia paremman Q3-raportin, jossa sekä liikevaihto että kannattavuus paranivat jo valmiiksi hyvältä vertailukauden tasolta.
Marimekon Q3-liikevaihto kasvoi 10 % ja oli 38,0 MEUR (Q3’19: 34,5 MEUR). Suomessa liikevaihto kasvoi 17 % ja kansainvälinen myynti kasvoi 2 %. Meidän ennusteemme liikevaihdolle oli 33,9 MEUR ja konsensusennuste oli 35,3 MEUR. Liikevaihtoa nosti erityisesti tukkumyynnin hyvä kehitys Suomessa ja EMEA:n alueella. Kotimaan tukkumyyntiä kasvattivat osaltaan kertaluonteiset kampanjatoimitukset, jotka painottuivat tänä vuonna Q3:lle. Vähittäismyynti säilyi Suomessa vertailukauden tasolla. Verkkokauppa kehittyi edelleen hyvin ja siihen sisältyi noin 1 MEUR Q2:lta logistiikkahaasteiden takia Q3:lle siirtynyttä myyntiä. Pandemian myötä kasvanut kotoilutrendi on vaikuttanut positiivisesti etenkin Marimekon kodintuotteiden myyntiin Q3:lla (+44 %), kun samalla haastava toimintaympäristö laski Muoti-segmentin (-9 %) ja Laukut ja asusteet -segmentin (-5 %) myyntiä.
Liikevoitto parani 34 % vertailukaudesta ja oli 10,5 MEUR (Q3’19: 7,8 MEUR). Ennusteemme liikevoitolle oli 7,8 MEUR ja konsensusennuste 8,4 MEUR. Marimekon liikevoittomarginaali oli erittäin vahva 27,7 % ja se ylitti sekä vertailukauden että meidän ennusteemme noin 5 %-yksiköllä. Tuloskasvun taustalla oli liikevaihdon kasvu ja selvästi supistuneet kiinteät kulut, joita yhtiö on onnistunut leikkaamaan koronapandemian takia tehdyillä väliaikaisilla säästötoimenpiteillä. Tulosta tuki myös koronapandemian takia eri maissa myönnetyt tuet. Suhteellinen myyntikate puolestaan heikkeni vertailukaudesta, joka johtui suurelta osin verkkokaupan kasvun myötä kasvaneista logistiikkakustannuksista.
Marimekko piti ennallaan syyskuussa päivitetyn ohjeistuksensa vuodelle 2020. Nykyisen ohjeistuksen mukaan liikevaihdon arvioidaan jäävän edellisvuodesta (2019: 125 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoiton olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai alhaisempi (2019: 17,1 MEUR). Ennusteemme vuoden 2020 liikevaihdolle ennen Q3-raporttia oli 117 MEUR, mikä tarkoittaa 7 %:n laskua edellisvuodesta. Ennusteemme oikaistulle liikevoitolle oli 16,3 MEUR (EBIT 13,9 %), mikä tarkoittaa 5 %:n laskua edellisvuodesta. Ennakoitua selvästi paremman Q3-raportin jälkeen näemme ennusteissamme nousupainetta vuoden 2020 osalta. Yhtiö kuitenkin nosti raportissa esiin huolen koronapandemiatilanteen etenemisestä ja uusien tartunta-aaltojen noususta. Tämä lisää epävarmuutta Q4:n suoritukselle, mikä on joulumyynnin takia Marimekolle tärkeä neljännes.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.09.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 125,4 | 117,0 | 130,2 |
kasvu-% | 12,1 % | −6,7 % | 11,3 % |
EBIT (oik.) | 17,1 | 16,3 | 17,3 |
EBIT-% (oik.) | 13,6 % | 13,9 % | 13,3 % |
EPS (oik.) | 0,32 | 0,30 | 0,33 |
Osinko | 0,00 | 0,20 | 0,22 |
Osinko % | 1,5 % | 1,7 % | |
P/E (oik.) | 23,36 | 44,36 | 39,58 |
EV/EBITDA | 10,60 | 18,16 | 17,92 |
