Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Marimekko Q3’25 -pikakommentti: Odotetun vahva tulos, Aasian näkymissä laskua

– Rauli JuvaAnalyytikko
Marimekko

Tiivistelmä

  • Marimekko raportoi Q3'25:llä odotetun vahvan tuloksen, jossa liikevaihto kasvoi 7,3 % ja oikaistu liikevoitto parani 12,7 MEUR:oon.
  • Yhtiö toisti koko vuoden ohjeistuksensa liikevaihdon kasvusta ja oikaistun liikevoittomarginaalin odotetusta tasosta 16-19 %.
  • Aasian näkymiä laskettiin hieman, sillä alueen liikevaihdon odotetaan olevan edellisvuoden tasolla tai kasvavan vain hieman, johtuen lisenssituottojen puutteesta ja Kiinan markkinan heikentymisestä.
  • Suomen tukkumyynnin kasvu ja ulkomaiden myynnin kasvu tukivat liikevaihtoa, mutta Pohjois-Amerikan myyntiä painoi heikentynyt dollari.

Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.

Ennustetaulukko Q3'24Q3'25Q3'25eQ3'25eErotus (%)2025e
MEUR / EUR VertailuToteutunutInderesKonsensusTot. vs. inderesInderes
Liikevaihto 47,350,850,451,51 %191,7
Liikevoitto (oik.) 11,112,712,4-2 %33,8
Liikevoitto 11,112,512,412,90 %33,7
EPS (raportoitu) 0,210,240,240,240 %0,63
        
Liikevaihdon kasvu-% -1,2 %7,3 %6,6 %8,8 %0,8 %-yks.5,0 %
Liikevoitto-% (oik.) 23,5 %25,0 %24,7 % 0,3 %-yks.17,6 %

Lähde: Inderes & Bloomberg, 6 analyytikkoa (konsensus)

Marimekko raportoi suunnilleen ennusteidemme mukaisen hyvän tuloksen. Yhtiö toisti koko vuoden ohjeistuksensa, eli liikevaihto kasvaa ja oik. liikevoittomarginaalin odotetaan olevan 16-19 %. Yhtiö kuitenkin laski hieman näkymiä Aasian osalta, mikä on negatiivista sen ollessa tärkein kasvumarkkina. Ennusteisiin ei kohdistu kuitenkaan merkittäviä muutostarpeita. 

Liikevaihtoa tukivat kampanjoiden ajoitukset ja ulkomaiden kasvu

Marimekon kvartaalien liikevaihtoa heiluttavat mm. Suomen kampanjatoimitusten ajoitukset. Tänä vuonna yhtiö on kertonut niiden ajoittuvan loppuvuoteen, kun ne viime vuonna olivat alkuvuodesta. Tämä näkyi odotetusti Suomen tukkumyynnin voimakkaana kasvuna Q3:lla (29 %). Suomen vähittäismyynti kuitenkin laski, kun odotimme kasvua. Ulkomailla yhtiö kasvoi Q3:lla 10 %:n molemmin puolin Pohjois-Amerikkaa lukuun ottamatta, jonka lukuja painoi ainakin heikentynyt dollari. Liikevaihdon kehitys kokonaisuutena vastasi pitkälti odotuksiamme.

Tulos parani hienoisesti odotuksiamme enemmän

Q3 on Marimekolle kausiluonteisesti paras tuloskvartaali. Yhtiön oik. liikevoitto parani 12,7 MEUR:oon (Q3’24: 11,1 MEUR, Inderes: 12,4 MEUR). Myynnin kasvu ja lähes vertailukauden tasolla pysyneet kiinteät kulut tukivat tuloskehitystä, mutta myyntikatteen heikentyminen painoi sitä. Lisenssituottoja kertyi sama määrä kuin vertailukaudella. Marimekko ei kirjannut merkittäviä kertaeriä ja tuloslaskelman alemmat rivit olivat lähellä odotuksiamme, joten osakekohtainen tulos osui odotuksiimme.

Ohjeistus pysyi odotetusti ennallaan, Aasian näkymiin pieni lasku

Marimekko toisti koko vuoden ohjeistuksensa, joka on sama, minkä yhtiö on pitänyt voimassa läpi kaksi edellistä vuotta, eli liikevaihdon odotetaan kasvavan ja oik. liikevoittomarginaalin olevan 16-19 %. Ennen Q3:a ennusteissamme oli 5 % liikevaihdon kasvu ja 17,6 % oik. liikevoittomarginaali, eli samaa tasoa viime vuoden kanssa ja täsmälleen ohjeistuksen puolivälissä. Tammi-syyskuulta kasvu on niin ikään 5 % ja vertailukelpoinen liikevoittomarginaali 17,5 % eli vertailukauden tasoa.

Marimekko kuitenkin laski näkymiään Aasian-Tyynenmeren alueen liikevaihdon suhteen ja näkee nyt koko vuoden liikevaihdon siellä olevan edellisvuoden tasoa tai kasvavan hieman, kun aiemmin se odotti kasvua. Yhtiö selittää tätä jo aiemmin kerrotulla lisenssituottojen laskulla, joita ei ole tänä vuonna kertynyt lainkaan (2024: 2,0 MEUR). Lisäksi yhtiö korosti Kiinan markkinan heikentynyttä tilannetta. Yhtiö odottaa kuitenkin alueen tukkumyynnin kasvavan. Ensimmäiseltä yhdeksältä kuukaudelta alueen myynti laski 1 %, joten ohjeistus viittaa pieneen kasvuun Q4:llä. Ennusteissamme on 2 %:n kasvu koko vuodelta, mikä on mielestämme uudenkin näkymän mukainen.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut26.10.

202425e26e
Liikevaihto182,6191,7204,4
kasvu-%4,9 %5,0 %6,6 %
EBIT (oik.)31,933,837,9
EBIT-% (oik.)17,5 %17,6 %18,5 %
EPS (oik.)0,610,640,72
Osinko0,650,450,75
Osinko %5,4 %3,5 %5,9 %
P/E (oik.)19,820,017,6
EV/EBITDA11,911,710,4

Foorumin keskustelut

Tiina Alahuhta-Kasko oli kertomassa Marimekosta sijoituskohteena Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Marimekko sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 14.31
- Sijoittaja-alokas
0
Kauppalehdestä bongattua: Ihan positiivista kehitystä Aasian suunnalta LVMH liittyen, eli markkina paranemaan päin: Vaikka yhtiöt nyt ei sin...
11.11.2025 klo 9.08
- MTES
2
Asiallisen kriittinen kirjoitus. Tartun tuohon brändimyyntiin, jos se ei kaikille aukea. Sehän tarkoittaa kaikkien Marimekko-tuotteiden vähitt...
10.11.2025 klo 7.24
- Rauli_Juva
15
Almanakka on kirjoittanut ajatuksiaan Marimekosta heti Q3:n jäljiltä. Brändimyyntiä en vielä kommentoinut tai raportista huomannut. Esityksess...
10.11.2025 klo 6.11
- Sijoittaja-alokas
4
Minustakin on ihan perusteltua kyseenalaistaa pidemmän aikavälin kasvutavoitteet tuon 15 % osalta. Vuosien 2018–2025 liikevaihdon CAGR on ollut...
7.11.2025 klo 12.02
- MTES
13
Tottakai yhtiöllä on koko ajan paljonkin toimia, millä kasvua pyritään kiihdyttämään, mutta ei ainakaan mulle ole missään vaiheessa konkreettisesti...
3.11.2025 klo 10.35
- Rauli_Juva
19
Marimekon kasvutavoite on kova suhteessa yhtiön viimeaikaseen kasvuvauhtiin. Onko jotain konkreettisempaa toimenpidekokonaisuutta tiedossa, ...
3.11.2025 klo 6.47
- xlat
7
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.