Marimekko Q4-aamutulos: Alle odotusten kautta linjan
Marimekon Q4-tulos parani vertailukaudesta, mutta jäi alle odotusten. Samoin osinko nousi, mutta odotuksia vähemmän. Yhtiö ohjeistaa 2024 liikevaihdon kasvavan ja oik. liikevoittomarginaalin olevan 16–19 %. Me olemme olleet marginaaliohjeistuksen yläreunassa. Lisäksi yhtiö arvioi Suomen 2024 liikevaihdon ja Q1’24 konsernin liikevaihdon olevan ennallaan, jotka molemmat ovat odotuksiamme heikompia. Näin ollen ennusteisiimme kohdistuu laskupainetta.
Liikevaihto kasvoi Q4:llä 5 %, kuten myös koko vuonna – jäi odotuksista
Marimekon liikevaihto kasvoi Q4:llä 5 %, joka jäi odotuksistamme. Suomen liikevaihto kasvoi haastavassa markkinassa 2 %, joka jäi odotuksistamme ja jota tosin tuki tukkumyynnin kampanjatoimitukset ja toimitusten ajoitus. Suomen tukkumyynti laski tästä huolimatta vertailukaudesta. Kansainvälisen myynnin kasvu oli 10 %, suunnilleen odotuksiemme mukainen, kun Pohjois-Amerikka ja Aasia jatkoivat hyvää kasvua, mutta Euroopassa oli tasaisempaa kehitystä.
Kannattavuus parani, mutta jäi odotuksista
Marimekon tulos ja suhteellinen kannattavuus parani vertailukaudesta, mutta oik. liikevoitto jäi yli 10 % meidän ennusteestamme. Odotuksia matalampi liikevaihdon kasvu näkyy operatiivisen vivun takia tulospettymyksenä, kun Marimekko samaan aikaan kasvattaa kiinteitä kuluja kasvun tukemiseksi. Lisenssitulot kasvoivat, joka tukee kannattavuutta. Koko vuoden oik. liikevoittomarginaali päätyi 18,4 %:iin, kun yhtiö ohjeisti läpi vuoden 16–19 %.
Näkymät odotettua heikommat etenkin Suomen osalta, osinkokin jäi alle ennusteiden
Marimekko odottaa Suomen liikevaihdon olevan 2024 suunnilleen edellisvuoden tasolla markkinan ollessa heikko. Tämä on odotuksiamme heikompi näkymä, sillä odotimme noin 5 %:n kasvua. Suomen ollessa noin puolet yhtiön liikevaihdosta, tämä tulee vaikuttamaan ennusteisiimme negatiivisesti. Kansainvälisen liikevaihdon odotetaan odotetusti kasvavan, jota tukee lähinnä Aasiaan suunnitellut 10–15 uutta kauppaa. Lisenssitulojen odotetaan pysyvän vuoden 2023 korkealla tasolla, mikä tukee kannattavuutta.
Marimekko ohjeistaa konsernin 2024 liikevaihdon kasvavan ja oik. liikevoittomarginaalin olevan 16–19 % (2023: 18,4 %) eli ohjeistus on sama kuin vuonna 2023. Meidän ennuste on ollut 9 % liikevaihdon kasvu ja noin 19 % marginaali, joten näihin kohdistuu laskupainetta. Lisäksi Marimekko arvioi Q1’24:n liikevaihdon jäävän vertailukauden tasoon (joka sekin oli heikohko), joka on myös odotuksiamme heikompi.
Marimekko ehdottaa osingoksi 0,37 euroa, kasvua vertailukaudesta, mutta odotuksemme (0,40e) alle. Marimekolla on runsaasti rahaa kassassa, jonka uskomme sen enemmin tai myöhemmin kuitenkin jakavan osinkona ulos, sillä merkittäviä investointitarpeita sillä ei ole.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut08.11.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 166,5 | 176,0 | 191,7 |
kasvu-% | 9,4 % | 5,7 % | 8,9 % |
EBIT (oik.) | 30,4 | 33,2 | 36,8 |
EBIT-% (oik.) | 18,2 % | 18,9 % | 19,2 % |
EPS (oik.) | 0,56 | 0,62 | 0,70 |
Osinko | 0,34 | 0,40 | 0,50 |
Osinko % | 3,9 % | 3,0 % | 3,8 % |
P/E (oik.) | 15,51 | 21,28 | 18,87 |
EV/EBITDA | 8,95 | 12,70 | 10,98 |
