
Marimekko Q4 - hyvä suoritus kaikilla mittareilla

Marimekon Q4-raportti ei sisältänyt yllätyksiä, sillä yhtiö antoi ennakkotietoja vuoden 2017 luvuista jo tammikuussa. Ohjeistus vuodelle 2018 oli jälleen maltillinen ja jätti mielestämme mahdollisuuden tarkentamiseen ylöspäin vuoden kuluessa. Emme tehneet raportin jälkeen merkittäviä muutoksia ennusteisiimme ja pidämme osakkeen arvostusta edelleen houkuttelevana. Toistamme lisää-suosituksemme ja pienistä positiivisista ennustemuutoksista johtuen tarkistamme tavoitehintamme 13,5 euroon (aik. 13,0 euroa).
Q4-liikevaihto kasvoi 6 % vertailukaudesta ja oli ennakkotietojen mukaisesti 29,8 MEUR. Liikevaihdon kasvu tuli täysin kansainvälisiltä markkinoilta (+15 %), sillä Suomen liikevaihto pysyi vahvasta vertailukaudesta johtuen edellisvuoden tasolla (-1 %). Suomen liikevaihdon pysyminen paikallaan oli hyvän vähittäismyynnin ansiota, sillä vertailukaudella Suomen tukkumyyntiin sisältyi isoja kertaluonteisia kampanjatoimituksia, joita ei ollut vuoden 2017 aikana. Yhtiö kertoi vuodelle 2018 osuvan jälleen kertaluonteisia kampanjatoimituksia, minkä vuoksi liikevaihdon odotetaan jälleen kasvavan Suomessa kuluvana vuonna.
Q4-liikevoitto nousi 2,4 MEUR:oon (Q4’16: 1,8 MEUR), mikä tarkoittaa 8,0 %:n EBIT-marginaalia (Q4’16: 6,3 %). Liikevoiton kasvua ajoivat liikevaihdon kasvu, parempi myyntikate ja alemmat poistot. Marimekko on viimeisten kahden vuoden ajan panostanut kansainvälisen kilpailukyvyn nostoon ja tulokset ovat olleet vakuuttavia. Toiminnan tehostaminen, uudelleenjärjestelyt, tuoteportfolion optimointi, hankintatoiminnan kehittäminen ja tiukka kulukuri ovat nostaneet liikevoittomarginaalin kahdessa vuodessa 1,6 %:sta nykyiselle 8,4 %:n tasolle, mikä alkaa olla lähellä yhtiön pitkän aikavälin tavoitetasoa (EBIT yli 10 %). Matalalla roikkuvat hedelmät kannattavuusparannuksen suhteen on mielestämme nyt poimittu, ja tulevien vuosien tuloskasvu nojaa yhä enemmän yhtiön kykyyn saada liikevaihto vahvemmalle kasvu-uralle. Uusien kiinnostavien mallistojen kehittäminen sekä globaalisti näyttävät yhteistyökuviot (mm. 2018 julkistetut Uniqlo- ja Clinique- yhteistyöt) ovat lupaavia alkuja sille, että yhtiö saa kasvatettua kansainvälistä bränditunnettuutta ja mahdollistaa uusien asiakasryhmien tavoittamisen.
Koko vuoden osalta Marimekon osakekohtainen tulos parani 0,70 euroon (2016: 0,50) ja osinkoehdotus oli 0,50 euroa (2016: 0,40), mikä osui meidän ja konsensusennusteen väliin. Vuoden 2018 ohjeistuksen mukaan liikevaihdon ja vertailukelpoisen liikevoiton arvioidaan olevan edellisvuoden tasolla tai korkeammat. Vuoden 2017 liikevaihto oli 102 MEUR ja vertailukelpoinen liikevoitto oli 8,6 MEUR. Teimme Q4-raportin jälkeen pieniä muutoksia ennusteisiimme. Odotamme 2018-liikevaihdon kasvavan 3 % vertailukaudesta 105 MEUR:oon (aik. 106) ja vertailukelpoisen liikevoiton kasvavan 8,7 MEUR:oon (aik. 8,4). Vuoden 2019 liikevaihdon arvioimme kasvavan 3 % ja liikevoittomarginaalin pysyvän nykyisellä hieman yli 8 %:n tasolla. Ohjeistuksen alaraja on mielestämme Marimekon kohtuulliset kasvunäkymät ja parantunut kilpailukyky huomioiden hyvin maltillinen ja se jätti mielestämme mahdollisuuden ohjeistuksen tarkistamiseen ylöspäin vuoden kuluessa.
Ennusteidemme mukaiset P/E-luvut vuosille 2018 ja 2019 ovat 15,3x ja 14,7x, jotka ovat noin 25-30 % kansainvälisistä muotitaloista koostuvan verrokkiryhmän alapuolella. EV/EBITDA-kertoimet ovat 7,8x ja 7,5x, jotka ovat noin 23-24 % verrokkiryhmän alapuolella. Marimekko tulee ennusteidemme mukaan tekemään lähivuosina pienen investointitarpeensa ansiosta hyvää kassavirtaa, mikä yhdessä vahvan taseen kanssa (omavaraisuusaste 65,2 % ja nettovelkaantuneisuus -9,4 %) puoltavat hyvää osingonmaksukykyä. Noin 70 %:n osingonjakosuhteella osinkotuotto on 2018-2019 ennusteillamme 4,4 % ja 4,8 % eli noin kaksinkertainen verrokkiryhmään nähden ja tarjoaa tukea osakkeen arvostukselle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.02.2018
2017 | 18e | 19e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 102,3 | 105,0 | 108,3 |
kasvu-% | 2,7 % | 2,7 % | 3,1 % |
EBIT (oik.) | 8,6 | 8,7 | 8,9 |
EBIT-% (oik.) | 8,4 % | 8,3 % | 8,2 % |
EPS (oik.) | 0,15 | 0,16 | 0,17 |
Osinko | 0,10 | 0,11 | 0,12 |
Osinko % | 4,0 % | 0,9 % | 0,9 % |
P/E (oik.) | 17,0 | 79,0 | 75,7 |
EV/EBITDA | 8,4 | 42,2 | 41,9 |
