Marimekolta odotettu tulosohjeistuksen nosto vuodelle 2021
Marimekko paransi torstaina tulosohjeistustaan vuodelle 2021. Tämä on jo toinen kerta tänä vuonna, kun yhtiö nostaa vuoden 2021 tulosohjeistustaan. Edellisen kerran se tehtiin toukokuussa.
Uuden ohjeistuksen mukaan liikevaihdon vuonna 2021 arvioidaan kasvavan (2020: 123,6 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin olevan edellisvuotta korkeampi (2020: 16,3 %). Aiempi ohjeistus oli liikevaihdon osalta sama, mutta vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin odotettiin olevan suunnilleen edellisvuoden tasolle tai korkeampi. Arvion parantumiseen vaikutti yhtiön mukaan koronavirustilanteeseen liittyvien loppuvuotta koskevien epävarmuustekijöiden vähentyminen aiemmin arvioidusta.
Osasimme odottaa ohjeistuksen nostoa ja kirjoitimme 19.8.2021 julkistetun Q2-raportin jälkeisessä päivityksessämme näin: ”Marimekon alkuvuosi meni todella vahvasti (H1’21 liikevaihto +28 % ja liikevoitto +188 %). Brändillä on nyt vahva vetovoima, uudet mallistot myyvät hyvillä katteilla kuin kuumille kiville ja kilpailukyky on loistavalla tasolla. Marimekko on viime vuosina pystynyt jatkuvasti laajentamaan asiakaskuntaansa ja parantamaan tulostaan. Odotamme yhtiön tekevän 70. juhlavuotenaan historiansa kovimman tuloksen. Nostimme 2021-liikevaihtoennusteemme 149 MEUR:oon (aik. 143 MEUR), mikä tarkoittaa 20 %:n kasvua edellisvuodesta. Nostimme oikaistun liikevoittoennusteemme 28,5 MEUR:oon (aik. 23,6 MEUR), mikä tarkoittaa 19,2 %:n EBIT-marginaalia. Ennustemuutosten valossa näemme, että yhtiö voi vielä nostaa ohjeistustaan.”
Koemme, että meidän ennusteemme olivat jo valmiiksi hyvin linjassa yhtiön torstaina päivittämän ohjeistuksen kanssa, emmekä siksi näe tarpeelliseksi tehdä niihin muutoksia. Ohjeistuksen nosto poistaa sen pienen negatiivisen skenaarion, että liikevoittomarginaali jäisi viime vuoden tasolle, ja siksi torstain tiedote oli sijoittajien kannalta positiivinen asia. Tiedotteella myös mielestämme varmistettiin, että loppuvuoden luvut tulevat pysymään vahvalla tasolla. Marimekon tarina etenee hyvään suuntaan ennusteidemme mukaisesti, joten emme näe syytä muuttaa suositustamme (lisää) tai tavoitehintaamme (80 euroa).
Marimekon liiketoiminnan kausiluonteisuudesta johtuen euromääräinen liikevaihto- ja tuloskertymä painottuu perinteisesti H2:lle. Yhtiö arvioi yhä, että tänä vuonna liikevaihdon suhteellinen kasvu kuitenkin hidastuu H2:lla, sillä koronaviruspandemia vaikutti H1’20 liikevaihtoon poikkeuksellisen negatiivisesti. Kun Marimekon liikevaihto kasvoi H1’21 aikana 28 %, odotamme kasvun hidastuvan H2:lla 15 %:iin. Yhtiön liikevaihdon kasvua tukee H2:lla erityisesti Suomessa edellisvuotta korkeammat kertaluonteiset kampanjatoimitukset.
Yhtiön mukaan koronaviruspandemian aiheuttama epävakaus markkinoilla kuitenkin jatkuu, ja yhtiön liikevaihdon ja tuloksen kehitykseen vuonna 2021 liittyy näin yhä merkittäviä epävarmuustekijöitä. Pandemia on aiheuttanut häiriöitä globaaleissa toimitusketjuissa. Myös Marimekon toimitusketjussa on ollut joitakin pandemiaan liittyviä häiriöitä, jotka ovat aiheuttaneet toimitusviiveitä. Jatkuessaan häiriöt voivat vaikuttaa tuotteiden saatavuuteen loppuvuoden aikana ja sitä kautta liikevaihtoon ja kannattavuuteen. Lisäksi liikevaihtoon ja tulokseen vaikuttaa olennaisesti myös jakelukeskusten ja logistiikan toimintavarmuuden ja tehokkuuden säilyminen poikkeustilanteessa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.08.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 123,6 | 148,6 | 161,6 |
kasvu-% | −1,48 % | 20,28 % | 8,70 % |
EBIT (oik.) | 20,2 | 28,5 | 27,0 |
EBIT-% (oik.) | 16,32 % | 19,19 % | 16,71 % |
EPS (oik.) | 1,80 | 2,72 | 2,58 |
Osinko | 1,00 | 1,80 | 1,80 |
Osinko % | 10,98 % | 14,20 % | 14,20 % |
P/E (oik.) | 5,06 | 4,66 | 4,92 |
EV/EBITDA | 2,22 | 2,27 | 2,17 |