Megatrendi on muotisana, jota on helppo viljellä
Megatrendit ovat pitkäaikaisia kehityskulkuja, jotka muuttavat maailmaa. Selkeä esimerkki on kaupungistuminen, joka on jatkunut iät ja ajat. Vuonna 1960 maailmassa asui miljardi ihmistä kaupunkialueilla, tänä päivänä yli neljä miljardia.
Sijoittajapiireissä megatrendi on muotisana. Kukapa yhtiö tai sijoitustuotteen myyjä ei haluaisi asemoitua historiallisen kehityksen oikealle puolelle. Suuret varainhoitajat mainostavat ”sijoita tähän ja tähän megatrendiin”. Suomalaisten suosikkivälittäjä Nordnet mainostaa teema-ETF:iä megatrendeihin sijoittamisen helppoudella. Kasvava varallisuus ja sen muodikas sijoittaminen onkin yksi megatrendi.
Toisaalta megatrendejä vastaan menevällä toimialalla rahan tekeminen muuttuu lopulta vaikeaksi, vaikka yhtiön johto olisi kuinka taitava tahansa. Sijoittajalegenda Warren Buffett omisti vuosia paikallisia sanomalehtibisneksiä, joiden bisnes ei kasvanut mutta ne tuottivat läjäpäin kassavirtaa. Lopulta internetin leviämisen megatrendi murensi näiden mainosvetoisen bisneksen ja Buffett päätyi jokunen vuosi sitten myymään sanomalehtiosakkeensa.
Uusimman Vernerin vartin pohjalta julkaisemassamme erikoisartikkelissa syvennymme kolmeen keskeiseen megatrendiin, jotka vaikuttavat ja hyödyttävät yhtiöitä Helsingin pörssissä. Nämä megatrendit ovat ilmastonmuutos, digitalisaatio sekä varallisuuden kasvu. Inderes Premiumin tilaajat voivat lukea kirjoituksen täältä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
