Metso Outotecin CMD:ssä hyvä kattaus
Metso Outotecin (MO) pääomamarkkinapäivän (CMD) anti oli suunnilleen ennakko-arvioidemme mukainen, mutta katsaus markkinoihin, strategiaan, liiketoimintoihin ja tavoitteisiin oli perusteellinen ja siksi mielestämme hyvä. Yhtiön strategia on johdonmukainen ja sen kehitystä tukevat vahva markkina-asema, palveluliiketoiminnan suuri osuus sekä vahvat R&D-resurssit. Osakkeen osta-suosituksemme sekä 7,10 euron tavoitehintamme ovat ennallaan.
CMD:n keskeinen anti oli seuraava:
- Konsernitasolla käytiin läpi yhtiön 28.10. julkistetun strategian taustatekijöitä. Strategian neljä painopistettä ovat I) integraatio ja taloudellinen tulos; II) asiakaskeskeisyys; III) vastuullisuus ja IV) kulttuuri. Näistä I) integraatio ja taloudellinen tulos on itsestäänselvyys MO:n muodostuttua vasta vähän aikaa sitten. II) Asiakaskeskeisyydessä MO näkee paljon tehtävää ja kehittämis- sekä kasvualueita ovat etenkin 1) toimituskyky ja sen ajantasaisuus sekä luotettavuus; 2) asiakkaiden prosessien sekä laitteiston elinkaarikustannusten optimointi mukaan lukien turvallisuuteen, päästöihin ja energiatehokkuuteen liittyvät seikat; 3) asiakkaiden end-to-end -palvelu johon kuuluu kulutus- ja varaosien moitteeton saatavuus ja saumaton asiakaspalvelu koko elinkaaren ajan sekä 4) digitaaliset palvelut ja opastus, joihin kuuluu reaaliaikainen etävalvonta, -ohjaus- ja raportointi sekä ennakoiva huolto. III) Vastuullisuuteen kuuluu sitoutuminen korkeintaan 1,5 C ilmaston lämpenemistavoitteeseen. Jo nyt Mineraalit-yksikön liikevaihdosta 25 % tulee kestävää kehitystä edistävistä tuotteista ja 80 %:lla R&D-projekteista on kestävään kehitykseen liittyvät tavoitteet. IV) Kulttuurin osalta kyse on Metson ja Outotecin melko erilaisten kulttuurien muokkaamisesta MO:n tavoitteiden mukaiseksi. Kulttuurien eron taustalla on se, että Outotec on ollut enemmän suunnittelu- ja projektitoimittaja kun taas Metso on keskittynyt tuotteiden kehitykseen, myymiseen ja huoltamiseen. MO antoi ymmärtää, että uuden yhtiön kulttuurin syntyminen on melko hidas prosessi, mutta tulos palkitsee vaivan.
- MO valotti strategian yhteydessä julkistettuja taloudellisia tavoitteita ja niiden taustaoletuksia. Woodmacin ennusteiden mukaisesti Kivenmurskauksen laitemarkkina kasvaa keskimäärin 4-6 %:n, Mineraalien laitemarkkina 3-6 %:n ja Metallit & kierrätyksen laitemarkkina 3-6 %:n vuosivauhtia vuosina 2019-2023. Kun em. kasvuvauhdit painotetaan liiketoimintojen osuuksilla MO:n liikevaihdosta, saadaan MO:n vuosien 2019-2023 laitemarkkinan km. kasvuksi 4-5 % p.a. Tämä on linjassa MO:lle vuosille 2020-2023 ennustamamme keskimäärin 4 %:n p.a. liikevaihdon kasvun kanssa. MO toki tähtää markkinaa nopeampaan kasvuun ja itse olemme olettaneet palvelujen kysynnän kasvavan ”vain” suunnilleen laitekysynnän tahtia lähivuosina, joten ennusteemme ei ole ainakaan ylioptimistinen.
- MO esitteli tiekarttaa strategisen >15 %:n oikaistun EBITA-marginaalitavoitteen saavuttamiseksi. Vertailukohtana on vuoden 2019 toteutunut (pro forma) 11,2 %:n marginaali, jota tulevat kohottamaan 1) kustannussynergiat (tavoite on 120 MEUR:n run rate vuoden 2021 lopussa, mikä merkitsee noin 2,6 %-yksikön marginaaliparannusta); 2) liiketoimintaspesifit säästöt, joiden määrää ei indikoitu, mutta jotka koostuvat mm. toimipaikkaverkon ja alihankintojen optimoinnista, kiire- ja viivästyskulujen säästöistä sekä tiukentuneista kriteereistä R&D-projekteissa. Loppujen synergioiden arvellaan syntyvän liikevaihdon kautta sekä mm. heikosti kannattavan kierrätysliiketoiminnan myynnin seurauksena. MO asetti Kivenmurskaukselle 15 %:n, Mineraaleille 20 %:n ja Metallit & kierrätykselle 10 %:n EBITA-marginaalitavoitteen. Näistä laskettu painotettu keskiarvo on noin 18 % eli selvästi em. 15 %:n alarajaa korkeammalla. Toisaalta Mineraalien 20 %:n EBITA-marginaalitavoite on kova suhteessa vuoden 2019 14 %:n toteumaan ja edellyttää venymistä etenkin laitemyynnin marginaaleissa. Oma odotuksemme MO:n vuoden 2022 oikaistuksi EBITA-marginaaliksi on edelleen 13,8 % (Kivenmurskaus 12,2 %; Mineraalit 16,1 % ja Metallit & kierrätys 4,8 %).
- Kivenmurskauksessa MO aikoo keskittyä markkinoiden keskisegmenttiin (paikalliset murskaus- ja seulontaratkaisut, painopisteessä mobiililaitteet), Kiinaan (jossa on hyvä kysyntää mobiililaitteille etenkin ns. megalouhimoissa) sekä Intiaan, jossa markkina on erittäin vahva. Markkinoita nopeampaa kasvutavoitetta tukevat digitaaliset sekä muut jälkimarkkinapalvelut. Kivenmurskauksen kannattavuutta aiotaan vivuta ylöspäin mm.alemman kustannustason maiden kasvavalla käytöllä, alihankintaketjun optimoimisella, skaalaeduilla omien brändien välillä, jakeluketjun uudelleenjärjestelyllä sekä tuki-, logistiikka- ja hallintofunktioiden virtaviivaistamisella.
- Mineraaleissa MO kehui hyvää markkinasentimenttiä sekä kyselyjen ja tarjouspyyntöjen suurta määrää. MO hakee Mineraaleissa kasvua MO:n muodostumisen myötä saadulla end-to-end -tuotetarjonnalla, asiakkaan prosessien optimoinnilla koko elinkaaren yli sekä laajemmalla palvelutarjonnalla koko isossa asennetussa laitekannassa. Mineraalien marginaaleja parannetaan tutuilla keinoilla eli hankintatoimen kattavilla integraatiosynergioilla, tehdas- ja logistiikkaverkon optimoinnilla sekä kasvamalla palveluissa.
- Metallit ja kierrätys -yksikön kannattavuus on epätyydyttävä ja kierrätyksen myynnin jälkeen jäljelle jäävät liiketoiminnat ovat nyt tarkastelun kohteena. Näiden sopivuutta MO:n portfolioon tarkastellaan kohdemarkkinan koolla ja kasvulla, MO:n kyvyllä kasvaa tai vähintään säilyttää markkinaosuus liiketoiminnassa sekä odotettavissa olevalla kannattavuudella. Lisäkriteerinä ovat synergiat muiden liiketoimintojen kanssa. Pidämme todennäköisenä, että muitakin liiketoimintoja tulee vielä myyntiin. Tällaisia voivat olla mm. raudan ja ferrokromin pelletointi- ja sintrausteknologiat.
- MO totesi yhteenvetona, että se aikoo luoda omistaja-arvoa yhdistämällä seuraavat kuusi seikkaa: 1) synergioiden toteuttaminen; 2) kannattavuuden parantaminen; 3) taseen vahvistaminen; 4) kilpailukykyinen osinkopolitiikka; 5) suhdanneherkkyyden pienentyminen sekä 6) kasvu. Lista on kattava ja hyvä suoritus näissä tulisi varmasti näkymään kurssinousuna.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Metso
Metso on vuonna 2020 Metso Mineralsin ja Outotecin fuusioitumisessa syntynyt yhtiö, joka tarjoaa ratkaisuja mineraalien ja metallien louhintaan ja kierrätykseen. Yhtiö pyrkii parantaman asiakkaidensa energian- ja vedenkäytön tehokkuutta, toiminnan tuottavuutta ja ympäristöriskejä tuote- ja prosessiosaamisen avulla. Metson pääkonttori on Helsingissä ja yhtiöllä toimintaa yli 50 maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.10.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4 186,0 | 4 095,8 | 4 471,5 |
kasvu-% | 104 650 000,0 % | −2,2 % | 9,2 % |
EBIT (oik.) | 478,6 | 332,5 | 458,3 |
EBIT-% (oik.) | 11,4 % | 8,1 % | 10,2 % |
EPS (oik.) | 0,35 | 0,26 | 0,37 |
Osinko | 0,00 | 0,12 | 0,21 |
Osinko % | 1,1 % | 2,0 % | |
P/E (oik.) | - | 42,20 | 29,44 |
EV/EBITDA | - | 23,86 | 16,64 |
