MGI Q4 torstaina: Mainosmenojen kehitys ja vuoden 2024 näkymät keskiössä
Käännös: Alkuperäinen kommentti julkaistu englanniksi 26.02.2024 kello 22:23.
MGI julkaisee Q4-tuloksensa torstaiaamuna. Odotamme liikevaihdon ja liikevoiton olevan yhtiön ohjeistuksen mukaisia. Vuodelle 2024 annettava ohjeistus ja/tai kommentit ovat erityisen kiinnostavia raportissa. Koko alaa painoi tänä vuonna mainosten hinnoittelun heikkous, mutta odotamme alan palaavan kasvuun vuonna 2024 kysynnän elpyessä.
Odotamme neljännekseltä kaksinumeroista liikevaihdon laskua ja tasaista liikevoittomarginaalia
Odotamme neljännen vuosineljänneksen liikevaihdon olevan 79,8 miljoonaa euroa (Q4'22: 92,9 MEUR) eli 14 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Laskun taustalla on pehmeämpi mainoskysyntä ja joidenkin ydinliiketoimintaan kuulumattomien pelien lopettaminen Q4’22:lla. Odotamme sekä DSP- että SSP-segmentin liikevaihdon laskevan. MGI:n ohjeistus vuodelle 2023 on, että tulos vastaa vuoden 2022 tulosta valuuttakursseista ja pelimyynneistä oikaistuna. Numeerisesti tämä tarkoittaa, että yhtiö odottaa koko vuoden liikevaihdon olevan 303 miljoonaa euroa.
Odotamme oikaistun liikevoiton laskevan vertailukaudesta 24,2 miljoonaan euroon (Q4’22: 28,1 MEUR). Vuoden viimeinen neljännes on perinteisesti vahvin, kun mainostajat lisäävät rahankäyttöään joulun alla. Kausiluonteisen vaikutuksen ja aiemmin viime vuonna aloitetun kustannussäästöohjelman ansiosta odotamme marginaalin paranevan Q3:sta ja yltävän 30 prosenttiin. Ennusteemme oikaistusta käyttökatteesta on 28,9 miljoonaa euroa, mikä on linjassa MGI:n koko vuoden 2023 ohjeistuksen kanssa (93 MEUR). Alempana tuloslaskelmassa odotamme 4,0 miljoonan euron voittoa ennen veroja. Tulosta ennen veroja rasittavat noin 12,8 miljoonan euron korkokulut, jotka liittyvät MGI:n noin 415 miljoonan euron korolliseen velkaan. Ennustamme oikaistun osakekohtaisen tuloksen nousevan 0,07 euroon (Q4'22: 0,05)
Odotamme paluuta kasvuun vuoden 2024 jälkipuoliskolla
Vuosi 2023 oli laskuvuosi ja nyt keskitytään siihen, elpyvätkö mainosmarkkinat vuonna 2024 ja kuinka voimakkaasti. Tänä vuonna on suuria syklisiä tapahtumia (Yhdysvaltain presidentinvaalit, Pariisin olympialaiset, jalkapallon EM-kisat), joiden pitäisi auttaa mainonnan kokonaiskysyntää. eMarketerin ennuste globaalista digimainonnan kulutuksen kasvusta vuonna 2024 on 13 prosenttia. Samaan aikaan mainosmarkkinoilla on meneillään merkittävä muutos, kun Google alkaa poistaa kolmannen osapuolen evästeitä tietyiltä Google Chrome -selaimen käyttäjiltä. Alalla yritetään arvioida, millainen vaikutus Googlen toimilla on ohjelmallisen mainonnan kokonaismarkkinoihin. MGI:n leipälaji on mobiilisovellusten sisäinen mainonta, johon kolmannen osapuolen evästeiden poistaminen Chromesta ei vaikuta merkittävästi. Näillä toimilla voi kuitenkin olla koko markkinoiden laajuinen vaikutus esimerkiksi mainosten hinnoitteluun yleiseen tasoon. Ennustamme mainosmarkkinoiden elpyvän vuoden 2024 jälkipuoliskolla, ja odotamme yhtiön koko vuoden liikevaihdon kasvavan 3 prosenttia 312 miljoonaan euroon. Seuraamme myös tarkasti yhtiön kassavirran ja nettovelan kehitystä neljännellä vuosineljänneksellä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
MGI - Media and Games Invest
MGI – Media and Games Invest SE (“MGI”) is an advertising software platform with strong first-party games content. MGI’s main operational presence is in North America and Europe. The Company combines organic growth with value-generating synergetic acquisitions, which has demonstrated continuous strong profitable growth with a revenue CAGR of 77% (2018 –2021). In addition to strong organic growth, MGI has successfully acquired more than 35 companies and assets in the past six years. The acquired assets and companies have been fully integrated and cloud technology is actively used to achieve efficiency gains and competitive advantages. MGI is registered as Societas Europaea in Malta (registration number SE 15) and its shares are listed on Nasdaq First North Premier Growth Market in Stockholm and in the Scale segment of the Frankfurt Stock Exchange. The Company has a secured bond that is listed on Nasdaq Stockholm and on the Frankfurt Stock Exchange Open Market.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut01.12.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 324,4 | 303,0 | 312,0 |
kasvu-% | 28,66 % | −6,60 % | 2,97 % |
EBIT (oik.) | 76,6 | 74,4 | 63,0 |
EBIT-% (oik.) | 23,60 % | 24,55 % | 20,18 % |
EPS (oik.) | 0,19 | 0,14 | 0,11 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 9,07 | 12,02 | 15,96 |
EV/EBITDA | 6,43 | 4,57 | 6,85 |