Musti Q1 tiistaina: Taloudellisissa tavoitteissa nostopainetta
Musti Group julkistaa Q1-tuloksensa tiistaina klo 08.30 (huom. poikkeava tilikausi 2020 lokakuu-2021 syyskuu). Odotamme liikevaihdon jatkavan vahvassa kasvussa, kulujen skaalautuvan ja tulosrivien parantuvan selvästi. Pidämme mahdollisena myös, että yhtiö nostaa pitkän ajan taloudellisia tavoitteitaan kehityksen jatkuessa listautumisen aikaisia odotuksia selvästi vahvempana. Luottamuksemme vahvaan tuloskasvun realisoitumiseen on korkea, eikä harhatassutteluun olekaan varaa arvostuksen noustua jo hyvin korkeaksi.
Mustin Q1:n liikevaihdon odotamme kasvavan 16,1 %:lla 81,7 MEUR:oon. Yhtiö kertoi Q4:n yhteydessä vahvan alla olevan kasvun jatkuneen myös lokakuussa, emmekä odota trendissä tapahtuneen muutosta. Kasvaneiden pentuasiakkaiden määrä vauhdittaa Mustin lukuja sen markkinaosuuden ollessa uusien pentuasiakkaiden parissa erityisen vahva. Koronapandemian pahentumisen vaikutukset tuovat myynnin kehitykseen epävarmuutta kivijalassa, mutta tätä paikkaa Mustin reviirin laajuus myös verkon puolella etenkin Suomessa ja Ruotsissa (markkinaosuus ~50 %).
Suomen myynnin odotamme kasvavan 10 %:lla 38,2 MEUR:oon, Ruotsin 17 %:lla 35,0 MEUR:oon ja Norjan myynnin 47 %:lla 8,5 MEUR:oon. Uusasiakashankinnan ajurina toimivat Ruotsiin ja Norjaan painottuneet myymäläavaukset, ja ennustamme omien myymälöiden määrän nousevan kokonaisuutena 238 kappaleeseen (Q1’20: 212 kpl). Myös jo vertailukaudella olleiden myymälöiden sekä verkossa tapahtuvan myynnin odotamme jatkaneen vahvassa kasvussa.
Operatiivisen kannattavuuden kehityksestä parhaiten kertovan oikaistun EBITA:n (liikevoitto ennen aineettomia poistoja) ennustamme nousevan 10,6 MEUR:oon (Q1’20: 7,8 MEUR), jolloin EBITA-marginaali nousee 13,0 %:iin (Q1’20: 11,1 %). Suomen EBITA-marginaalin ennustamme olevan lähellä vertailukautta 24,9 %:ssa (Q1’20: 25,1 %), sillä koronan jälleen nostaman verkkomyynnin marginaalit ovat hieman kivijalan myyntiä matalammat. Ruotsissa EBITA-% nousee ennusteessamme 15,4 %:iin (Q1’20: 12,9 %) ja Norjassa 14,7 %:iin (Q1’20: 10,3 %). Näissä maissa kulut jatkavat voimakasta skaalautumistaan aiemmin perustettujen myymälöiden ylösajon edetessä ripeästi, jota hieman hidastaa uusien myymälöiden mukanaan tuomat uudet kustannukset. Raportoidun osakekohtaisen tuloksen ennustamme nousevan 0,19 euroon (Q1’20: 0,13 euroa).
Yhtiön kommentit kvartaalin päättymisen jälkeisestä kehityksestä ovat myös huomiomme keskipiteessä. Rekisteröityjen koiranpentujen kasvu on loka-joulukuussa kiihtynyt edelleen selvästi alkuvuodesta (Q4’20: +30 % vrt. 2020 +14 %) Ruotsissa ja myös tuoreet tammikuun luvut osoittivat edelleen 23 %:n kasvua. Odotamme yhtiön jälleen kertovan sen saaneen merkittävän osan uusista pennuista asiakkaikseen. Pentubuumin tukemana Mustin on määrää 2021 tilikauden aikana jatkaa verkostonsa kiihdytettyä laajentamista 25-35 myymälällä ja odotamme yhtiön toistavan raportissa tämän tahtotilansa. Musti ei anna erillistä tulosohjeistusta, vaan se ohjaa odotuksia listautumisen aikana annetuilla pitkän ajan taloudellisilla tavoitteillaan (Tilikauden 2023 liikevaihto vähintään 350 MEUR eli CAGR väh. 9 % ja oikaistu EBITA-marginaali 10-12 %). Tilikaudelle 2021 ennustamamme 15 %:n kasvu 327 MEUR:oon ja oikaistun EBITA-marginaalin nousu jo 12,2 %:iin ovat selvästi tavoitteita korkeammalla. Emme yllättyisi, jos Musti nostaisi nyt taloudellisia tavoitteitaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Musti Group
Musti Group tarjoaa lemmikkieläimiin liittyviä tuotteita ja palveluita. Ryhmä hallinnoi myymälöitä, jotka keskittyvät koiriin, kissoihin ja muihin lemmikkeihin. Liiketoimintaa hoidetaan franchising-pohjalta, mutta myös useiden muiden tuotemerkkien kautta. Yhtiöllä on eniten toimintaa Pohjoismaissa, ja suurin asiakaskunta on yksityisasiakkaat. Päätoimintojen lisäksi tarjotaan koulutusta, opastusta ja palveluita.
Lue lisää yhtiösivulla