Musti Q2: Reipas nosto tavoitteissa ja lähelle korkeita odotuksia yltänyt tulos
Musti Group julkisti aamulla Q2-tuloksensa (huom. poikkeava tilikausi 2020 lokakuu-2021 syyskuu). Liikevaihto kasvoi edelleen todella vahvasti, kulut skaalautuivat ja tulosrivit parantuivat selvästi. Kehitys oli myynnin kasvun osalta odotuksiamme hieman parempaa, mutta oikaistu tulos jäi hieman odotuksistamme. Myös taloudellisia tavoitteita nostettiin reippaasti, sillä Mustin kehitys on koko listalla olon ajan edennyt selvästi aiempia tavoitteita vahvemmin. Iso kuva säilyy ennallaan ja Mustin eteneminen jatkuu todella vahvana, mikä näkyy myös osakkeen erittäin korkeana arvostuksena.
Mustin Q2:n liikevaihto kasvoi 20,5 % 82,4 MEUR:oon (ennuste 81,7 MEUR). Maakohtaisesti Suomen myynti kasvoi 12 % 37,1 MEUR:oon (ennuste 37,8 MEUR), Ruotsin 20 % 35,6 MEUR:oon (ennuste 35,0 MEUR) ja Norjan 78 % 9,7 MEUR:oon (ennuste 9,0 MEUR). Myymäläverkoston laajentuminen oli lähellä odotuksiamme ja omien myymälöiden määrä nousi 247 kappaleeseen (Q2’20: 218 kpl). Konsernin vertailukelpoinen myynti jatkoi myös vahvassa 11,6 %:n kasvussa ja kanta-asiakkaiden määrä nousi 1,222 miljoonaan (Q1'21:n 1,189 miljoonasta). Verkkokaupan myynti kasvoi 24 % ja sen osuus liikevaihdosta nousi 24,4 %:iin.
Mustin uusien pentuasiakkaiden määrä kasvoi Q2:lla jälleen vahvasti 44 %:lla verrattaessa edellisvuoden vastaavaan vuosineljännekseen. Mustin markkinaosuus on odotustemme mukaisesti edelleen kasvanut ja se on poikkeuksellisen vahva uusissa pennuissa. Yhtiö kertoi myös, että viimeisen vuoden aikana hankitut uudet asiakasryhmät ovat olleet parhaita Musti Groupin historiassa lukumäärältään sekä uudelleenostokäyttäytymiseltään.
Operatiivisen kannattavuuden kehityksestä parhaiten kertova oikaistu EBITA (liikevoitto ennen aineettomia poistoja) kasvoi 39 % 7,7 MEUR:oon alittaen hieman ennusteemme (8,6 MEUR). Alitus johtui kuitenkin pääosin siitä, että se sisälsi yhtiön mukaan 0,8 MEUR:n lisäkulut, jotka johtuivat Eskilstunan keskusvaraston laskeneesta tehokkuudesta varastojen konsolidoinnin myötä. Näiden kulujen odotetaan poistuvan tilikauden jälkipuoliskolla tehokkuuden parantuessa, joten ne voi ajatella myös kertaluontoisiksi kuluiksi. Maakohtaisesti oikaistu EBITA-% kasvoi Ruotsissa 12,5 %:iin (ennuste 12,9 %) ja Norjassa 16,0 %:iin (ennuste 11,9 %). Suomessa oikaistu EBITA-marginaali oli viime vuoden tasolla 22,8 %:ssa (ennuste 23,0 %). Alemmilla riveillä ei ollut yllätyksiä ja raportoitu osakekohtainen tulos nousi 0,11 euroon vertailukauden tappiolta, mutta jäi hieman 0,14 euron ennusteestamme.
Mustin nostamat uudet taloudelliset tavoitteet ovat liikevaihdon kasvu vähintään 500 MEUR:oon tilikauteen 2024 mennessä (aik. 350 MEUR tilikauteen 2023 mennessä) ja vähintään 13 %:n oikaistu EBITA-marginaali keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä (aik. 10-12 %). Omat 2024 ennusteemme ennen tulosta olivat 436 MEUR:n liikevaihto sekä 15,1 %:n EBITA. Absoluuttisesti ennustamamme EBITA on tavoitteiden alarajan kanssa linjassa, mutta liikevaihtoennusteemme on selvästi alle tavoitteiden ja kannattavuusennusteemme puolestaan selvästi tavoitteiden yläpuolella. Uskomme eron johtuvan siitä, että Musti näkee vielä ennusteitamme enemmän mahdollisuuksia avata uusia myymälöitä vuosien 2022-2024 välillä, jotka kiihdyttävät kasvua, mutta painavat kannattavuutta. Päivitämme ennusteemme ja näkemyksemme jälleen huomiseksi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Musti Group
Musti Group tarjoaa lemmikkieläimiin liittyviä tuotteita ja palveluita. Ryhmä hallinnoi myymälöitä, jotka keskittyvät koiriin, kissoihin ja muihin lemmikkeihin. Liiketoimintaa hoidetaan franchising-pohjalta, mutta myös useiden muiden tuotemerkkien kautta. Yhtiöllä on eniten toimintaa Pohjoismaissa, ja suurin asiakaskunta on yksityisasiakkaat. Päätoimintojen lisäksi tarjotaan koulutusta, opastusta ja palveluita.
Lue lisää yhtiösivulla