Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
    • Transkriptit
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Neste järjesti tavanomaisen hiljaista jaksoa edeltävän puhelun

– Petri GostowskiPääanalyytikko
Neste

Yhtiö on pitänyt lyhyen tähtäimen markkinanäkymät ennallaan ja siten ne toistettiin myös puhelussa. Yhtiö kävi läpi tiettyjä ajankohtaisia asioita, mutta keskeisiä ensi vuoden muuttujia yhtiö kommentoi tarkemmin vasta tilinpäätöksen yhteydessä ensi helmikuussa.

Q4:n kokonaiskuva ennallaan

Neste ohjeisti Q3’23-tuloksen yhteydessä Q4:n Uusiutuvien tuotteiden myyntimäärien olevan jonkin verran Q3’23:n tasoa matalammat ja myyntimarginaalin olevan 800-900 $/tonnilta. Öljytuotteiden myyntimäärien se on taas ohjeistanut olevan suunnilleen samalla tasolla kuin vertailukaudella ja kokonaisjalostusmarginaalin odotetaan olevan matalampi kuin Q3’23:lla. Nämä näkymät ovat säilyneet ennallaan, kuten myös ennusteemme. Huomioimme, että vaikka bensiinin tuotemarginaali on laskenut selvästi kesän jälkeen, on dieselin marginaali säilynyt varsin korkeana ja kokonaisjalostusmarginaalia tukevana. Uusiutuvien tuotteiden operatiivisen kehityksen osalta yhtiö kommentoi, että Martinezin jalostamolla tapahtuneen tulipalon seurauksena jalostamo operoi kolmesta linjasta kahta tällä hetkellä, mutta sen esikäsittelylaitos on käynnissä. Kolmannen linjan uudelleen käynnistyksen osalta aikatauluarvioita joudutaan odottaa todennäköisesti tilinpäätökseen asti.

Porvoon huoltoseisokki Q2’24:lla ja jatkossa tahti on tiheämpi

Neste tiedotti viime viikon torstaina, että seuraava Porvoon jalostamon suurseisokki on suunniteltu huhti-kesäkuulle 2024. Yhdeksän viikkoisen seisokin aikana jalostamolla tehdään lakisääteisiä tarkastuksia, huoltoja ja laitteistojen perusparannuksia, joita ei voida tehdä jalostamon ollessa käynnissä. Tämä oli linjassa Q3:n yhteydessä kerrotun kanssa, mutta nyt yhtiö vahvisti myös, että jatkossa Porvoon huoltoseisokkisykli on 3 vuotta (aik. 5 vuotta). Tämän taustalla on yhtiön mukaan edellisen huoltoseisokin yhteydessä tehdyt havainnot, jonka perusteella se arvioi, että aiempi tahti ei ole jatkossa riittävä. Meidän arviomme mukaan tähän voi vaikuttaa myös viranomaisvaatimukset, jotka voivat edellyttää tiheämpää huoltotahtia.

Porvoon muutostyöt on aloitettu ja ne etenevät vaiheittain

Neste tiedotti tiistaina, että sen syksyllä 2022 aloittama strateginen selvitys on valmistunut ja se aloittaa Porvoon jalostamon asteittaisen muuttamisen uusiutuvien ja kiertotalousratkaisujen jalostamoksi. Yhtiö arvioi pitkän aikavälin kapasiteettipotentiaalin muutoksen jälkeen olevan noin 3 miljoonaa tonnia uusiutuvia ja kiertotaloustuotteita, kuten uusiutuvaa dieseliä, uusiutuvaa lentopolttoainetta sekä uusiutuvia että kierrätettyjä syöttöaineita polymeeri- ja kemian teollisuudelle. Muutosohjelman arvioitu kokonaisinvestointi on noin 2,5 miljardia euroa. Yhtiön mukaan pieniä askelia tämän osalta on jo otettu, mutta suurimmat investoinnit ajoittuvat kuluvan vuosikymmenen jälkimmäiselle puoliskolle ja osin jopa seuraavalle vuosikymmenelle.

Aikatauluun tulee luonnollisesti vaikuttamaan markkinamuutos ja sen vauhti. Kuten olemme kommentoineet jo aiemmin, pidämme positiivisena seikkana sitä, että muutoksen aikataulu on joustava, sillä markkinamuutoksen tarkka arviointi pitkälle tulevaisuuteen ei ole helppoa. Kaiken kaikkiaan arvioitu investointitaso on maltillinen suhteessa tavoiteltavaan kapasiteetin kasvuun, mikä heijasteleekin olemassa olevan jalostamon konvertoinnin synergioita. Nykyisillä katetasoilla investointien tulisikin olla hyvin houkuttelevia pääoman tuottopotentiaalin näkökulmasta, joskin huomautamme, että tämä uusi kapasiteetti on pitkällä tulevaisuudessa. Siten niiden houkuttelevuus voi muuttua matkan varrella, mutta nykyarvioiden mukaan kokonaismarkkinan kasvunäkymä on hyvä myös seuraavalla vuosikymmenellä.

Ensi vuoden osalta avoimia kysymyksiä on edelleen

Neste ei kertonut ensi vuoden osalta uutta tietoa puhelussa, vaan yhtiö palaa keskeisiin asioihin 8.2. julkistettavan tilinpäätöksen yhteydessä. Kuten jo aiemmin Q3-tuloksen yhteydessä yhtiöraportissa nostimme esiin, ensi vuoden osalta Uusiutuvien tuotteiden näkymiin liittyy tavanomaista suurempaa epävarmuutta sekä myyntimarginaalin että myyntivolyymien kasvun suhteen. Yhtiö ei vielä tässä vaiheessa tarkentanut, koska Singaporessa toteutetaan seisokki, joka mahdollistaa sen uuden linjan nousun täyteen kapasiteetin käyttöasteeseen nyt saavutetusta 75 %:sta. Myöskään Ruotsin jakeluvelvoitteen laskusta seuraavaa volyymien uudelleen allokointia ei kommentoitu tarkemmin, vaikkakin yhtiö kertoi olevan ”positiivinen” ensi vuoden vuosisopimusneuvotteluiden etenemiseen. Rotterdamin investoinnin ja Singaporen uuden linjan myötä vastuullisen lentopolttoaineen (SAF) kapasiteetti kasvaa ensi vuonna merkittävästi Q2’24:sta alkaen, mutta yhtiö ei tässä vaiheessa täsmentänyt aiemmin kommunikoitua 0,5-1 Mtonnin SAF-myyntitavoitetta vuoden 2024 osalta.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Neste on vuonna 1948 perustettu maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin ja uusiutuvan lentopolttoaineen valmistaja, joka tuo uusiutuvia ratkaisuja myös muovi- ja kemikaaliteollisuudelle. Nesteellä on toimintaa yli kymmenessä maassa ja tuotantoa Suomessa, Singaporessa ja Alankomaissa sekä yhteisyrityksen kautta Yhdysvalloissa.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut26.10.2023

202223e24e
Liikevaihto25 707,421 931,123 569,8
kasvu-%69,7 %−14,7 %7,5 %
EBIT (oik.)2 898,02 641,52 086,8
EBIT-% (oik.)11,3 %12,0 %8,9 %
EPS (oik.)3,022,902,13
Osinko1,521,101,15
Osinko %3,5 %5,9 %6,2 %
P/E (oik.)14,36,48,7
EV/EBITDA11,36,05,4

Foorumin keskustelut

Neste supplies sustainable aviation fuel to Cathay Group scaling up the use of SAF across three major aviation regions | Neste
18.12.2025 klo 7.55
- bottom-ditching
35
Joo sitä muuta kapaa mikä ei ole huoltoseisokien vuoksi ajettu alas ajetaan täysillä ja lisää tulee sitten kun Rotterdamin laajennus on valmis...
17.12.2025 klo 15.40
- Petri Gostowski
20
Kuka osaa kertoa miten paljon Neste myy spottia ja paljonko pidemmillä soppareilla?
16.12.2025 klo 19.29
- Seinäkadun Keisari
4
HVO-futuurit nousseet lyhyen notkahduksen jälkeen taas käytännössä monen vuoden huippuihin
16.12.2025 klo 15.55
- bottom-ditching
15
EU helpottaa ICE-vaiheittaista luopumista uudella vuoden 2035 CO2-autotavoitteella | Uusimmat markkinauutiset
16.12.2025 klo 15.53
- bottom-ditching
6
Viewpoint: European HVO prices unlikely to ease in 2026 | Latest Market News
16.12.2025 klo 15.42
- bottom-ditching
2
VARA:n konsensuksen mukaan Neste saisi esim. ensivuonna 2026 myytyä uusituvia vain 4,564 miljoonaa tonnia ja vuonna 2027 vain 5,3 miljoonaa ...
16.12.2025 klo 13.04
- bottom-ditching
12
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.