Next Games Q2 - Our Worldin alku lupaava, niin kuin pitääkin
Next Gamesin aamulla julkaistu Q2-raportti oli kokonaisuudessaan odotustemme mukainen. The Walking Dead: Our World -pelin ensimmäisen viikon tunnusluvut näyttävät lupaavilta, niin kuin pitääkin, sillä peliä kohtaan on ladattu kovat odotukset yhtiön arvostukseen. Pelin kaupallisen menestyksen tulee kuitenkin ratkaisemaan se, miten hyvin Next Games onnistuu lopulta sitouttamaan pelaajia palaamaan pelin pariin yhä uudestaan ja käyttämään rahaa pelinsisäisiin ostoksiin. Katseet onkin syytä kääntää jo tuleviin kvartaaleihin, jolloin Our Worldin menestyksestä saadaan tietoja pidemmältä aikaväliltä.
Next Gamesin Q2-liikevaihto laski 33 % vertailukaudesta 5,7 MEUR:oon ylittäen hieman 5,4 MEUR:n ennusteemme. Päivittäisten aktiivisten pelaajien lukumäärä (DAU) oli 306 451 (Q2’17: 458 000), kun odotimme 350 000 päivittäistä pelaajaa. Keskimääräinen liikevaihto päivittäistä pelaajaa kohti (ARPDAU) oli Q2:lla noin 0,20 euroa (Q2’17: 0,19 euroa), mikä ylitti ennusteemme (0,17 euroa) ja tuki liikevaihtoa pelaajamäärän odotuksiamme nopeammasta laskusta huolimatta. The Walking Dead: No Man’s Land -peli julkaistiin Q2:lla Japanissa ja Koreassa, jotka osaltaan tukivat pelin suoritusta katsauskaudella. Next Gamesin strategiassa on ollut jo pidempään laajentuminen mm. Japaniin, Koreaan ja Kiinaan ja nyt kaksi näistä markkinoista on saatu avattua, mikä on positiivista.
Next Gamesin Q2-tulos jäi hieman ennusteestamme, mutta isossa kuvassa se oli odotuksien mukainen. Liikevoitto laski Q2:lla -4,3 MEUR:oon (Q2’17: -0,2 MEUR), kun ennusteemme oli -3,6 MEUR. Liiketoiminnan rahavirta on ollut ensimmäisellä vuosipuoliskolla -8,3 MEUR ja yhtiöllä oli kesäkuun lopussa kassaa noin 17 MEUR (2017 lopussa 26 MEUR). Our Worldin onnistunut julkaisu ja hyvä vastaanotto hälventää huolta yhtiön kassan palamisen tahdista jatkossa, vaikka ainakin alkuvaiheessa peli on todennäköisesti kassavirtanegatiivinen suurista käyttäjähankinta- ja markkinointipanostuksista johtuen.
Next Gamesin lähivuosien kannalta keskeisin arvoajuri on viime torstaina julkaistu The Walking Dead: Our World -peli. Pelin ensimmäisen viikon vastaanotto on ollut lupaava ja peli on herättänyt kiinnostusta. Peli on yhtiön mukaan noussut ensimmäisen viikon aikana App Storen pelien top10 -latauslistalle yli 40:llä markkinalla ja Google Playssa yli 10:llä markkinalla. Tarkkoja pelin latausmääriä yhtiö ei kuitenkaan paljastanut tässä vaiheessa. Next Games kertoi, että pelin ensimmäisen viikon globaali ARPDAU-luku oli 0,35 euroa. Luku on korkea ja heijastelee arviomme mukaan vielä ensimmäisellä viikolla huomattavasti matalampaa DAU:ta kuin mihin odotamme pelin yltävän ylösajovaiheen jälkeen (2018e DAU: 520 000).
Yhtiön strategia etenee muiden pelien osalta odotetusti ja Blade Runner 2049 -peli siirtyi Q2:n aikana ensimmäiselle koemarkkinalle. NBCUniversalin kanssa tehtävä peliprojekti siirtyi esituotannosta tuotantoon. Lisäksi yhtiöllä on yksi projekti konseptointivaiheessa. Yhtiöllä on siis hyvät edellytykset julkaista strategiansa mukaisesti vähintään yksi uusi peli vuodessa tuotekehitysputkensa perusteella.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille