Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Nokian Renkaat: Uusi toimitusjohtaja kommentoi lähivuosien painopisteitä

– Rauli JuvaAnalyytikko
Nokian Tyres

Nokian Renkaat järjesti eilen Q&A-puhelun vuoden alussa yhtiön toimitusjohtajana aloittaneen Paolo Pompein kanssa. Puhelu ei mielestämme tarjonnut mitään merkittäviä uusia tietoja yhtiön tilanteesta. Käymme läpi mielestämme oleelliset poiminnat puhelusta.    

Pompei korosti yhtiön suurta muutosta viime vuosina

Toimitusjohtaja Pompei korosti useaan kertaan puhelun aikana merkittävää muutosta, jonka Nokian Renkaat on viime vuosina tehnyt Venäjältä poistumisen jälkeen, joka toki on hyvin tiedossa oleva fakta. Mielestämme Pompei painotti aiempaa voimakkaammin Venäjän tuotannon poistumisen vaikuttaneen merkittävästi myös USA:n tehtaan tuotantorakenteeseen sen lisäksi että yhtiö menetti käytännössä kaiken Keski-Euroopan markkinalle suunnatun kapasiteetin. USA:n tehtaan muuttaminen on ollut Pompein mukaan iso operaatio sen lisäksi, että samalla USA:n tehdasta on ylipäänsä ajettu ylös kohti täyttä kapasiteettia. Q4’24-raportissakin mainittu Pohjois-Amerikan heikkous on ollut siis näiden kommenttien valossa paljolti yhtiön sisäisistä tekijöistä johtuvaa. Yhtiön pari vuotta sitten antamia indikaatioita heikompi taloudellinen suoriutuminen 2023-24 on samoin Pompein mukaan pitkälti seurausta yhtiön uudelleenrakentamisesta. Tämän vaikutuksia on kuitenkin nähdäksemme selvästi aliarvioitu aiemmin niin yhtiön kuin analyytikoiden/sijoittajienkin toimesta, joka nähtiin esim. Q4-tuloksen yhteydessä.

Painopisteissä ei yllätyksiä, tuotannon ylösajo vie aikaa

Yhtiö julkaisi eilen myös tiedotteen, jossa kerrottiin painopistealueita lähivuosille. Näitä olivat mm:

  • Romanian ja Yhdysvaltojen nopea ylösajo
  • Tuottavuuden ja kustannustehokkuuden parantaminen
  • Nokian Renkaiden bränditunnettuun ja kuluttajakeskeisyyden vahvistaminen

Kerrotut alueet ovat varsin loogisia yhtiön nykytilanteessa. Romanian tehtaan osalta yhtiö kertoi odottavan saavansa kaupallisen luvan ja aloittavansa toimitukset tehtaalta lähiviikkoina. Tänä vuonna tehtaalta on tarkoitus toimittaa noin miljoona rengasta, joka on odotuksemme mukainen, ja nostaa volyymia kohti täyttä kapasiteettia eli 6 miljoonaa rengasta 2027/28. USA:n tehtaan osalta yhtiö ei halunnut kommentoida numeroita, mutta kertoi tehtaan toimineen viime vuonna noin 2/3 täydestä kapasiteetista ja tavoittelevansa täyttä kapasiteettia ensi vuonna. Tämä on jonkun verran aiempi odotuksiamme hitaampi tahti, sillä vielä viime vuonna käsityksemme oli, että USA:n tehdas olisi täydessä vauhdissa jo tänä vuonna. Nykyiset ennusteemme ovat kuitenkin linjassa yhtiön kommenttien kanssa. Toimitusjohtaja Pompei korosti myös, että kasvua on tarkoitus tukea useilla täysin uusilla tuotteilla kapasiteetin kasvattamisen lisäksi. Näistä ensimmäinen julkistettiin viime viikolla.

Uutena asiana Pompei nosti esiin kiinteiden kulujen (SG&A) tehostamisen, joka yhtiön heikon kannattavuuden myötä on mielestämme toivottavaa ja hyvä asia. Toisaalta yhtiö tulee panostamaan myyntiin ja markkinointiin, kun se pyrkii kasvattamaan myyntiään. Yhtiö lupasi palata tarkemmin kulusäästöjen mittakaavaan myöhemmin tänä vuonna.

Taloudelliset tavoitteet edelleen päteviä

Toimitusjohtaja kommentoi myös yhtiön taloudellisten tavoitteiden olevan edelleen voimassa ja uskovansa yhtiöllä olevan hyvät lähtökohdat niiden saavuttamiseen. Hän tosin viittasi niiden olevan pikemminkin vuodelle 2028 kuin virallisesti kommunikoidulle vuodelle 2027, johon jo edellinen toimitusjohtaja Moisio on aiemmin viitannut. Emme vedä näistä kommenteista isompia johtopäätöksiä, sillä tavoitteiden tulisi lähtökohtaisesti olla voimassa, ellei uusia aseteta, ja tavoitevuosikin on vielä useamman vuoden päässä.

Yhtiön tavoite on 2 mrd. euron liikevaihto ja 15 % liikevoittomarginaali. Liikevaihdon osalta tavoite näyttää nykyiseltä lähtötasolta haastavalta. Toisaalta marginaalitavoitteen saavuttaminen vaatii riittävän korkeita volyymeita yhtiön omilta tehtailta. Ennusteemme ovat tavoitteiden alapuolelle, 2028 liikevaihdon ollessa 1,8 mrd. euroa ja oik. liikevoittomarginaalin noin 12 %. Tämäkin vaatii lähes 10 %:n keskimääräistä vuosittaista kasvua ja kannattavuuden yli tuplaantumista viime vuoden tasolta. 

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut06.02.

202425e26e
Liikevaihto1 289,81 422,01 573,4
kasvu-%9,9 %10,2 %10,6 %
EBIT (oik.)71,493,2125,9
EBIT-% (oik.)5,5 %6,6 %8,0 %
EPS (oik.)0,230,330,56
Osinko0,250,300,35
Osinko %3,1 %3,3 %3,8 %
P/E (oik.)35,727,616,4
EV/EBITDA13,88,96,8

Foorumin keskustelut

En lähtisi hirveästi juhlimaan tuota tilausta. Parista miljardista renkaiden osuus on pieni ja sanotaanko, että vaikutus Nokian Renkaiden tulokseen...
2 tuntia sitten
0
Vaikka edelliset vastaajat käyttivät 30 sekuntia kysyäkseen asiaa tekoälyltä ja copy-pastesivat vastauksen ajattelematta sitä suuremmin. Niin...
4 tuntia sitten
- kimsku
11
Gemini3: “Patria 6x6 -ajoneuvoissa käytettävä rengas on Nokian Renkaiden MPT Agile 2. Kyseessä on erityisesti sotilas- ja maastokuorma-autoille...
7 tuntia sitten
- Mastermind
10
Grok: “Patrian panssariajoneuvoissa, erityisesti uudemmissa malleissa kuten Patria 6x6 (myös CAVS-hankkeessa), käytetään Nokian Renkaita. Useat...
7 tuntia sitten
- Kaiku
27
Saksa tilaa Patrialta jopa yli 800 panssariajoneuvoa, yhteisarvo optioineen on yli kaksi miljardia euroa | Uutissuomalainen | Hämeen Sanomat...
7 tuntia sitten
- Jukka
8
Ennen kuin joku ihmettelee miksi nousee tänään niin… Danske Bank Upgrades Nokian Tyres to Buy (Sell), Target Price Set at 10 Euros - BN
13 tuntia sitten
- Perttu Hämäläinen
55
Viime aikoina on ollut kirjoituksia, että tuotantokapasiteettia Nokian Renkailla kyllä riittää, mutta ongelmaksi saattaa tulla, ettei koko kapasiteett...
11.12.2025 klo 21.59
35
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.