Nurminen Logistics laaja raportti: Juna kulkee haastavammassakin markkinassa
Nurminen on virittänyt tuloskuntonsa vahvaan iskuun hidastuneesta maailmantaloudesta huolimatta alkuvuodesta tehdyn North Rail -hankinnan tukemana. Vaisuja talouden näkymiä peilaten olemme kuitenkin laskeneet ennusteitamme, mutta odotamme yhtiön tulostason kasvavan ja pysyvän korkealla tasolla lähivuosina. Ennustamastamme tuloskasvusta sekä arvostuksen nousuvarasta muodostuva tuotto-odotus on mielestämme erittäin houkutteleva. Siten toistamme osta-suosituksemme, mutta negatiivisia ennustemuutoksia peilaten laskemme tavoitehintamme 1,25 euroon (aik. 1,4 €). Nurmisen tänään julkaistu laaja raportti on vapaasti luettavissa täällä.
Rautatielogistiikan ympärille profiloituva kansainvälinen logistiikkapalveluyhtiö
Nurminen on monipuolisia kansainvälisiä logistiikkapalveluita tarjoava yhtiö. Sen liiketoiminta profiloituu etenkin rautatiepalveluiden ympärille, joihin myös sen merkittävimmät kasvuaihiot keskittyvät (mm. Euroopan ja Aasian sekä Pohjoismaiden välinen liikenne). Lisäksi sen tarjoamaan kuuluu myös erilaisia terminaali- ja huolintapalveluita. Yhtiön aikaisempi kasvukärki eli Suomen ja Kiinan välinen suora konttijunayhteys on ollut keskeytyneenä Ukrainan sodan seurauksena, mistä huolimatta sen tulos nousi ennätystasolle H1’23:lla. Taustalla oli alkuvuodesta tehty rautatieyhtiö North Railin hankinta ja sen erinomainen kehitys. Lisäksi yhtiö on ajanut ylös Keski-Aasiaan fokusoituvaa Trans-Kaspianin konttijunayhteyttä, mutta reitin monimutkaisuuden (ml. kesto) takia arvioimme sen potentiaalin olevan huomattavasti suoraa reittiä rajallisempi. Arvioimme yhtiön tekemien myyntipanostusten, kasvaneen markkina-alueen sekä North Railin tarjoavan huomattavia mahdollisuuksia tulevaisuudessa Euroopan ja Aasian väliseen konttijunaliiketoimintaan. Tämä on riippuvaista epävarman geopoliittisen tilanteen kehityksestä.
Tulostaso noussut uudelle tasolle alkuvuodesta tehdyn yritysoston myötä
Nurmisen tuloskehityksen kannalta merkittävimpien liiketoimintojen (Rautatie, Baltia) kysyntänäkymät ovat käsittääksemme suhteellisen hyvät talouden hidastumisesta huolimatta. Tätä peilaten olemme tehneet kuluvan vuoden ennusteisiimme ainoastaan pieniä tarkistuksia ja odotamme liikevaihdon asettuvan 132 MEUR:oon (aik. 133 MEUR) ja oikaistun liikevoiton 20,4 MEUR:oon (aik. 20,6 MEUR). Ennustamme liikevaihdon olevan nykyohjeistuksen alarajalla, emmekä pidä lievää ohjeistuksen laskua poissuljettuna. Sen sijaan tulosohjeistuksessa emme näe vastaavaa riskiä North Railin korkeiden marginaalien vuoksi. Vaisuja talouskasvunäkymiä peilaten laskimme kuitenkin lähivuosien kasvun (3-7 %) ja liikevoiton (4-11 %) ennusteita. Yhtiön on mahdollista kiihdyttää kasvuaan myös strategianmukaisilla yritysostoilla, mutta arvioimme lyhyen aikavälin fokuksen olevan North Rail -hankinnan velan sulattelussa. Pääriskinä yhtiölle näemme pakotteiden leviämisen koskemaan North Railin tai Baltian kuljettamia hyödykkeitä (mm. metallit, lannoitteet).
Osake on arvostuksen puolesta alelaarissa
Päivitetyillä ennusteillamme osakkeen oikaistut P/E-luvut vuosille 2023 ja 2024 ovat noin 7x ja 5x. Siten osakkeen tulospohjainen arvostus on varsin halpa nykyiseen tuloskasvunäkymään peilattuna ja näemme arvostuksessa selvää nousuvaraa etenkin ensi vuoteen katsottaessa. Osakkeen nykyhinnalla sijoittaja saa myös kaupan päälle option tulospotentiaaliltaan merkittävän pohjoisen reitin palautumisesta pidemmällä aikavälillä. Ilman tätäkin haarukoimamme lähivuosien kokonaistuotto-odotus nousee reippaalla marginaalilla yli tuottovaatimuksemme, mikä tukee vahvaa positiivista näkemystämme osakkeesta. Myös nykyiseen tulostasoon nähden konservatiivinen DCF-laskelmamme indikoima ~1,8 euron osakekohtainen arvo tukee näkemystämme reippaasta potentiaalista.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
