Orion tiedotti tiistaina, että sen syöpälääkeaihio ODM-212 on saanut Euroopan komissiolta harvinaislääkestatuksen (Orphan Designation) pahanlaatuisen mesoteliooman hoitoon. Pidämme uutista odotettuna jatkoaskeleena, sillä Yhdysvaltain lääkevirasto FDA myönsi aihiolle vastaavan statuksen jo aiemmin tänä keväänä. Vaikka status tarjoaa aikanaan tärkeitä taloudellisia kannustimia ja markkinasuojaa Euroopassa, se ei itsessään lyhennä lääkkeen kehitysaikaa tai muuta näkemystämme kliinisen kehitysohjelman riskitasosta. Tiedotteella ei siten ole vaikutusta ennusteisiimme.
EU:n harvinaislääkestatus oikeuttaa Orionin muun muassa protokolla-avustukseen, viranomaismaksujen alennuksiin sekä enintään 10 vuoden yksinoikeuteen markkinoilla, mikäli lääkkeelle myönnetään myyntilupa. ODM-212 on tällä hetkellä kliinisessä vaiheen II tutkimuksessa, ja alustavat tehon merkit ovat olleet aiemmin julkaistujen tietojen perusteella lupaavia. Kuten olemme aiemmin todenneet, hankkeessa on Orionille kiinnostavaa pitkän aikavälin potentiaalia. Sen kaupallistaminen on kuitenkin vielä useiden vuosien päässä, ja siihen liittyy yhä lääkekehitykselle tyypillistä merkittävää binääristä riskiä. Yhtiön lähivuosien kasvu, kuten kuluvalle vuodelle odottamamme 2071 MEUR:n liikevaihto, nojaa edelleen tukevasti jo markkinoilla olevan Nubeqan menestykseen.
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille