Outotec-päivitys - sähköautoilu ei muuta kokonaiskuvaa
Olemme arvioineet käynnistyneen sähköautobuumin vaikutuksia Outotecin kannalta kriittisten ”akkumetallien” (etenkin kupari ja nikkeli) globaaliin kysyntään ja vastaaviin kaivosprojekteihin. Markkinoilla yleinen käsitys on, että sähköautojen määrän keskimääräinen vuosikasvu tulee ylittämään 30 % vuosina 2018-2030. Laskelmien mukaan vaikutus kuparin kysynnän kasvuun tulee kuitenkin olemaan pieni (+1,2 %-yksikköä vuodessa ko. ajanjaksolla) ja nikkelissäkin vain hieman merkittävämpi (+3,4 %-yksikköä vuodessa). Tällä perusteella nykyiset odotukset kaivosten laajennusinvestointien kasvusta 2018-2020 tuntuvat optimistisilta. Lisäksi akkumetallien osuus Outotecin liikevaihdosta oli viime vuonna vain reilu kolmannes. Emme ole muuttaneet tässä vaiheessa Outotec-ennusteitamme, jotka ovat hyvin lähellä tuoreinta konsensusta. Olemme kuitenkin päivittäneet tavoitehintaamme 6,80 (aik. 6,40) euroon huomioimaan paremmin DCF-arvon sekä lähimpien verrokkien arvostuksen.
- Sähkö- ja hybridiautojen globaalia yleistymistä tukevat koko ajan tiukentuvat päästörajat ja fossiilisten polttoaineiden kieltäminen ajan myötä kokonaan, akkuteknologian kehittyminen, latauspisteverkon laajentuminen sekä julkisen vallan tukitoimen-piteet. McKinsey on ennustanut sähköautojen globaalin tuotantomäärän kasvavan vuoden 2017 3 miljoonasta 31 miljoonaan vuonna 2025 (keskim. kasvuvauhti 34 %).
- Sähköautoilun kasvun nopeus ja vaikutus eri metallien kysyntään on kuitenkin epävarmaa mm. seuraavista syistä: 1) Litiumioniakuissa tarvittavien metallien tarjonta ei välttämättä pysy kysynnän perässä tai ole tasapainossa; 2) Kasvavan akkukysynnän ajamana koboltin, mangaanin ja litiumin hinnat voivat nousta merkittävästi, jolloin sähköautojen kysyntää kasvattava ajuri eli akkujen laskeva hinta lakkaa vaikuttamasta; 3) Sähkönjakeluverkkoa tulee modernisoida merkittävästi, jotta siirtokapasiteetti riittää varmistamaan sähkönsaannin kaikissa sähköautojen latauspisteissä ja 4) Sähköautoiluun liittyy vielä avoimia poliittisia ja ympäristökysymyksiä.
- Sähköautoilun yleistymisen vaikutus Outotecin kannalta kiinnostavimpien metallien eli kuparin ja nikkelin kysyntään on melko rajallinen. Kaivosjätti Glencoren laskelmissa vaikutus kuparin kysynnän vuosikasvuun 2018-2030 olisi vain +1,2 %-yksikköä ja vastaavasti nikkelin kysynnän kasvuun 3,4 %-yksikköä. Em. seikkojen perusteella Woodmacin ennuste kuparikaivosten laajennusinvestointien 24 %:n vuosikasvusta sekä nikkelikaivosten laajennusinvestointien 52 %:n vuosikasvusta vuosina 2018-2020 tuntuu optimistiselta.
- Outotecin osake pysyy mielestämme kalliina. Vuosien 2018, 2019 ja 2020 konsensusennusteilla P/E-kertoimet ovat vastaavasti 36x, 21x ja 17x. Kertoimet ovat 96 %, 44 % ja 30 % yli verrokkiryhmän mediaanin. Nousseella tavoitehinnallamme (6,80 euroa) vuoden 2020 P/E (15x) on paremmin linjassa verrokkiryhmän kanssa ja on myös sopiva suhdanteen huippuvaiheen kertoimeksi. Osakkeen nykykurssilla perusteltua nousuvaraa on vaikea nähdä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Metso
Metso on vuonna 2020 Metso Mineralsin ja Outotecin fuusioitumisessa syntynyt yhtiö, joka tarjoaa ratkaisuja mineraalien ja metallien louhintaan ja kierrätykseen. Yhtiö pyrkii parantaman asiakkaidensa energian- ja vedenkäytön tehokkuutta, toiminnan tuottavuutta ja ympäristöriskejä tuote- ja prosessiosaamisen avulla. Metson pääkonttori on Helsingissä ja yhtiöllä toimintaa yli 50 maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut11.06.2018
2017 | 18e | 19e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 143,8 | 1 291,7 | 1 426,4 |
kasvu-% | 8,12 % | 12,93 % | 10,43 % |
EBIT (oik.) | 26,2 | 78,9 | 108,6 |
EBIT-% (oik.) | 2,29 % | 6,11 % | 7,61 % |
EPS (oik.) | 0,02 | 0,28 | 0,40 |
Osinko | 0,00 | 0,09 | 0,14 |
Osinko % | 0,96 % | 1,49 % | |
P/E (oik.) | 402,58 | 33,48 | 23,64 |
EV/EBITDA | 18,25 | 14,57 | 11,31 |