PunaMusta Media Q1: Korona lyö kapuloita tuloskäänteen rattaisiin
Toistamme PunaMusta Median myy-suosituksen ja tarkistamme osakkeen tavoitehinnan 5,30 euroon (aik. 5,40 euroa) odotuksista selvästi jääneen Q1-raportin jälkeen. Yhtiö kasvaa odotetusti yritysostojen vedolla, mutta koronaviruksen aiheuttama taantuma heikentää merkittävästi tuloskäänteen voimakkuutta, kun painopalveluiden ja mediamainonnan kysyntä heikkenee rajusti. Näemme epävarmuuden ja heikon tulostason vallitessa osakkeen arvostustasossa selvää laskuvaraa, ennen kuin tuotto/riski-suhde nousisi sijoittajan näkökulmasta houkuttelevaksi.
Q1:n tulostaso jäi koronan myötä heikentyvässä markkinassa odotettua heikommaksi
PunaMusta Median tulostaso jäi Q1:llä selvästi ennusteistamme, kun yhtiön kasvu oli odotuksia heikompikatteista ja mittavien tehostustoimien vaikutukset jäivät koronan heikentämässä markkinassa riittämättömiksi. Q1-liikevaihto kasvoi vuonna 2019 tehtyjen painotoimialan yritysostojen vedolla ennakko-odotustemme mukaisesti noin 7 % vertailukaudesta, mutta sekä Lehtitoimialan että Painotoimialan orgaaninen kasvu oli ennakoidusti negatiivista. Orgaanisen liikevaihdon laskua selitti pääasiassa koronaviruksen myötä rajusti maaliskuun puolivälistä alkaen heikentynyt mainonnan ja painotuotteiden kysyntä. Kannattavuuden osalta Q1:n kehitystrendi oli odotetusti negatiivinen (Q1’120: EBIT -0,6 MEUR vs. Q1’19: 0,5 MEUR), mutta liikevoiton laskun jyrkkyys yllätti meidät (Q1’20e EBIT +0,1 MEUR). Heikkoa operatiivista tulosta selitti koronan negatiivisten tulosvaikutusten ohella yritysostojen integraatiokulut, tuotantolaitosten keskittäminen ja kasvaneet panostukset digitaalisiin liiketoimintoihin. Arvopaperisalkun arvonmuutokset olivat Q1:llä ennakoidusti selvästi negatiivisia (-2,2 MEUR), joten Q1:n tulos ennen veroja ja osakekohtainen tulos painuivat selvästi tappiollisiksi (tot. -0,24 euroa, enn. -0,20 euroa). Raportin valopilkku oli vahva liiketoiminnan rahavirta, joka oli +4,8 MEUR Q1:llä (Q1’19: +3,7 MEUR), eli 17 % liikevaihdosta.
Yritysostot, tehostustoimet ja lomautusten kustannusjoustot kannattelevat yhtiön operatiivista tulosta
Yhtiö toisti Q1-raportilla odotetusti kasvavaa liikevaihtoa ja liikevoittoa vuodelle 2020 ennakoivan ohjeistuksen. Laskimme heikon Q1-raportin myötä selvästi vuoden 2020 liikevoittoennusteita (-50 %), ja odotamme koronan heikentävän voimakkaasti PunaMusta Median ilmoitusmyynnin ja painopalveluiden kasvua Q2-Q3’20 jaksolla. Odotamme kuitenkin edelleen, että a) yritysostot, b) vuoden 2019 tehostustoimet, sekä c) lomautusten mahdollistamat 1,5 MEUR:n lyhyen aikavälin kustannusjoustot pitävät PunaMusta Median operatiivisen tuloksen vuonna 2020 kasvu-uralla, ja yhtiö yltää kasvavaa liikevaihtoa ja liikevoittoa ennakoivan ohjeistuksen vaatiman riman yli. Ennustamme nyt vuosien 2020-2021 liikevoiton nousevan 1,1-3,4 MEUR:oon (aik. 2,1-3,5 MEUR). Osakemarkkinoiden jyrkkä lasku heijastuu kuitenkin voimakkaasti yhtiön arvopaperisalkun arvoon, jonka vuoksi ennustamme yhtiön tuloksen ennen veroja jäävän vuonna 2020 lievästi negatiiviseksi ja osingon laskevan 0,20 euroon osakkeelta (2019: 0,25 euroa). Vuonna 2021 tulos nousee ennusteessamme 0,27 euroon osakkeelta ja osinko 0,25 euroon (aik. 0,30).
Sijoittajat joutuvat tyytymään nykyarvostuksella vaatimattomaan tuotto-odotukseen
PunaMusta Median osake on ennakoidusta tuloskäänteestä huolimatta hinnoiteltu erittäin haastavasti (P/E 2020-2021e neg.-22x, EV/EBIT 85-24x). Näemme osakkeen arvostuskertoimissa huomattavaa laskuvaraa (>30 %), mikä syö ennustetun tuloskasvun positiiviset vaikutukset osakkeen kokonaistuottoon. Vahvistuvasta kassavirrasta ja vakavaraisesta taseesta johtuen osake tarjoaa ennusteellamme kohtuullista, noin 3-5 %n osinkotuottoa, mutta tämä ei riitä mielestämme kompensoimaan koronan myötä kohonnutta tuloskasvuodotusten epävarmuutta, osakkeen heikkoa likviditeettiä ja korkeiden arvostuskertoimien muodostamaa riskiä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
PunaMusta Media
PunaMusta Media on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kahdesta liiketoimintaosasta, näkyvyysratkaisuista ja Pohjois-Karjalan alueella toimivasta medialiiketoiminnasta, koostuva konserni. Konsernissa on Sanomalehti Karjalaisen lisäksi kuusi muuta sanomalehtiyhtiötä ja kaksi paikallisradiokanavaa. Konsernin painotoimialaan kuuluvan PunaMusta Oy:n liiketoiminta koostuu mm. aikakaus-, sanomalehti- ja digipainamisesta ja yritysnäkyvyyden luomisesta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.04.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 107,3 | 109,0 | 114,3 |
kasvu-% | 22,51 % | 1,60 % | 4,84 % |
EBIT (oik.) | 0,7 | 1,1 | 3,4 |
EBIT-% (oik.) | 0,65 % | 0,99 % | 3,01 % |
EPS (oik.) | 0,18 | −0,03 | 0,27 |
Osinko | 0,25 | 0,20 | 0,25 |
Osinko % | 3,85 % | 8,33 % | 10,42 % |
P/E (oik.) | 35,38 | - | 8,98 |
EV/EBITDA | 9,69 | 5,16 | 3,85 |