PunaMusta Media Q1 torstaina: Odotamme hintojen korotuksien supistaneen liiketappiota
PunaMusta Media julkaisee Q1-raporttinsa tämän viikon torstaina iltapäivällä. Ennustamme liikevaihdon kasvaneen vertailukaudesta Näkyvyys- ja painoliiketoiminnan epäorgaanisen kasvun ansiosta, mutta odotamme kustannusten nousun rasittaneen edelleen yhtiön kannattavuutta. Tehtyjen hintojen korotuksien tulisi olla kuitenkin tarjonnut helpotusta pahimpaan tulospaineeseen ja niiden ansiosta odotamme yhtiön toistavan kuluvalle vuodelle vakaata liikevaihtoa ja paranevaa tulosta viitoittavan ohjeistuksensa.
Coloro ja RockOn -yritysostot kasvun ajureina
Odotamme PunaMusta Median liikevaihdon kasvaneen Q1:llä vajaat 8 % vertailukaudesta 30,4 MEUR:oon. Ennusteissamme kasvua vetää Näkyvyys- ja painoliiketoiminnan epäorgaaninen kasvu, jonka taustalla on viime keväänä tehty Coloro- ja kesällä tehty RockOn-yritysosto. Segmentin liikevaihto on arviomme mukaan saanut tukea myös hintojen korotuksista, mutta volyymien odotamme taas rajoittaneen liikevaihtomassan kertymistä eikä siten orgaaninen kasvu muodosta Näkyvyys- ja painoliiketoiminnalle kasvun ajuria ennusteissamme. Medialiiketoiminnan liikevaihdon odotamme yltäneen vertailukauden tasolle, sillä odotamme lievän sisältötuottojen laskun kompensoituvan mediamyynnin tuotoilla, jotka ovat saaneet arviomme mukaan tukea vaalimainonnasta.
Hintojen korotuksista olisi pitänyt tulla helpotusta
Ennusteemme PunaMusta Median Q1:n liiketulokseksi on -0,1 MEUR, mikä vastaa lievää tulosparannusta suhteessa vertailukauden tasoon. Ennusteissamme Näkyvyys- ja painoliiketoiminnan tulos painaa konsernitason liiketuloksen pakkaselle, kun taas Medialiiketoiminnan tuloksen odotamme parantuneen vertailukaudesta Mediamyynnin tuottojen ansiosta. Arvioimme painoliiketoiminnassa tehtyjen hintojen korotuksien tukeneen sen tulosta, mutta tämän vastavoimana toimiva painokustannusten nousu on arviomme mukaan pitänyt painoliiketoiminnan tuloksen pakkasella. Näkyvyys- ja digitaalisten palveluiden arvioimme taas tukeneen koko liiketoiminta-alueen tulosta muun muassa yritysostojen ansiosta. Korkojen nousun myötä kohonneita rahoituskustannuksia ja arviomme mukaan suhteellisen vakaata arvopaperisalkun kehitystä mukaillen odotamme Q1:n nettorahoituskustannuksien olleen selvästi pakkasella. Näin ollen Q1:n osakekohtaisen tuloksen odotamme painuneen -0,04 euroon osakkeelta.
Odotamme ohjeistuksen säilyvän ennallaan
Ennusteissamme odotamme PunaMusta Median yltävän kuluvana vuonna 136 MEUR:n liikevaihtoon ja liiketappion supistuvan -1,5 MEUR:oon. Siten odotamme yhtiön toistavan kuluvan vuoden ohjeistuksensa, jonka mukaan liikevaihdon (2022: 133,5 MEUR) arvioidaan pysyvän viime vuoden tasolla ja liiketuloksen arvioidaan paranevan vuoden 2022 tasoista (2022: -3,1 MEUR). Arviomme mukaan liiketappion supistumiselle tulisi olla edellytykset, kunhan yhtiö on saanut onnistuneesti toteutettua hintojen korotukset painoliiketoiminnassa, eikä sähkön hinnassa nähdä viime vuoden jälkimmäisen puoliskon toisintoa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
PunaMusta Media
PunaMusta Media on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kahdesta liiketoimintaosasta, näkyvyysratkaisuista ja Pohjois-Karjalan alueella toimivasta medialiiketoiminnasta, koostuva konserni. Konsernissa on Sanomalehti Karjalaisen lisäksi kuusi muuta sanomalehtiyhtiötä ja kaksi paikallisradiokanavaa. Konsernin painotoimialaan kuuluvan PunaMusta Oy:n liiketoiminta koostuu mm. aikakaus-, sanomalehti- ja digipainamisesta ja yritysnäkyvyyden luomisesta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut03.03.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 133,5 | 136,2 | 134,8 |
kasvu-% | 25,94 % | 2,00 % | −1,04 % |
EBIT (oik.) | −3,1 | −1,5 | −0,8 |
EBIT-% (oik.) | −2,28 % | −1,06 % | −0,59 % |
EPS (oik.) | −0,43 | −0,19 | −0,15 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | 13,61 | 8,52 | 7,80 |