PunaMusta Media Q3: tuloskäänteestä ei vieläkään konkreettisia merkkejä
Paino- ja mediatalo PunaMusta Media raportoi perjantaina iltapäivällä Q3’19-katsauksen. Yhtiön kasvu jäi Q3:lla hiukan ennusteistamme ja tulostaso oli selvästi odotuksiamme heikompi, kun painotoimialan orgaaninen kasvu oli selvästi negatiivista ja tehostustoimien ja yritysostojen vaikutukset kannattavuuteen jäivät odottamaamme pienemmäksi. Yhtiö toisti jälleen odotetusti liikevaihdon kasvua ja liikevoiton parantumista ennakoivan ohjeistuksen.
PunaMusta Median liikevaihto kasvoi Q3:lla noin 42 % vertailukaudesta 26 MEUR:oon, jääden noin 5 % alle ennusteemme (27 MEUR). Segmenteistä lehtitoimialan liikevaihto oli odotetusti lievässä laskussa (-4 %), mutta painotoimialan liikevaihdon noin 60 %:n kasvu ja 20,9 MEUR:n liikevaihto jäivät selvästi odotuksiamme matalammaksi (enn. +68 % ja 22 MEUR). Q3:n liikevaihdon kasvun pääajurina toimivat odotetusti vuoden 2018 aikana tehdyt yritysostot, joiden vaikutus liikevaihdon kasvuun oli +63 %-yksikköä. Painotoimialan orgaaninen kasvu oli siten Q3:lla hieman negatiivista.
Q3-liiketulos oli -0,1 MEUR (Q2’18: 0,3 MEUR). Ennusteemme Q3-liikevoitolle oli 1,0 MEUR, joten kannattavuus jäi selvästi ennusteistamme. Tehostustoimien ja yritysostojen vaikutus painotoimialan liikevoittoon jäi Q3:lla merkittävästi odotuksiamme pienemmäksi, sillä painotoimialan liikevoitto heikkeni Q3:lla -0,3 MEUR:oon, kun ennusteissamme oli 0,6 MEUR:n liikevoitto. Painotoimialan kannattavuuden heikkoutta ei myöskään kompensoinut lehtitoimiala kannattavuuskehitys, joka oli myös myös negatiivista (tot. 0,3 MEUR vs. enn. 0,4 MEUR). Q3:n tulos ennen veroja oli kuitenkin 0,3 MEUR positiivinen, kun arvopaperisalkun arvonmuutokset olivat +1,4 MEUR ja nettorahoituskulut 1,1 MEUR. Oma ennusteemme nettorahoituskuluille oli -0,1 MEUR, kun odotimme arvopaperisalkun tuottojen olevan selvästi pienemmät. Myös alkuvuonna positiivisesti yllättänyt liiketoiminnan rahavirta kääntyi Q3:lla selvästi negatiiviseksi, ollen -2,0 MEUR (Q3'18: -0,2 MEUR).
Yhtiö toisti odotetusti raportilla aiemman tulosohjeistuksen: Vuosina 2018 ja 2019 tehtyjen yrityshankintojen ansiosta konsernin liikevaihdon odotetaan kasvavan. Konsernin liiketuloksen arvioidaan paranevan vuoden 2018 tasosta. Vuonna 2018 liikevaihto oli 87,6 MEUR ja liiketulos oli 0,7 MEUR. Ennustimme ennen Q3-raporttia konsernin liikevaihdon kasvavan vuonna 2019 107 MEUR:oon (2018: 88 MEUR) ja liikevoiton nelinkertaistuvan 3,4 MEUR:oon (aik. 0,7 MEUR). Ennusteisiimme kohdistuu Q3-raportin myötä huomattavaa laskupainetta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rebl Group
Rebl Group on suomalainen media- ja painoteollisuudessa toimiva konserni. Nykyään sen tuotevalikoima koostuu painetuista aikakauslehdistä ja graafisen suunnittelun palveluista. Konsernilla on useita tytäryhtiöitä, joista jokainen keskittyy omaan liiketoimintaan. Näistä yksi tunnetuimmista on Karjalainen-lehti. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Joensuussa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut25.08.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 87,6 | 107,4 | 111,0 |
kasvu-% | 15,63 % | 22,60 % | 3,35 % |
EBIT (oik.) | 0,7 | 3,4 | 6,2 |
EBIT-% (oik.) | 0,84 % | 3,12 % | 5,56 % |
EPS (oik.) | 0,15 | 0,26 | 0,42 |
Osinko | 0,25 | 0,26 | 0,42 |
Osinko % | 4,03 % | 23,54 % | 38,27 % |
P/E (oik.) | 40,76 | 4,25 | 2,61 |
EV/EBITDA | 14,68 | 2,71 | 1,62 |