PunaMusta Median painoliiketoiminnan muutosneuvottelut saatettu päätökseen
Painoliiketoiminnan sisältö- ja suunnittelupalveluita koskeneiden neuvotteluiden seurauksena kahdeksan työsuhdetta tulee päättymään. Lisäksi muita säästöjä saadaan muun muassa vuokra- ja ohjelmistokuluista. Uutisella ei ole välitöntä vaikutusta PunaMusta Mediaan sijoituskohteena. Tarkastelemme uutisen vaikutuksia ennusteisiimme Q2-tuloksen yhteydessä.
Arvioitu kulusäästövaikutus 0,4 MEUR
PunaMusta Media tiedotti tiistaina saaneensa päätökseen painoliiketoiminnan sisältö- ja suunnittelupalveluita koskeneet muutosneuvottelut. Neuvottelun piirissä oli yhteensä 49 henkilöä. Muutosneuvotteluiden seurauksena kahdeksan henkilön työsuhteet tulevat päätökseen. Tämän lisäksi muita säästöjä arvioidaan syntyvän muun muassa vuokra- ja ohjelmistokuluista. Henkilöstövähennyksillä ja muilla säästötoimenpiteillä arvioidaan olevan noin 0,4 MEUR:n positiivinen vaikutus kulurakenteeseen, minkä arvioidaan realisoituvan kokonaisuudessaan vuoden 2025 aikana.
Ennustamme vuodelle 2025 8 MEUR:n positiivista käyttökatetta ja 0,6 MEUR:n tappiollista liikevoittoa. Säästöt karkeasti ennusteisiimme yhdistettynä yhtiön tulos jäisi piirun verran pakkasen puolelle. Sijoittajan on kuitenkin tärkeä huomioida, ettei kyseiset säästöt välttämättä valu suoraan alariville asti, vaan kulukehitykseen vaikuttaa useat eri muuttujat, kuten markkinatilanteesta johtuva hintakilpailu tai tulevaisuuden kasvuinvestoinnit muissa liiketoiminnoissa. Kuten aiemmassa muutosneuvotteluita koskevassa kommentissa totesimme, ovat kyseiset tehostamistoimet yhtiölle välttämättömiä painoliiketoiminnan jatkuvuuden takaamiseksi alati supistuvalla markkinalla. Tarkastelemme muutosneuvotteluiden ennustevaikutuksia seuraavan tuloksen yhteydessä, joka julkaistaan 16. elokuuta 2024.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rebl Group
Rebl Group on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kolmesta liiketoimintaosasta, painoliiketoiminnasta, näkyvyysratkaisuista ja digitaalisesta liiketoiminnasta, koostuva konserni. Perinteisen painoratkaisujen sijaan yhtiö pyrkii jatkossa toimittamaan kokonaisvaltaisia, liiketoiminta-aluerajat ylittäviä, ratkaisuja asiakkaidensa markkinoinnin tarpeisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.04.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 133,9 | 118,2 | 118,5 |
kasvu-% | 0,30 % | −11,72 % | 0,26 % |
EBIT (oik.) | −0,3 | −0,8 | −0,6 |
EBIT-% (oik.) | −0,19 % | −0,64 % | −0,50 % |
EPS (oik.) | −0,27 | −0,37 | −0,19 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | 7,90 | 2,69 | 5,82 |