Puuilo: Kasvu jatkuu kotimaan markkinaa valtaamalla
Puuilon päivitetty strategia tähtää aiempia odotuksiamme vahvempaan kasvuun, jonka seurauksena tarkistimme myymäläavausennusteitamme ylöspäin. Yhtiön tuloskasvun pääajureina toimii kasvavan myymäläverkoston ja vanhojen myymälöiden kasvun myötä skaalautuva kulurakenne. Osakkeen lyhyen tähtäimen arvostus on edelleen hieman koholla, mutta se on mielestämme perusteltavissa voimakkaan tuloskasvuprofiilin sekä korkean pääomantuoton myötä. Toistamme lisää-suosituksen ja nostamme tavoitehintamme 11,0 (aik. 10,0) euroon positiivisten ennustemuutosten siivittämänä.
Strategian ydin säilyi ennallaan, mutta Suomeen mahtuu Puuilo-myymälöitä arvioitua enemmän
Yhtiön kasvuhakuisen strategian ydin säilyi ennallaan: kasvua tullaan hakemaan Suomessa toimivaksi todistetulla Puuilo-konseptilla. Tuloskasvun pääajureina toimiikin liikevaihdon kasvu, jota ajaa uudet myymäläavaukset sekä vielä nuoren myymäläverkoston vertailukelpoinen kasvu. Tämän lisäksi yhtiö pyrkii lisäämään omien tuotemerkkien osuutta, millä on konsernin katepotentiaalia nostava vaikutus. Yhtiö tavoittelee pitkällä aikavälillä omien tuotemerkkien osuuden nostamista noin 10 %-yksiköllä. Pidämme tätä varsin perusteltuna, sillä historiassa näiden katteet ovat olleet selvästi A-brändin tuotteita korkeampia (keskimäärin +10 %-yks.). Puuilo on saavuttanut kokoluokan, jossa sen kasvu skaalautuu aiempaa voimakkaammin, esimerkiksi henkilöstö- tai vuokrakustannusten muodossa. Nämä tekijät antavat mielestämme tarpeeksi suuret eväät markkinaosuuden valtaamisen jatkamiselle, huomioiden yhtiön kilpailukykyinen myymäläkonsepti sekä sisäinen kulutehokkuus.
Asetetut taloudelliset tavoitteet ovat saavutettavissa
Liikevaihdon osalta Puuilo tavoittelee yli 600 MEUR:n liikevaihtoa vuoden 2028 päätteeksi. Suhteellisen kannattavuuden osalta tavoitteet säilyivät käytännössä ennallaan, tarkoittaen yli 17 %:n EBITA-marginaalia. Myymälä-verkoston laajentumisen osalta myymälöiden avaamistahti tulee kasvamaan aiemmasta. Mikäli myymäläavaukset päästään tekemään tavoitteiden mukaisesti ja myymälät ovat tehokkaita, on tavoitteiden saavuttaminen mielestämme realistista.
Ennusteemme nousivat aiempaa suuremman myymäläverkostotavoitteen myötä
Teimme lyhyellä tähtäimellä pieniä, mutta keski ja pitkällä tähtäimellä merkittäviä positiivisia ennustemuutoksia. Ennustamallamme 71 myymälällä arvioimme yhtiön jäävän marginaalisesti liikevaihtotavoitteestaan vuonna 2028. Myymäläverkoston varttuessa tulee yhtiön kannattavuusprofiili parantumaan, sillä avattu Puuilo-myymälä saavuttaa täyden lentokorkeuden käyttökate-%:n suhteen vasta useamman vuoden jälkeen. Tämän lisäksi yhtiöllä on varaa tehostaa operaatioitaan, esimerkiksi tehokkaamman työvuorosuunnittelun avuin. Ennustamme yhtiön ylittävän suhteellisen kannattavuuden tavoitteensa jo vuonna 2025. Puuilon konseptin toimivuus ja sitkeys kilpailua kohtaan saa meidät luottamaan yhtiön kykenevän jatkamaan myymäläverkoston tehokasta kasvattamista.
Riskikorjattu tuotto-odotus houkuttelevalla tasolla kohonneesta arvostuksesta huolimatta
Osakkeen tuotto-odotuksen pääajureina toimii ennustamamme noin 17 %:n tuloskasvun lisäksi noin 5 %:n osinkotuotto. Osakkeen arvostus on mielestämme lyhyellä tähtäimellä koholla (P/E 24e: 18x), mutta haarukoimamme hyväksytyn arvostushaarukan sisällä. Arvostuksen laskuvara kuitenkin kompensoituu voimakkaalla tuloskasvulla sekä osinkotuotolla. Tämän lisäksi selvästi osakekurssin yläpuolella sijaitseva DCF-mallin indikoima arvo (11,7 euroa) perustelee positiivista näkemystä osakkeen kohdalla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Puuilo
Puuilo on vuonna 1982 perustettu Suomessa toimiva vähittäiskauppayhtiö. Puuilo tunnetaan erityisesti laajasta tuotevalikoimasta, edullisista hinnoista sekä myymälöiden hyvistä sijainneista ja helposta asiointikokemuksesta. Puuilo on keskittynyt erityisesti tee-se-itse-, kodintarvike- ja lemmikkituotteisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut24.04.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 338,5 | 391,2 | 430,8 |
kasvu-% | 14,20 % | 15,56 % | 10,13 % |
EBIT (oik.) | 52,8 | 63,8 | 72,7 |
EBIT-% (oik.) | 15,60 % | 16,31 % | 16,88 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,56 | 0,64 |
Osinko | 0,38 | 0,45 | 0,51 |
Osinko % | 4,26 % | 4,38 % | 5,04 % |
P/E (oik.) | 19,56 | 18,28 | 15,86 |
EV/EBITDA | 12,65 | 11,91 | 9,99 |