Puuilo: Luotto defensiiviseen profiiliin vahvistuu
Puuilo nosti keskiviikkona ohjeistustaan, sillä touko-elokuun myynti on sujunut ennakoitua vahvemmin ja lisäksi myyntikatemarginaalia sekä liiketoiminnan kuluja on kyetty hallitsemaan. Uutinen yllätti meidät positiivisesti, sillä yleinen uutisvirta vähittäiskaupan markkinan ja kuluttajien ostovoiman kehitykseen liittyen on ollut viime aikoina negatiivista. Nostimme 2022 ennusteitamme ohjeistuksen keskikohdan tuntumaan, mutta lähivuosien ennusteemme ovat ennallaan. Mielestämme yhtiön arvostus (P/E 13x) on edelleen houkutteleva kasvuyhtiölle. Toistamme tavoitehintamme 6,0 euroa ja osta-suosituksen.
Ohjeistusta nostettiin hyvin sujuneen kesän jälkeen
Puuilo ennustaa liikevaihdon kasvavan, mutta kasvun ennustetaan jäävän 2022 tilikaudella pitkän aikavälin vuotuisen kasvutavoitteen alapuolelle (yli 10 % vuosittain). Oikaistun EBITA-liikevoiton Puuilo ennustaa olevan 40–50 MEUR (aik. 35-45 MEUR). Puuilon alustava touko-heinäkuun (Q2) liikevaihto oli 89,2 MEUR ja se kasvoi 12 %:lla, mutta tulosrivejä ei avattu vielä tässä kohtaa. Vahva myynnin kasvu jatkui yhtiön mukaan myös elokuussa, joka sijoittuu Puuilon tilikaudessa Q3:lle. Vaikeasta toimintaympäristöstä huolimatta, yhtiö ennustaa myynnin kasvavan myös lopputilikauden aikana. Lisäksi yhtiö on pystynyt hallitsemaan myyntikatemarginaalia sekä liiketoiminnan kuluja. Ohjeistuksen nosto yllätti meidät positiivisesti, sillä Q1 sujui vaisusti, mutta arviomme mukaan huhtikuun lumisuus oli suurin syy heikolle edelliselle kvartaalille. Nyt tehdyn ohjeistuksen noston perusteella luottamuksemme vahvistui yhtiön kategorioiden defensiiviseen profiiliin myös inflaatioympäristössä.
Nostimme 2022 ennusteet ohjeistuksen keskikohdan tuntumaan
Ennustamme nyt 2022 liikevaihdon kasvavan 7 %:lla 288 MEUR:oon (2021: 270 MEUR) ja oikaistun EBITA:n laskevan 10 %:lla 43,6 MEUR:oon (marginaali 15,1 %). Pidimme kuitenkin 2023-2024 ennusteemme ennallaan, sillä aiemmat odotuksemme toimintaympäristön elpymisestä ovat siirtyneet eteenpäin ja myös kilpailutilanne on kiristymässä, kun ruotsalainen Jula on laajentumassa Suomen markkinalle loppuvuoden aikana. Vähittäiskaupassa houkutteleva segmentti vetää puoleensa tyypillisesti myös uusia kilpailijoita ja Puuilon korkea yli 40 %:n oman pääoman tuotto on todennäköisesti huomattu myös Pohjanlahden toisella puolella. Puuilo tavoittelee tilikauteen 2025 mennessä yli 400 MEUR:n liikevaihtoa ja 17-19 %:n EBITA-marginaalia. Liikevaihdon kasvua tukee myymälämäärän kasvu kohti 60 myymälän tavoitetta (nyt 35 myymälää) sekä nykyisen nuoren myymäläverkoston ylösajopotentiaali. Kiristyvän kilpailutilanteen vastapainona kannattavuutta tukevat skaalautuvat kulut sekä omien tuotteiden osuuden kasvu. 2025 ennusteemme liikevaihdolle on 370 MEUR ja EBITA-marginaalille 15,3 %. Tarkastelemme ennusteitamme jälleen 15.9, kun Puuilon Q2-raportti julkaistaan ja tarkempi kehitys on tiedossa.
Pysymme kyydissä ennen ensi viikon tulosraporttia
Ennusteidemme mukaiset 2022 ja 2023 P/E-kertoimet ovat 13x ja 13x. Näemme kertoimet edelleen riittävän houkuttelevina, kun niitä vertaa ennustamaamme pidemmän ajan tuloskasvuun (2022-2025 10 % CAGR). PEG-mittari on 1,3x ei ole myöskään liian korkea ja tuloskasvuun liittyvä riskiprofiili on edelleen maltillinen sen perustuessa toimivan konseptin tehokkaaseen monistamiseen. Uskomme Puuilon pärjäävän keskimääräistä kaupan alaa paremmin defensiivisellä ja matalan keskihinnan tuotetarjoomallaan. Arvostuskertoimet ovat linjassa kaupan alan verrokkien kanssa ja pidemmän ajan tuloskasvun realisoituminen toimii tuotto-odotuksen keskeisenä ajurina ja yhdessä osinkotuoton (6 %) kanssa se pitää tuotto-odotuksen edelleen houkuttelevana (~15 %/v).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Puuilo
Puuilo on vuonna 1982 perustettu Suomessa toimiva vähittäiskauppayhtiö. Puuilo tunnetaan erityisesti laajasta tuotevalikoimasta, edullisista hinnoista sekä myymälöiden hyvistä sijainneista ja helposta asiointikokemuksesta. Puuilo on keskittynyt erityisesti tee-se-itse-, kodintarvike- ja lemmikkituotteisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut07.09.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 270,2 | 288,2 | 305,5 |
kasvu-% | 13,18 % | 6,67 % | 6,00 % |
EBIT (oik.) | 47,4 | 42,4 | 43,7 |
EBIT-% (oik.) | 17,54 % | 14,72 % | 14,29 % |
EPS (oik.) | 0,41 | 0,37 | 0,37 |
Osinko | 0,30 | 0,30 | 0,30 |
Osinko % | 3,22 % | 2,99 % | 2,99 % |
P/E (oik.) | 22,73 | 26,78 | 26,74 |
EV/EBITDA | 15,94 | 16,91 | 16,69 |