Puuilo Q1-aamutulos: Vaisua
Puuilo julkisti Q1-raporttinsa (huom. poikkeava tilikausi helmi-huhtikuu) aamulla. Yhtiön liikevoitto laski vertailukaudesta selvästi. Vaisu suoritus jäi lievästi ennusteistamme, mutta ei mitenkään dramaattisesti, kun huomioidaan viivästyneet kevätkelit. Alustavan arviomme mukaan ohjeistusta laskettiin pari viikkoa sitten riittävästi, eikä lopputilikaudelle jätetty epärealistisia tulosodotuksia heikon tilikauden startin jälkeen. Raportti vaikuttaa ensisilmäyksellä pitkälti neutraalilta. Tulosinfossa odotamme kuulevamme kuitenkin yhtiöltä vielä tarkempia kommentteja.
Myynti oli heikkoa etenkin huhtikuussa, kun lunta oli vielä maassa
Puuilon Q1:n liikevaihto kasvoi vain 1 %:lla 58,9 MEUR (ennuste 60,6 MEUR). Kasvua selitti laajentunut myymäläverkosto, joka oli kasvanut 34 myymälään (Q1’21: 32 myymälää). Vertailukelpoinen liikevaihto laski kuitenkin jopa 5,0 %:lla. Erityisesti huhtikuun vertailukelpoinen liikevaihto jäi yhtiön tavoitteista. Tämä johtui arviomme mukaan etenkin siitä, että kevätsesongin startti ei sujunut odotetusti, koska huhtikuulle saakka jatkunut talvi viivästytti kevätkaupan alkua. Muut negatiivisesti kysyntää vaikuttaneet tekijät olivat helmikuun lopussa alkanut Ukrainan sota, joka lisäsi myös hintainflaatiota ja synkensi kuluttajien luottamusta ja ostohaluja. Yhtiö kertoi näkevänsä myös niin kutsuttua ”koronakrapulaa”, kun asiakkaiden euroista kisaavat tavaran lisäksi nyt myös pitkästä aikaa palvelut. Myös verkkokaupan liikevaihto laski ensimmäisellä kvartaalilla 8,4 % (Q1’21: +20,9 %).
Tulos jäi hieman odotuksistamme pääosin myynnin kasvun alitettua odotuksemme
Oikaistu EBITA-liikevoitto laski 6,2 MEUR:oon (Q1’21: 8,7 MEUR) alittaen lievästi ennustamamme 6,7 MEUR:a. EBITA-marginaali laski odotuksiamme hieman enemmän 10,5 %:iin liikevaihdosta (Q1’21: 14,9 %). Myyntikatemarginaali laski 35,0 %:iin (Q1’21: 36,5 %). Etupainotteisesti kasvatetut varastot eivät huhtikuussa käyneet kaupaksi kevään oltua myöhässä, mikä johti kohonneisiin varastointikustannuksiin ulkoistetussa varastossa ja vaikutti tätä kautta myyntikatteeseen. Myyntikatteeseen vaikuttivat myös rajusti kasvaneet poltto- ja raaka-aineiden hinnat. Myyntikatetta ovat lisäksi laskeneet inflaation myötä nousseet tavaroiden hankintahinnat. Hinnankorotukset viedään yhtiön mukaan myyntihintoihin tapauskohtaista harkintaa käyttäen aina kun kilpailutilanne sen sallii. Liiketoiminnan oikaistut kulut olivat 11,7 MEUR (Q1’21: 10,3) eli 19,8 % liikevaihdosta (Q1’21: 17,6 %). Yhtiön kasvu ei skaalannut aiempien kvartaalien mukaisesti enää kuluja, joita tuli lisää mm. kahdesta uudesta myymälästä. Rahoituskulut olivat odotuksiamme hieman matalammat ja raportoitu osakekohtainen tulos 0,05 euroa osui ennusteeseemme (Q1’21: 0,06 euroa).
Uusi ohjeistus oli jo tiedossa ja taloudelliseen tavoitteisiin ei tehty muutoksia
Puuilo laski ohjeistustaan pari viikkoa sitten ja raportissa ohjeistus toistettiin odotetusti. Yhtiö odottaa tilikauden 2022 liikevaihdon kasvavan, mutta jäävän vuosittaisesta 10 %:n tavoitteesta ja oikaistun EBITA:n laskevan 35-45 MEUR:oon (2021: 48,4 MEUR). Ennustamme 2022 liikevaihdon kasvavan 2,6 % 277 MEUR:oon ja oikaistun EBITA:n laskevan 18 %:lla 39,8 MEUR:oon. Emme näe ennusteissamme alustavasti suurempia muutospaineita, ja vaikuttaa siltä, että yhtiö laski kerralla ohjeistustaan siten, että loppuvuodelle ei jätetty epärealistisia tulosodotuksia heikon tilikauden startin jälkeen.
Yhtiö kertoi myös, että vaikka ensimmäinen neljännes ei ollut odotetun mukainen, se näkee, että Puuilon suhteellinen kilpailukyky on aiempaa parempi. Omien tuotemerkkien myynti tulee yhtiön mukaan jälleen kasvamaan tällä tilikaudella, mikä luo edellytyksiä paremmalle kannattavuudelle tulevaisuudessa. Puuilon vaihto-omaisuus oli katsauskauden päättyessä jopa 103,0 MEUR (Q1’21: 67,0 MEUR). Vaihto-omaisuuden kasvu edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna johtui uusien myymälöiden avauksista sekä strategian mukaisesta omien tuotteiden volyymin kasvusta. Puuilo oli myös tarkoituksella kasvattanut varastotasoja varmistaakseen tavaroiden saatavuuden Puuilon myymälöissä. Varasto on pysynyt kuitenkin suunniteltua suurempana. Yhtiö kertoi, että tavoitteena on varastotasojen alentaminen ja odotamme kuulevamme tulosinfossa yhtiön toimista tämän suhteen lisää.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Puuilo
Puuilo on vuonna 1982 perustettu Suomessa toimiva vähittäiskauppayhtiö. Puuilo tunnetaan erityisesti laajasta tuotevalikoimasta, edullisista hinnoista sekä myymälöiden hyvistä sijainneista ja helposta asiointikokemuksesta. Puuilo on keskittynyt erityisesti tee-se-itse-, kodintarvike- ja lemmikkituotteisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.05.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 270,2 | 277,3 | 305,0 |
kasvu-% | 13,18 % | 2,64 % | 10,00 % |
EBIT (oik.) | 47,4 | 38,6 | 43,8 |
EBIT-% (oik.) | 17,54 % | 13,93 % | 14,37 % |
EPS (oik.) | 0,41 | 0,34 | 0,38 |
Osinko | 0,30 | 0,27 | 0,30 |
Osinko % | 3,22 % | 2,81 % | 3,14 % |
P/E (oik.) | 22,73 | 28,50 | 25,46 |
EV/EBITDA | 15,94 | 17,46 | 15,97 |