Puuilo Q2’25 -pikakommentti: Kesä meni hyvin ja kunnianhimoa saatiin tavoitteisiin
Tiivistelmä
- Puuilon Q2'25 tulos oli vahva, mutta jäi hieman omista korkeista odotuksistamme, vaikka se oli linjassa konsensusodotusten kanssa. Liikevaihto kasvoi 13 % 136 MEUR:oon, mutta jäi ennusteestamme 138 MEUR.
- Yhtiö nosti strategisia tavoitteitaan ja aikoo laajentua kansainvälisesti avaamalla pilottimyymälöitä Ruotsissa. Pitkän aikavälin tavoitteena on yli 10 % vuotuinen liikevaihdon kasvu ja yli 800 MEUR liikevaihto vuoteen 2030 mennessä.
- Puuilo aikoo avata 7–10 uutta myymälää vuodessa Suomessa ja tavoittelee yli 100 myymälän verkostoa vuoteen 2030 mennessä. Yhtiö on myös nostanut myymäläpotentiaaliarviotaan Suomessa yli 90 myymälään.
- Vuoden 2030 tavoitteena on yli 136 MEUR:n EBITA-tulos, mikä ylittää omat odotuksemme. Ruotsin markkina voi olla haastava, mutta Suomessa Puuilo on menestynyt hyvin, mikä lisää luottamusta johdon tavoitteisiin.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
| Ennustetaulukko | Q2'24 | Q2'25 | Q2'25e | Q2'25e | Konsensus | Erotus (%) | 2025e | ||
| MEUR / EUR | Vertailu | Toteutunut | Inderes | Konsensus | Alin | Ylin | Tot. vs. inderes | Inderes | |
| Liikevaihto | 120 | 136 | 138 | 136 | -2 % | 445 | |||
| EBITA (oik.) | 24,8 | 28,2 | 29,6 | 28,0 | -5 % | 79,7 | |||
| Liikevoitto | 24,4 | 27,3 | 29,2 | 27,6 | -6 % | 78,1 | |||
| EPS (raportoitu) | 0,22 | 0,25 | 0,26 | 0,25 | -4 % | 0,68 | |||
| Liikevaihdon kasvu-% | 14,9 % | 13,2 % | 15,1 % | 13,2 % | -1,9 %-yks. | 16,1 % | |||
| EBITA-% (oik.) | 20,7 % | 20,8 % | 21,4 % | ~20,6 % | -0,7 %-yks. | 17,9 % | |||
Lähde: Inderes & Bloomberg (konsensus, 5 ennustetta)
Puuilon Q2’25:n toteuma oli niin liikevaihdon kuin tuloksen osalta jälleen erittäin vahva ja linjassa konsensusodotuksiin, mutta jäi hitusen omista jo ohjeistuksen katonrajaan karanneista odotuksistamme. Tulosaamun mielenkiintoisimpia uutisia saatiin strategiarintamalta, sillä yhtiö nosti kunnianhimoaan Suomessa jälleen tuntuvasti ja konseptia lähdetään tulevina vuosina pilotoimaan myös Ruotsiin.
Vahvaa myynnin kehitystä myös kesällä
Puuilon Q2-liikevaihto kasvoi 13 % 136 MEUR:oon. Tämä jäi lievästi korkeista odotuksistamme (138 MEUR). Liikevaihdon kasvua ajoivat odotetusti uudet myymälät (+8 kpl v/v), mutta myymälöiden vertailukelpoinen kasvu jäi hieman odotuksistamme (+1,3 %) ja samoin verkkokaupan kasvu (+2,4%), joskin euromääräisesti verkkomyynti on marginaalinen (~2 %) osa yhtiön liiketoimintaa. Arvioimme yhtiön jatkaneen markkinaosuuksien voittamista asiakasmäärien jatkettua kasvussa.
Myyntikate jatkoi vahvistumistaan
Q2:n oikaistu EBITA-tulos nousi selvästi vertailukaudesta 28,2 MEUR:oon (20,8 % liikevaihdosta) jääden lievästi korkeaksi hilatuista odotuksistamme, jotka olivat 29,6 MEUR:ssa. Tulosparannuksen taustalla vaikutti odotetusti noin 0,6 %-yksiköllä parantunut myyntikate (38,2%), jota tuki jälleen omien tuotemerkkien voimakas kasvu. Kiinteiden kulujen suhde ei kuitenkaan parantunut aivan odotustemme mukaisesti, mitä selitti etenkin odotuksistamme jäänyt myynti. Yhtiö toisti ohjeistushaarukkaansa (liikevaihto 425–455 MEUR:n ja oik. EBITA:n 70–80 MEUR:n välillä), kun ennakoimme tuloshaarukan tarkennusta ohjeistuksen ylälaitaan. Tässä emme näe suurta dramatiikkaa, sillä nykyinen ohjeistus 15 %:n kasvu sekä 17 %:n kannattavuus ovat jo erittäin vahvat.
Pitkän aikavälin tavoitteet asetettiin omia odotuksiamme korkeammalle
Tulevalla strategiakaudella Puuilo kertoi jatkavansa kasvuaan Suomessa, mutta uutena asiana myös kansainvälisesti. Puuilon tavoitteena on yli 10 % keskimääräinen vuotuinen liikevaihdon kasvu ja yli 800 MEUR:n (2030 ennusteemme 720 MEUR) liikevaihto strategiakauden 2026-2030 loppuun mennessä. Yhtiö suunnittelee nyt avaavansa 7–10 uutta myymälää vuodessa ja tavoittelevansa yli 100 myymälän verkostoa tilikauden 2030 loppuun mennessä. Strategiapäivityksen yhteydessä Puuilon johto nosti myymäläpotentiaaliarviotaan Suomessa yhteensä yli 90 myymälään (aik. 70 ). Yhtiö aloittaa myös orgaanisen kansainvälisen laajentumisen avaamalla pilottimyymälöitä Ruotsissa. Vuodelle 2030 tavoitteena on yli 136 MEUR:n EBITA-tulos (17% marginaali), mikä on sekin hieman omaa odotustamme (130 MEUR:n EBITA) korkeammalla.
Vuoden 2030 uusien kunnianhimoisten tavoitteiden toteutuessa osakkeessa on edelleen nousuvaraa. Ruotsin markkina ei tule missään nimessä kuitenkaan olemaan helppo pala ottaa haltuun, vaikka yhtiö onkin käsityksemme mukaan oppinut markkinasta jo jotain siellä pitkään toimineen verkkokauppansa kautta. Suomessa taas konsepti on jyrännyt markkinaosuutta ja sen osalta tavoitteita on helpompi uskoa. Tähän mennessä Puuilo on yltänyt tavoitteisiinsa aina Suomessa, mikä lisää painoarvoa johdon sanomisille. Tulospäivän webcast-lähetykseen kannattaakin tulla linjoille.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
