Puuilo Q3 torstaina: Odotettavissa vahvan vertailukauden sulattelua
Puuilo julkistaa Q3-raporttinsa (huom. poikkeava tilikausi elo-lokakuu) torstaina 16.12. klo 8.30. Yhtiöllä on vastassa sekä myynnillisesti poikkeuksellisen vahva että kuluiltaan normaalia matalampi vertailukausi ja odotamme tuloksen kääntyvän nyt väliaikaisesti lievään laskuun. Tokmanni kertoi omassa Q3-raportissaan, että globaalit logistiikan haasteet sekä raaka-aineinflaatio alkoivat näkyä syksyllä sen myyntikatteissa, sillä niitä ei viety ainakaan toistaiseksi asiakashintoihin. Tokmannin kategoriat ovat vain osin päällekkäiset Puuilon kanssa, mutta kehitys nostaa hieman epävarmuutta sitä kohtaan, miten Puuilo on hinnoittelussaan reagoinut tilanteeseen.
Ennustamme Q3-liikevaihdon kasvaneen 7,6 % vertailukaudesta 65,3 MEUR:oon. Kasvua tukee laajentunut myymäläverkosto, joka on kasvanut 34 myymälään (Q3’20: 29 myymälää). Vertailukelpoisen myynnin odotamme kuitenkin viime kvartaalin tapaan jälleen lievästi laskeneen, sillä vertailukauden myynnin kasvu (+ 33,6 %) oli edelleen hurjan kova. Sitä tukivat mm. kasvomaskien ja hygieniatuotteiden ylikysyntä sekä myös kuluttajien rahankäytön suuntautuminen tavaraan mm. matkailun ja palveluiden kustannuksella, kun rokotteita ei ollut vielä saatavilla.
Rahdit ja kustannusinflaatio rasitteina
Odotamme oikaistun EBITA-liikevoiton laskeneen 10,5 MEUR:oon (Q3’20: 11,1 MEUR), mikä on 16,1 % liikevaihdosta (Q3’20: 18,3 %). Ennustamme myyntikatteiden laskevan 36,0 %:iin (Q3’20: 36,4 %). Myyntikatemarginaalia tukee omien tuotteiden osuuden kasvu, mutta laskee merirahtien kallistuminen ja kustannusinflaatio ostettavien tuotteiden materiaaleissa. Tätä on kuitenkin osin taklattu hankkimalla tavaraa hyvin etupainotteisesti. Lisäksi halpakaupan toimijana Puuilo ei ole immuuni myöskään kilpailijoiden hinnoittelupäätöksille, mikä luo epävarmuutta myyntikate-ennusteeseemme.
Kulurakenteen osalta vertailukausi oli myös epänormaalin kannattava henkilöstökulujen osalta, kun mm. väliaikainen TYEL-alennus oli voimassa 1.5-31.12. Myös muiden kulujen osalta etenkin markkinointia tehtiin poikkeuksellisena vuonna 2020 vain 1,7 % liikevaihdosta, kun nyt odotamme paluuta normaalitasolle (2,0-2,5 % liikevaihdosta).
Myös myymälöiden myynnin kehityksen palautuessa hiljalleen vastaamaan niiden ikärakenteen mukaisia historiallisia lukuja odotamme kulujen skaalautumisen ottavan hieman takapakkia. Kokonaisuutena ennustamme henkilöstökulujen, muiden kulujen ja aineellisten poistojen nousevan (kertaeristä oikaistuna) 20,0 %:iin liikevaihdosta (Q3’20: 18,2 %). Kertaeriä odotamme Puuilon myös raportoivan 1,0 MEUR:lla liittyen listautumiseen, mikä painaa liikevoiton ennustettamme 9,3 MEUR:oon ja raportoidun osakekohtaisen tuloksen ennustettamme 0,08 euroon/osake (0,09 euroa/osake).
Suhtaudumme kasvutarinaan positiivisesti
Puuilo ei ohjeista 2021 tulostaan vaan se ohjaa odotuksia taloudellisilla tavoitteillaan. Tavoitteena on kasvaa orgaanisesti 10 % vuosittain siten, että tilikauden 2025 liikevaihto ylittää 400 MEUR ja EBITA-marginaali tavoitellaan pidettäväksi 17-19 %:n välillä. Vuoden 2021 liikevaihtoennusteemme on 262 MEUR, mikä tarkoittaa 10 %:n kasvua ja EBITA-marginaalin ennusteemme on 16,8 %. Suhtaudumme yhtiön kasvutarinaan pidemmällä aikavälillä erittäin positiivisesti, mistä syystä suosituksemme osakkeelle on lisää. Lyhyen ajan kuoppia voi kuitenkin kurssikehityksessä olla tarjolla, mikäli odotuksemme lievästi laskevasta tuloskehityksestä toteutuu Q3’21-Q1’22 välillä. Julkisesti saatavilla olevaa konsensusennustetta ei Puuilosta kerätä, mutta Reutersin palvelussa näkyvien yksittäisten analyytikkojen ennusteet odottavat lievää tuloskasvua Q3:lle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Puuilo
Puuilo on vähittäiskaupan alalla toimiva yritys. Yhtiö ylläpitää ja hallinnoi useita kauppoja ja kauppapaikkoja. Laajaan valikoimaan kuuluu erilaisia kodin tuotteita sekä lemmikkieläinten tuotteita, joita myydään sekä omilla tavaramerkeillä että muilla tavaramerkeillä. Asiakkaat koostuvat pääasiassa yksityisistä toimijoista ympäri maailman. Yrityksen päämarkkina-alue on Suomi.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut11.10.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 238,7 | 262,2 | 290,8 |
kasvu-% | 40,03 % | 9,85 % | 10,88 % |
EBIT (oik.) | 41,7 | 43,0 | 47,3 |
EBIT-% (oik.) | 17,48 % | 16,40 % | 16,28 % |
EPS (oik.) | 0,36 | 0,36 | 0,41 |
Osinko | 0,00 | 0,25 | 0,33 |
Osinko % | 2,53 % | 3,27 % | |
P/E (oik.) | - | 27,56 | 24,48 |
EV/EBITDA | - | 19,20 | 16,23 |