Raisio CMD-ennakko: Aineksia parempaan arvonluontiin
Raisio järjestää pääomamarkkinapäivän (CMD) 27.5. jossa yhtiö avaa tarkemmin uutta strategiaansa. Strategian ylätason suuntaviivat tiedotettiin jo maaliskuussa, sisältäen uudet taloudelliset tavoitteet, joten CMD keskittynee avaamaan miten yhtiö käytännössä yltää tavoitteisiinsa. Pidämme strategian keskeisimpinä kohtina 1) markkinaa nopeampaa kasvua, 2) kannattavuuden parantamista sekä 3) taseen tehokkaampaa hyödyntämistä yritysostojen avulla.
Organisaation johtamisrakenne muuttuu
Raisio uudistaa johtamisrakennettaan strategian lanseerauksen yhteydessä. Raision toiminta jakautuu jatkossa kolmeen alueeseen, jotka ovat 1) Aamupala- ja välipalatuotteet 2) Sydänterveyden tuotteet sekä 3) Uusi liiketoiminta. Uusissa liiketoiminta-alueissa johtamis- ja tulosvastuu ulottuu läpi tuotantoketjun, mikä yhtiön mukaan tukee toiminnan tehostamista etenkin Aamupala- ja välipalatuotteissa. Ennen kevään 2025 strategiauudistusta Raisio on raportoinut erikseen kuluttajamyyntiä (”Terveelliset elintarvikkeet”) ja B2B-myyntiä (”Terveelliset ainesosat”). Raportointirakenne voi mahdollisesti muuttua uuden organisaatiomallin mukaiseksi, kun uudistukseen liittyvät YT-neuvottelut on saatu päätökseen toukokuun 2025 aikana. Liikevaihto jakautuu nykyisin arviomme mukaan melko tasan Aamupala- ja välipalatuotteiden sekä Sydänterveyden tuotteiden kesken. Uusi liiketoiminta -yksikkö ei vielä sisällä liiketoimintaa. Raisio pyrkii pitkällä aikavälillä luomaan uutta liiketoimintaa tutkimustyöllä sekä mahdollisesti yritysostoilla.
Kasvunäkymiin liittyy sekä vahvuuksia että kysymysmerkkejä
Raision kohdemarkkinat kasvavat noin 2-3 %:n vuotuista vauhtia molemmilla olemassa olevilla liiketoiminta-alueilla, Aamupala- ja välipalatuotteissa sekä Sydänterveyden tuotteissa. Raisio tavoittelee strategiakaudellaan liikevaihdon kasvattamista orgaanisesti yli 250 MEUR:n 2027 mennessä, jolloin keskimääräinen kasvu strategiakaudella olisi vähintään 4 %/v (vuoden 2027 liikevaihdon ennusteemme on 247 MEUR).
Aamupala- ja välipalatuotteissa markkinaa nopeammasta kasvusta on nähdäksemme hyvät historialliset näytöt viime vuosilta, mihin vaikuttaa mm. Elovena-uutuuksien vahva myynnin kasvu Suomessa sisältäen sekä kuivia tuotteita (mm. keksit, patukat ja granolat) että uudesta lisäarvotuotteiden tehtaasta tulevia maitopohjaisia tuotteita korvaavia kaurajuomia, ruoanlaittotuotteita ja lusikoitavia tuotteita. Myös gluteenittoman kauran vienti kasvaa ja asiakaspohja on laajentunut. Lisäoptiona kasvuun pidämme Elovena-tuotteiden kansainvälistämistä, mutta tästä kaivataan lisää näyttöjä. Kauratuotteita on jälleen saatu myyntiin uusille markkinoille kevään 2025 aikana (Tanska ja Espanja) aiempaa kevyemmän ja ketterämmän yhteistyökumppaneita hyödyntävän laajentumismallin avulla. Kv-laajentumisen vaikutus kasvuun on kuitenkin toistaiseksi minimaalinen ja näkyvyys aseman vakiinnuttamiseen uusilla markkinoilla vielä matala. Nykyisillä ennusteillamme Aamupala- ja välipalatuotteiden liikevaihdon kasvu olisi strategiakaudella 4-5 %/v, mikä syntyisi pääosin yhtiön jo vakiintuneilta markkina-alueilta.
Sydänterveyden tuotteissa kasvu on ollut viime vuosina vaihtelevaa, mihin on osaltaan vaikuttanut kaupan hintavetoisuus ja kilpailijoiden yritykset horjuttaa Benecolin asemaa mm. hinnoittelulla. Ennustamme segmentin kasvavan strategiakaudella markkinan mukaisesti (2-3 %/v). Yhtiö pyrkii käsittääksemme tukemaan segmentin kasvua mm. uutuustuotteilla sekä panostuksilla brändin vahvistamiseen, mistä on kiinnostavaa kuulla lisää pääomamarkkinapäivässä.
Lähde: Inderesin arvio
Kannattavuustavoite on varsin realistinen
Raision tavoittelema yli 30 MEUR:n vertailukelpoinen liikevoitto vuonna 2030 vastaa noin 12 %:n oik. EBIT-marginaalia suhteessa liikevaihtotavoitteeseen, missä on vajaan 2 %-yksikön nousu suhteessa vuoden 2024 tasoon (23,4 MEUR, 10,3 % liikevaihdosta). Todellisuudessa lähtökohdat ovat kuitenkin tätä vahvemmat, sillä Kasviproteiinien divestoinnin myötä jatkuvien toimintojen vertailukelpoinen liikevoitto vuonna 2024 oli jopa 26,0 MEUR eli 11,7 % liikevaihdosta. 12 %:n tavoite ei siten itsessään ole erityisen kunnianhimoinen vaan melko realistinen ja se voitaisiin saavuttaa jopa kuluvan vuoden aikana. Ennustamme vuosien 2025-27 EBIT-marginaaliksi 12,0-12,3 % (EBIT: 27,5-30,4 MEUR).
Lähde: Yhtiön tavoite (pro forma ei sisällä kasviproteiiniliiketoiminnan tappioita)
Tulkitsemme motivaation yritysostoihin kasvaneen
Raisiolla on jo vuosia ollut ylivahva tase (nettokassa 2024: 70 MEUR), mikä arviomme mukaan hieman painaa osakkeen arvoa markkinoilla suhteessa esim. DCF-mallimme osoittamaan arvoon (2,6 €). Tase on jälleen viime vuosina jopa vahvistunut yhtiön hyvän kassavirtaprofiilin ansiosta, vaikka osingonmaksu onkin ollut hieman yli raportoidun tulostason. Rahan palauttaminen sijoittajille osinkoina olisi vähäriskisin vaihtoehto, joskin aiheuttaisi epäedullisia verovaikutuksia monille omistajille.
Raisio on viestinyt olevansa uudessa strategiassaan aiempaa valmiimpi yritysostovetoiselle kasvulle. Yritysostot ovat olleet yhtiölle mahdollinen kasvupolku jo useita vuosia, mutta kriteeristö sopivien kohteiden osalta on ollut melko kapea ja rajoittunut terveelliseen ruokaan keskittyviin yhtiöihin. Arvioimme yhtiöllä olevan uuden strategian myötä aikaisempaa vahvempi tahtotila epäorgaaniselle kasvulle. Tulkintamme mukaan ostokohteilta edellytetään vähintäänkin riittävää kokoluokkaa, tervettä kannattavuutta ja kohtuullista kasvupotentiaalia, mutta liiketoiminnan sisällön osalta vaihtoehtoja voidaan katsoa aikaisempaa laajemmin.
Emme lähtökohtaisesti odota, että yrityskaupoilla tultaisiin luomaan merkittävää arvoa osakkeenomistajille. Raision toteuttamista yrityskaupoista suuri osa ovat historiassa olleet epäonnistuneita. Nähdäksemme elintarvikealalla on yleisesti haastavaa tehdä onnistuneita yritysostoja, koska toimiala on varsin kilpailtu ja houkuttelevimmat liiketoiminnot ovat harvoin myynnissä kohtuulliseen hintaan. Toisaalta yhtiön vuonna 2024 aloittaneella toimitusjohtajalla Pasi Flinkmanilla on merkittävää kokemusta yritysostoista toimialalla Orklan johtotehtävissä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
