Raisio: Liiketoimintaan haetaan vauhtia härkäpaputuotteista
Raisio tiedotti torstaina ostavansa Härkis ja Beanit -brändeistään tunnetun Verso Food Oy:n. Verso Food poikkeaa Raision profiilista siten, että yhtiö kasvaa nopeasti ja liiketoiminta on suurista kasvupanostuksista johtuen tappiollista. Verso Food on hyvä lisä Raision tuotetarjontaan ja antaa Raisiolle markkinajohtajuuden Suomen 25-30 MEUR:n kasviproteiinimarkkinalla (~25 %:n markkinaosuus). Verso Food hyötyy yrityskaupan myötä Raision osaamisesta, asiakassuhteista ja taloudellisista muskeleista, minkä seurauksena uskomme sen olevan arvokkaampi siirryttyään Raision omistukseen. Yrityskauppa on mielestämme rohkea ja pidemmän aikavälin strategisesta näkökulmasta kauppa voi olla Raisiolle selvästi nykyistä kokoluokkaansa isompi. Nostamme tavoitehintamme 3,7 euroon (aik. 3,4 euroa), mutta osakkeen haastavasta arvostuksesta johtuen toistamme vähennä-suosituksemme.
Raisio vahvistaa Verso Food -yrityskaupalla markkina-asemaansa kasvisperäisissä proteiineissa
Verso Food on tunnettu Härkis-härkäpaputuotteistaan ja yhtiöllä on myös ulkomaille laajentumista varten luotu Beanit-brändi. Raision strategian yksi keskeinen tavoite on kasvipohjaisiin lisäarvotuotteisiin perustuva kasvu, mitä yrityskauppa tukee erinomaisesti. Transaktion velaton kauppahinta on 7 MEUR ja miljoona kappaletta Raision hallussa olevia vaihto-osakkeita. Raision osakkeiden luovutuksessa on käytetty 31.3.2021 kaupankäyntimäärillä painotettua keskihintaa (3,91 euroa per osake), joten nämä mukaan lukien velaton kauppahinta on 10,9 MEUR. Tämä vastaa 1,4x liikevaihtokerrointa (Raision 2021 EV/Sales on 2,4x). Tappiollisesta tuloksesta johtuen yrityskaupalle ei voida laskea tulospohjaisia arvostuskertoimia. Raisiolla on erittäin vahva tase (31.12.2020 nettokassa 83 MEUR), joten yrityskauppa on yhtiölle pieni suupala. Pidämme oman osakkeen käyttöä maksuvälineenä järkevänä huomioiden Raision osakkeen nykyinen korkea arvostustaso. Verso Food liitetään osaksi Raision lukuja 1.4.2021 lähtien. Yhtiön myynnistä noin 80 % on kuluttajatuotteiden myyntiä, joten se tullaan raportoimaan pääosin osana Raision Terveelliset Elintarvikkeet -segmenttiä.
Päivitimme ennusteemme huomioimaan Verso Food -yrityskaupan
Verso Foodin liikevaihto vuonna 2020 oli 8 MEUR (+20 %) ja liikevoitto -4,5 MEUR (2019: -3,6 MEUR). Raision vastaavat luvut olivat 234 MEUR ja 28 MEUR (EBIT 12 %). Verso Food on selvästi Raisiota pienempi, mikä rajoittaa sen vaikutusta konsernin lukuihin. Raision mukaan yrityskauppa ei aiheuta muutoksia ohjeistukseen, jonka mukaan liikevaihto kasvaa edellisvuodesta (2020: 234 MEUR) ja kasvuinvestointeihin etupainotteisesti syntyvät kulut aiheuttavat vuonna 2021 painetta kannattavuuteen verrattuna vuoteen 2020 (2020 vertailukelpoinen EBIT 11,9 %). Yrityskaupan seurauksena nostimme 2021-2023 liikevaihtoennusteitamme 3-6 % ja laskimme liikevoittoennusteitamme 2-7 %. Odotamme Verso Foodin jatkavan vahvaa kasvuaan ja sen kannattavuuden paranevan myyntivolyymien kasvaessa. Käsityksemme mukaan Verso Foodin tuotantolaitos ei ollut vuonna 2020 lähelläkään täyttä kapasiteettia, joten liiketoiminnalla on varaa kasvaa ilman suuria investointeja. Yhtiöt voivat saavuttaa arviomme mukaan merkittäviä synergioita mm. myynnin, markkinoinnin, tuotannon ja hallinnon tiimoilta, mutta odotamme silti Verso Foodilla olevan negatiivinen vaikutus tulokseen vielä ainakin 1-2 vuotta.
Raisio asemoituu vahvemmin houkuttelevalla pitkän aikavälin markkinalla, mutta arvostus hiertää edelleen
Päivitettyjen ennusteidemme mukaiset Raision 2021 P/E- ja EV/EBITDA-luvut ovat korkeat 32x ja 17x. Kertoimet laskevat vuonna 2022 hieman, mutta ovat silti korkeat 28x ja 15x. Osake on haastavasti hinnoiteltu Raision omaan historialliseen tasoon nähden ja arvostus on tulospohjaisesta mittarista riippuen 30-80 % verrokkiryhmän yläpuolella. Raisio jakaa lähivuosien ennusteissamme ~100 % tuloksestaan osinkona, mikä tarkoittaa 3,3-3,6 %:n tuottoa nykykurssille. Yhtiön oman pääoman tuotto (ROE-%) jää ennusteissamme ~10 %:n tasolle, mihin peilattuna tasepohjainen arvostus (P/B 2,4x) on kireä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Raisio
Raisio on vuonna 1939 perustettu kansainvälinen elintarvikeyhtiö, joka keskittyy terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun kasvipohjaiseen ruokaan. Yhtiön tunnettuja brändejä ovat mm. Benecol, Elovena, Beanit ja Sunnuntai. Tuotantoa yhtiöllä on Suomessa Raisiossa, Nokialla ja Kauhavalla. Konsernin päämarkkina-alue on Eurooppa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut06.04.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 233,6 | 251,8 | 269,9 |
kasvu-% | −1,16 % | 7,80 % | 7,18 % |
EBIT (oik.) | 27,7 | 24,8 | 28,8 |
EBIT-% (oik.) | 11,88 % | 9,83 % | 10,66 % |
EPS (oik.) | 0,14 | 0,13 | 0,15 |
Osinko | 0,13 | 0,14 | 0,15 |
Osinko % | 4,08 % | 7,22 % | 7,73 % |
P/E (oik.) | 22,52 | 14,97 | 12,93 |
EV/EBITDA | 11,96 | 6,76 | 6,25 |