Raisio Q1: Liikevaihto ja operatiivinen tulos jäivät vahvan vertailukauden ja odotusten alapuolelle
Raisio julkisti tänään aamulla Q1-raportin, joka jäi sekä liikevaihdon että operatiivisen kannattavuuden osalta vahvan vertailukauden ja markkinaodotusten alapuolelle.
Raision Q1-liikevaihto laski 9 % ja oli 50,0 MEUR. Yhtiön mukaan liikevaihdon lasku oli odotusten mukaista. Liikevaihto jäi hieman markkinaodotusten alapuolelle, sillä konsensusennuste oli 53,1 MEUR. Yhtiöllä olivat vastassa vahvat vertailukauden luvut, milloin pandemia sai aikaan elintarvikkeiden kysyntäpiikin ja myös Raisioaquan aikaistuneet toimitukset nostattivat liikevaihtoa Q1’20. Vertailukaudella nähty hamstrauspiikki näkyi tällä kertaa Terveelliset elintarvikkeet -segmentin liikevaihdon laskuna (-8 %) kaikilla päämarkkinoilla. Vaikka B2B-puolella viljapohjaisten lisäarvotuotteiden myynti kasvoi erinomaisesti, jäi Raisioaquan myynti tavanomaista vahvemman vertailukauden alapuolelle (Q1’20 liikevaihto sisälsi merkittävän suuret aikaistetut kalanrehujen toimitusmäärät Venäjälle). Tämä näkyi Terveelliset ainesosat -segmentin liikevaihdon laskuna (-13 %). Yhtiö koki tällä kertaa myös valuutoista johtuvaa vastatuulta, ja valuuttakonversiot aiheuttivat 1,0 MEUR:n negatiivisen muutoksen liikevaihtoon.
Vertailukelpoinen liikevoitto laski 29 % vertailukaudesta 4,7 MEUR:oon (Q1’20: 6,6 MEUR), mikä on 9,4 % liikevaihdosta (Q1’20: 12,0 %). Kannattavuus jäi hieman markkinaodotusten alapuolelle, sillä konsensusennuste vertailukelpoiselle liikevoitolle oli 5,5 MEUR. Raportoitu liikevoitto nousi vertailukauden yläpuolelle 7,5 MEUR:oon, sillä se sisälsi 2,8 MEUR:n suuruisen positiivisen erän liittyen Raisioaquan vuonna 2018 tapahtuneeseen liiketoiminnan keskeytymisestä johtuneeseen korvaukseen. Terveelliset elintarvikkeet -segmentissä laskeneet volyymit vaikuttivat kannattavuuteen negatiivisesti. Poikkeusolojen jatkuessa myynnin ja markkinoinnin kampanjoihin panostettiin vertailukautta vähemmän, mikä toisaalta tuki kannattavuutta. Yhtiö totesi, että pandemian viimein väistyessä myynnin ja markkinoinnin panostuksia tullaan kasvattamaan. Terveelliset ainesosat -segmentissä viljapohjaisten lisäarvotuotteiden kasvanut B2B-myynti tuki kannattavuutta, mutta Raisioaquan laskeneet toimitusvolyymit laskivat kannattavuutta samassa suhteessa. Raisiolla on käynnissä uusi 45 MEUR maksava kasvipohjaisten lisäarvotuotteiden tehdasinvestointi, jonka ylösajo aiheuttaa merkittäviä kuluja ennen kuin tehtaalta saadaan ensimmäisiä tuotteita kaupan hyllyille (arviolta H2’21:n aikana).
Raisio toisti odotetusti ohjeistuksen, jonka mukaan vuonna 2021 liikevaihdon odotetaan kasvavan (2020: 233,6 MEUR) ja kasvuinvestointien etupainotteisten kulujen aiheuttavan painetta kannattavuuteen verrattuna vuoteen 2020 (2020: vertailukelpoinen EBIT 11,9 %). Meidän 2021 liikevaihtoennusteemme Raisiolle ennen Q1-raporttia oli 252 MEUR (kasvu 8 %). Oikaistu liikevoittoennusteemme vuodelle 2021 on 24,8 MEUR (2020: 27,7 MEUR) eli 9,6 % liikevaihdosta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Raisio
Raisio on vuonna 1939 perustettu kansainvälinen elintarvikeyhtiö, joka keskittyy terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun kasvipohjaiseen ruokaan. Yhtiön tunnettuja brändejä ovat mm. Benecol, Elovena, Beanit ja Sunnuntai. Tuotantoa yhtiöllä on Suomessa Raisiossa, Nokialla ja Kauhavalla. Konsernin päämarkkina-alue on Eurooppa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut06.04.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 233,6 | 251,8 | 269,9 |
kasvu-% | −1,2 % | 7,8 % | 7,2 % |
EBIT (oik.) | 27,7 | 24,8 | 28,8 |
EBIT-% (oik.) | 11,9 % | 9,8 % | 10,7 % |
EPS (oik.) | 0,14 | 0,13 | 0,15 |
Osinko | 0,13 | 0,14 | 0,15 |
Osinko % | 4,1 % | 5,9 % | 6,3 % |
P/E (oik.) | 22,52 | 18,25 | 15,76 |
EV/EBITDA | 11,96 | 8,66 | 7,96 |
