Raisio Q2 keskiviikkona: Viime viikolla poistetun ohjeistuksen taustat mielenkiinnon kohteena
Raisio julkistaa Q2-raporttinsa keskiviikkona 5.8. klo 8.30. Raision Q1 sujui hyvin ja yhtiö näytti olevan yksi koronatilanteen hyötyjistä, kun päivittäistavarakaupan kasvanut myynti veti Raision tuotteiden kysyntää. Päivittäistavarakaupan myyntiluvut ovat jatkuneet erittäin vahvoina koko alkuvuoden, mutta Raisio veti hieman yllättäen viime viikolla pois vuoden 2020 ohjeistuksen, mikä loi kysymysmerkkejä sekä Q2:n että loppuvuoden odotuksille. Yhtiö ei voinut hiljaisen jakson takia kommentoida tarkemmin ohjeistuksen poiston taustoja, joten yllättävästi sumentuneet näkymät ovat Q2-raportin polttopisteessä.
Odotamme Q2-liikevaihdon kasvaneen 3 % vertailukaudesta 64,6 MEUR:oon (konsensus 63,3 MEUR). Arvioimme kasvua tukeneen mm. elintarvikkeiden vahva kysyntätilanne Suomessa, missä Benecol- ja Elovena-tuotteilla on hyvä markkina-asema. Päivittäistavarakauppa ry:n tilastojen mukaan päivittäistavaroiden myynti kasvoi Suomessa H1:llä 9 % vertailukaudesta ja kesäkuussa peräti 12 %. Arvioimme koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen hyödyntäneen Raision tunnettujen kotimaisten elintarvikebrändien myyntiä. Liikevaihtoon negatiivisesti vaikuttavia tekijöitä ovat arviomme mukaan mm. Q1:lle siirtyneet suuret ennakkotilaukset Raisioaquan kalanrehuliiketoiminnassa, pahasti koronakriisissä kärsinyt foodservice-sektori (joka on Raisiolle melko pieni asiakaskunta) ja heikentyneet valuuttakurssit (mm. Venäjän rupla).
Odotamme oikaistun liikevoiton parantuneen 5 % vertailukaudesta 7,5 MEUR:oon (konsensus 7,1 MEUR). Tuloskasvun taustalla vaikuttavat arviomme mukaan liikevaihdon kasvu, koronakriisin takia pidetty tiukka kulukuri (mm. markkinointi-, matkustus- yms. kulut) sekä se, että yhtiö kärsi vielä H1’19:llä kohonneista raaka-ainehinnoista, jotka saatiin siirrettyä kokonaisuudessaan omiin hintoihin vasta H2:lla. Raision nettorahoituskulut olivat Q1’20:llä poikkeuksellisen suuret, mitkä johtuivat yhtiön vahvalla nettokassalla tehtyjen matalariskisten sijoitusten käyvän arvon negatiivisista muutoksista koronakriisin pahimmassa markkinaturbulenssissa. Arvioimme sijoitusten arvon palautuneen takaisin selvästi maaliskuun lopun yläpuolelle, minkä takia nettorahoitustuottojen pitäisi olla Q2:lla selvästi positiiviset ja nostaa tulos ennen veroja selvästi liikevoiton yläpuolelle.
Raisio veti hieman yllättäen vuoden 2020 ohjeistuksena pois viime viikolla vedoten Covid-19-pandemian mahdolliseen toiseen aaltoon ja yleisen pandemiatilanteen pitkittymiseen. Pandemian aiheuttamat, odottamattomat vaikutukset kuluttajakäyttäytymisessä tuovat yhtiön mukaan edelleen merkittävää epävarmuutta Raision eri markkinoille H2:lla. Yhtiön aiemman 12.2.2020 annetun ohjeistuksen mukaan jatkuvien toimintojen liikevaihdon arvioitiin kasvavan (2019: 236 MEUR) ja vertailukelpoisen liiketuloksen olevan yli 10 % liikevaihdosta (2019: 11,5 %). Nyt yhtiö jätti markkinat hieman hämmentyneeseen tilanteeseen vain poistamalla ohjeistuksen, eikä tarjonnut tilalle mitään tarkempia syitä tälle tai uutta ohjeistusta. Emme vielä tehneet ennusteisiimme muutoksia, sillä yhtiö ei pystynyt hiljaisen jakson takia kommentoimaan tarkemmin ohjeistuksen poiston taustalla olevia syitä. Jotain yllättävää on kuitenkin tapahtunut viimeisten viikkojen aikana, sillä vielä toukokuussa yhtiö totesi toimitusjohtajan haastattelussa, ettei vuoden 2020 ohjeistusta ole tarvetta muuttaa, ellei jotain isompia yllätyksiä tapahdu. Meidän ennusteemme vuoden 2020 liikevaihdolle ennen Q2-raporttia on 246 MEUR (kasvu 4 %) ja liikevoitolle 29,2 MEUR (EBIT 11,9 %). Näissä on alustavan arviomme mukaan laskupainetta, mutta toivomme saavamme lisää näkyvyyttä loppuvuoteen ja ohjeistuksen poiston taustatekijöihin Q2-raportissa, jotta ennusteisiin saisi jotain konkreettista tarttumapintaa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Raisio
Raisio on vuonna 1939 perustettu kansainvälinen elintarvikeyhtiö, joka keskittyy terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun kasvipohjaiseen ruokaan. Yhtiön tunnettuja brändejä ovat mm. Benecol, Elovena, Beanit ja Sunnuntai. Tuotantoa yhtiöllä on Suomessa Raisiossa, Nokialla ja Kauhavalla. Konsernin päämarkkina-alue on Eurooppa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut07.05.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 236,3 | 245,5 | 260,3 |
kasvu-% | 3,50 % | 3,90 % | 6,01 % |
EBIT (oik.) | 27,3 | 29,2 | 29,5 |
EBIT-% (oik.) | 11,54 % | 11,90 % | 11,33 % |
EPS (oik.) | 0,16 | 0,15 | 0,16 |
Osinko | 0,13 | 0,14 | 0,15 |
Osinko % | 3,82 % | 7,22 % | 7,73 % |
P/E (oik.) | 20,96 | 12,96 | 12,01 |
EV/EBITDA | 12,96 | 6,38 | 6,00 |