Raisio Q3’25 -ennakko: Kuluttajatuotteet vetävät tuloskasvua
Tiivistelmä
- Raision Q3-liikevaihdon ennustetaan laskeneen -1 % v/v, mutta yrityskauppojen vaikutuksilla oikaistuna kasvaneen 2 % v/v, kasviproteiiniliiketoiminnan myynnin aiheuttaessa -1 MEUR rakenteellisen vaikutuksen.
- Kannattavuuden odotetaan parantuneen Q3:lla kuluttajatuotteiden volyymikasvun, vakaan kustannusympäristön ja tappiollisen kasviproteiiniliiketoiminnan divestoinnin ansiosta, oikaistun liikevoiton ennustetaan olevan 7,8 MEUR.
- Raision nykyinen ohjeistus olettaa vuoden 2025 vertailukelpoisen liiketuloksen kasvavan vuoteen 2024 verrattuna, ja Q3-raportissa ohjeistusta voitaisiin tarkentaa.
- Tuloskasvua tukevat Elovena-tuotteiden volyymikasvu, piristynyt kuluttajakysyntä Suomessa sekä viljan matalampi hintataso hyvän kaurasadon myötä.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
| Ennustetaulukko | Q3'24 | Q3'25 | Q3'25e | Q3'25e | Konsensus | 2025e | |||
| MEUR / EUR | Vertailu | Toteutunut | Inderes | Konsensus | Alin | Ylin | Inderes | ||
| Liikevaihto | 59,1 | 58,6 | 59,1 | 58,0 | - | 60,3 | 226 | ||
| Käyttökate | 8,1 | 10,1 | 36,9 | ||||||
| Liikevoitto (oik.) | 6,5 | 7,8 | 8,3 | 7,8 | - | 8,8 | 28,1 | ||
| Liikevoitto | 5,7 | 7,8 | 27,5 | ||||||
| EPS (raportoitu) | 0,03 | 0,04 | 0,04 | 0,04 | - | 0,05 | 0,15 | ||
| Liikevaihdon kasvu-% | 5,4 % | -0,8 % | 0,1 % | -1,8 % | - | 2,1 % | -0,4 % | ||
| Liikevoitto-% (oik.) | 11,1 % | 13,2 % | 14,0 % | 13,4 % | - | 14,6 % | 12,5 % | ||
Lähde: Inderes & Bloomberg (konsensus: 5 analyytikkoa)
Raisio raportoi Q3-osavuosikatsauksen tiistaina 11.11. noin klo 8.30. Arvioimme yhtiön positiivisen tuloskehityksen jatkuneen Q3:lla, mitä tukevat mm. kasviproteiinien divestointi, positiivinen volyymikehitys erityisesti Elovena-tuotteissa sekä vakaa kustannusympäristö. Yhtiö jatkaa systemaattista työtä kuluttajaliiketoiminnan kasvattamiseksi, mutta viljan hintakehityksellä voi olla pieni negatiivinen vaikutus liikevaihtoon lähinnä B2B-myynnin kautta. Yhtiö voisi nähdäksemme tarkentaa Q3-raportissa tuloskasvua koskevaa ohjeistustaan vuodelle 2025.
Odotuksissa maltillista orgaanista kasvua
Ennakoimme Raision Q3 liikevaihdon kokonaisuudessaan laskeneen -1 % v/v ja yrityskauppojen vaikutuksilla oikaistuna kasvaneen 2 % v/v. Kasviproteiiniliiketoiminnan myynnin aiheuttama rakenteellinen liikevaihtovaikutus on noin -1 MEUR. Segmenteistä Breakfast, Snacking & Food Solutionsin liikevaihdon ennustamme olevan vertailukauden tasolla, mihin vaikuttaa toisaalta Elovena-tuotteiden uutuusvetoinen positiivinen kasvu ja toisaalta B2B-myynnin arvon negatiivinen muutos viljojen hintakehityksen vetämänä. Heart Health -segmentille ennustamme 2 %:n kasvua. Arvioimme kuluttajakysynnän piristyneen hieman Suomessa Q3:lla verrattuna alkuvuoteen.
Kannattavuus positiivisella trendillä
Arvioimme Raision kannattavuuden kehittyneen positiivisesti Q3:lla, mihin vaikuttaa kuluttajatuotteiden myynnin volyymivetoinen kasvu, vakaa kustannusympäristö ja tappiollisen kasviproteiiniliiketoiminnan divestointi. Ennustamme Q3 oikaistun liikevoiton parantuneen 7,8 MEUR:oon (EBIT-marginaali 2 %-yksikköä vahvempi v/v). Konsensuksen EBIT-ennuste (8,3 MEUR) on vielä hieman meidän ennustettamme korkeampi. Raisio kasvatti myynti- ja markkinointipanostuksiaan vuoden 2024 jälkipuoliskolla, millä on positiivinen vaikutus kuluvan vuoden myyntiin ja viiveellä positiivinen vaikutus tuloskehitykseen toiminnan skaalautuessa.
Tuloskasvua koskevaa ohjeistusta voitaisiin tarkentaa
Raision nykyinen ohjeistus olettaa vuoden 2025 vertailukelpoisen liiketuloksen kasvavan vuoteen 2024 verrattuna (23,4 MEUR). Pidämme mahdollisena, että yhtiö tarkentaisi suhteellisen laveaa ohjeistusta Q3-raportin yhteydessä. Ennustamme oikaistun liikevoiton parantuvan koko vuoden tasolla 28,1 MEUR:oon (konsensus: 28,7 MEUR). Ohjeistettuun tulosparannukseen on nähdäksemme hyvät edellytykset alkuvuoden tuloskasvun pohjalta (oik. EBIT parantui H1:llä 2,1 MEUR v/v). Koko vuoden osalta tuloskasvun ajurit ovat pääosin samat kuin Q3:lla. Orgaanista tuloskasvua tukevat mm. Elovena-tuotteiden volyymikasvu viime vuosien tuotelanseerausten pohjalta, aavistuksen piristynyt kuluttajakysyntä Suomessa sekä viljan matalampi hintataso hyvän kaurasadon myötä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
