Raisio: Uuden strategian mukainen toiminta vauhtiin
Raisio esitteli toukokuun lopussa uuden strategiansa pääomamarkkinapäivässä ja uudisti organisaatiotaan. Uusi strategia tarjoaa mielestämme lisää konkreettisia keinoja kasvun saavuttamiseen pitkällä aikavälillä. Lyhyellä aikavälillä konsernin tulosta tukee kuluttajatuotteiden kasvun lisäksi mm. luopuminen kasviproteiineista ja suhteellisen vakaa viljamarkkina. Tuloskehitykseen on kuitenkin odotettavissa kvartaalikohtaista vaihtelua.
Organisaatiorakenne astui voimaan
Raision uusi organisaatiorakenne astui voimaan touko-kesäkuun taitteessa. Toiminta jakautuu nyt kolmeen tulosvastuulliseen alueeseen, jotka ovat 1) Aamupala- ja välipalatuotteet 2) Sydänterveyden tuotteet sekä 3) Uusi liiketoiminta. Organisaatiouudistuksessa toteutui joitakin henkilöstövähennyksiä, millä on pieni kustannustehokkuutta tukeva vaikutus, mutta muutoksen päätarkoituksena oli selkeyttää johtamisvastuita ja tukea uuden strategian toimeenpanoa.
Elovenan kv-laajentumista jatketaan ketterin ottein
Raision Aamupala- ja välipalatuotteiden liiketoiminta on kasvanut viime vuosina vahvasti pääasiassa Elovena-tuotteiden kautta Suomen markkinalla. Keskeisiä kasvavia kategorioita ovat olleet mm. kaurajuomat, lusikoitavat ei-maitopohjaiset tuotteet, välipalakeksit ja patukat. Kasvun taustalla on ollut merkittävä tehdasinvestointi Raisioon 2019-21 ja uutuustuotekehityksen kiihdyttäminen. Liiketoiminnalla on edelleen merkittävää kasvupotentiaalia Suomessa, mutta kansainvälisessä laajentumisessa onnistuminen tukisi edellytyksiä kasvun vahvistamiseen ja toiminnan skaalaamiseen pitkällä aikavälillä. Aamupala- ja välipalatuotteissa tavoitellaan 4,5 %:n vuotuista orgaanista kasvua strategiakaudella, minkä ohella yhtiö haluaa löytää ainakin yhden uuden markkina-alueen, joka nousisi Raision top-5 kohdemarkkinan joukkoon.
Elovenan liikevaihdon kehitys kategorioittain
Lähde: Raisio
Edellisellä strategiakaudella kuluttajakauratuotteiden laajentumisyritykset Suomen ulkopuolelle osoittautuivat haasteellisiksi. Uudessa strategiassa uusia markkinoita pyritään avaamaan ketterästi ja pienin kiintein kustannuksin. Raisio on käynnistänyt tuotteidensa myynnin 2025 keväällä mm. Tanskassa ja Espanjassa. Yhtiö on kehittänyt laajentumismallia mm. kategorioiden valinnan ja markkinoinnin osalta. Kaurajuomien kategoriaan kohdistuu voimakasta kilpailua, minkä vuoksi keksit ja patukat voivatkin olla Raisiolle suotuisampi kasvukärki yhdessä Raision yli 100 vuoden kauraan liittyvän ammattitaidon kanssa. Uuden laajentumismallin toimivuuteen on vielä vaikeaa ottaa kantaa, mutta alkuvaiheen onnistumiset tarjoavat mielestämme varovaisen positiivisen signaalin.
Sydänterveyden tuotteissa uusia painotuksia
Sydänterveyden tuotteiden kasvu on ollut 2020-luvulla heikkoa (2022-24 CAGR: -1,8 %), vaikka kasvu onkin jälleen piristynyt viimeisten 12 kuukauden aikana. Segmentin kasvu pyritään uudessa strategiassa nostamaan 3 %:iin panostamalla mm. tuotekehitykseen ja uusiin sovellusalueisiin. Terveydenhuollon ammattilaisten kautta tehtävää markkinoinityötä jatketaan. Yhtiö mainitsi pääomamarkkinapäivässä erikseen ottavansa kohderyhmäksi menopaussia potevat naiset, joilla on kohonnut riski kolesteroliarvojen nousuun ja jotka toisaalta ovat avainasemassa päättämässä kotitalouksien kulutusvalinnoista.
Kuituraaka-ainetta kehitetään pitkää tähtäintä ajatellen
Raisio on tutkimustoiminnassaan kehittänyt kauratuotannon sivuvirroista valmistettavaa kuitua, jota voitaisiin käyttää osana elintarvikkeita kylläisyyttä lisäävänä ainesosana. Raisio uskoo kylläisyyttä edistävien laihdutuslääkkeiden kasvaneen suosion johtavan tulevaisuudessa kuluttajien kiinnostukseen myös elintarvikkeiden kylläisyyttä edistäviä ominaisuuksia kohtaan, jolloin kuitujen merkitys elintarvikkeissa korostuisi. Yhtiön mukaan markkinoilla ei ole toistaiseksi elintarvikkeisiin lisättäväksi soveltuvaa kuitua, joka olisi vatsaystävällinen, maultaan neutraali, luonnonmukainen ja helppokäyttöinen.
Ainesosan kehitys on vielä melko aikaisessa vaiheessa, mutta mikäli projekti edistyy, voisi se tarjota Raisiolle kasvupotentiaalia ja erottautumiskykyä pitkällä aikavälillä. Yhtiö rakentaa Business Finlandin tuella Raisionkaaren teollisuusalueella pilottilaitosta hieman suurempia tuotantomääriä varten. Raaka-ainetta voitaisiin mahdollisesti tulevaisuudessa hyödyntää sekä Raision omissa tuotteissa että myös myydä elintarviketeollisuudelle. Hankkeen pitkän aikavälin onnistumisen ja vaikutusten arvioiminen on vaikeaa, emmekä ole sisällyttäneet kasvupotentiaalia sitä ennusteisiimme. Pilottilaitoksen vuotuinen kustannusvaikutus on arviomme mukaan selvästi alle 1 MEUR.
Yrityskauppoihin panostetaan tosissaan – suhtaudumme varovaisesti
Raisio vaikuttaa uuden strategiansa myötä olevan aikaisempaa valmiimpi yritysostoille. Yhtiöllä oli vuoden 2024 lopussa 70 MEUR:n nettokassavarat, minkä lisäksi yhtiöllä on runsaasti käyttämätöntä velkakapasiteettia. Kohteiksi tavoitellaan mielellään kuluttajayhtiöitä, joiden yritysarvo (EV) on yli 20 MEUR ja toimivat pääosin Skandinaviassa tai muualla Euroopassa. Kohdeyhtiön täytyy olla joko itsenäisesti menestyvä liiketoiminta tai mahdollistaa Raision brändituotteiden laajentamisen uusille markkina-alueille. Yksittäisen kohteen maksimikokoluokka lienee noin 100 MEUR:n tasolla, mutta yhtiö saattaa toteuttaa useitakin yrityskauppoja, jolloin ostot kokonaisuudessaan voisivat yhtiön lausuman arvion mukaan olla esimerkiksi 100-150 MEUR:n mittakaavassa. Raisio on myöskin palkkaamassa M&A-johtajaa vastaamaan yrityskauppoihin liittyvistä kyvykkyyksistä.
Suhtaudumme yritysostoihin lähtökohtaisesti skeptisesti, koska elintarvikealalla yrityskauppojen epäonnistuminen on varsin yleistä. Raision toteuttamista yrityskaupoista suuri osa on historiassa ollut epäonnistuneita. Nähdäksemme elintarvikealalla on yleisesti haastavaa tehdä onnistuneita yritysostoja, koska toimiala on varsin kilpailtu ja houkuttelevimmat liiketoiminnot ovat harvoin myynnissä kohtuulliseen hintaan. Toisaalta yhtiön vuonna 2024 aloittaneella toimitusjohtajalla Pasi Flinkmanilla on merkittävää kokemusta yritysostoista toimialalla Orklan johtotehtävissä.
Taloudelliset tavoitteet ovat maltilliset, yhtiö rakentaa pohjaa kasvun kiihdyttämiselle
Raision tavoittelema yli 30 MEUR:n vertailukelpoinen liikevoitto vuonna 2030 vastaa noin 12 %:n oik. EBIT-marginaalia suhteessa liikevaihtotavoitteeseen, missä on vajaan 2 %-yksikön nousu suhteessa vuoden 2024 tasoon (23,4 MEUR, 10,3 % liikevaihdosta). Todellisuudessa lähtökohdat ovat kuitenkin tätä vahvemmat, sillä kasviproteiinien divestoinnin myötä jatkuvien toimintojen vertailukelpoinen liikevoitto vuonna 2024 oli arviolta noin 11 % liikevaihdosta. 12 %:n EBIT-tavoite ei siten itsessään ole erityisen kunnianhimoinen vaan melko realistinen. Myöskään kasvutavoite (3-4 %:n orgaaninen kasvu) ei ole kovin korkea.
Tulkitsemme, että nyt alkaneella strategiakaudella Raision tavoitteena on pohjustaa kasvun edellytyksiä seuraavaa strategiakautta varten. Mikäli yhtiö onnistuisi lujittamaan Elovenan asemaa uusilla markkinoilla, voisi yhtiö asteittain tuoda mukaan uusia kategorioita ja saavuttaa voimakkaampaa kasvua myöhemmin. Lisäksi esimerkiksi kuituliiketoiminnan mahdolliset kasvuvaikutukset tai yrityskaupoista (potentiaalisesti) saavutettavat kasvusynergiat ajoittuvat todennäköisesti strategiakauden jälkeiseen aikaan.
Q2:n luvut jäävät heikoiksi väliaikaisista syistä
Odotamme Raision Q2:n päälukujen jäävän vertailukautta heikommiksi, vaikka ennustammekin arvoa luovan kuluttajamyynnin kasvun olevan hyvää (orgaanisesti). Liikevaihtoa painaa kuitenkin mm. kasviproteiinien myynti, viljan hintatason laskun vaikutus B2B-myyntiin, leipomoiden lakot ja Benecol-ainesosamyynnin ajoitustekijät. Raision Q1:n tulos parantui merkittävästi vertailukaudesta, mihin vaikutti osaltaan Benecolin lisensointitulojen ajoitustekijät. Vaikka ennustamme Q2:n oik. liikevoiton heikentyvän vertailukaudesta 6,6 MEUR:oon (Q2’23: 7,4 MEUR), arvioimme kuitenkin tuloksen kasvavan koko H1:n osalta (H1’25e: 12,7 MEUR, H1’24: 11,6 MEUR) sekä jatkavan kasvua H2:lla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
