Rebl Group osti kilpailijansa liiketoiminnan
Rebl Group kertoi perjantaina ostaneensa Hansaprintin liiketoiminnan marginaaliseen kahden euron hintaan. Kauppa vahvistaa Reblin perinteistä painamista sekä myymälä- ja tapahtumamarkkinoinnin ratkaisuja. Hansaprintin toiminta on ollut tappiollista. Tästä huolimatta suhtaudumme kauppaan neutraalisti, sillä liiketoiminnasta maksettu hinta on matala ja Hansaprintin syvä integraatio saattaa mahdollistaa konsernin tulosta parantavia synergiahyötyjä. Lisäämme kaupan vaikutuksen ennusteisiimme lähipäivinä.
Hansaprintin toiminta on ollut tappiollista viime vuodet
Hansaprintin liikevaihto oli viime vuonna 11,5 MEUR, mutta se on ollut laskusuunnassa. Liiketulos on 2023–24 ollut 0,7–0,8 MEUR tappiollinen. Kaupan yhteydessä Reblille siirtyy 0,7 MEUR varoja ja 0,4 MEUR velkoja. Käytännössä nollaan jäävän kauppahinnan myötä se kirjaa erotuksen oli 0,3 MEUR negatiivista liikearvoa kertaluonteisena tuottona. Liiketoiminnat siirtyivät Reblille 1.6. alkaen. Käsityksemme mukaan Hansaprintin liikevaihto on jatkanut tänä vuonna lievässä laskussa ja tuloksen olevan nollan tuntumassa.
Kauppahinta kuvastaa toimialan ahdinkoa
Hansaprintistä maksettu kahden euron kauppahinta mielestämme kuvastaa toimialan ahdinkoa rakenteellisesti laskevan painetun median kysynnän ja volyymiriippuvaisen liiketoiminnan takia. Tätä kautta pienten ja myös keskisuurien toimijoiden kannattavuudet ovat olleet paineessa. Itse Reblilläkin on ollut haastavuuksia Painoliiketoimintansa kannattavuutensa kanssa, mutta Hansaprintin mahdollistama volyymikasvu saattaa parantaa yhtiön tuloskasvulle tulevina vuosina. Tämä arviomme mukaan kuitenkin vaatii rankkoja kustannussäästötoimia (esim. painokoneiden sulkemista) uudessa kokonaisuudessa.
Hansaprint istuu Reblin toimintaan
Hansaprintillä on perinteisen painoliiketoiminnan lisäksi myymälä- ja tapahtumamarkkinointitoimintaa, joka kiihdyttää Rebl Groupin näkyvyysliiketoiminnan ja etenkin retail media -asiakkuuksien kasvua. Samoin kauppa vahvistaa Reblin asemaa painoliiketoiminnassa. Käsityksemme mukaan painoliiketoiminta ja markkinointiliiketoiminta ovat olleet suunnilleen samansuuruisia Hansaprintille. Hansaprint on ollut Reblin kilpailija etenkin painoliiketoiminnassa, joten kauppa myös jatkaa markkinan konsolidointia lievittäen siten kotimaisen painamisen hinnoittelupainetta. Liiketoimintakaupan myötä syntyvien potentiaalisten synergioiden saavuttaminen mielestämme edellyttää toimintojen syvää integraatiota ja kustannussäästöjä etenkin perinteisen painamisen puolella.
Rebl arvioi liiketoimintakaupan kasvattavan hieman konsernin 2025 liikevaihtoa, mutta 2025 tulokseen tällä ei arvioida olevan olennaista vaikutusta. Siten vertailukaudesta paraneva liikevoiton ohjeistus jätettiin ennalleen, eikä kuluvan tilikauden tulosennusteisiimme kohdistu olennaista muutostarvetta. Lisäämme kaupan vaikutuksen ennusteisiimme lähipäivinä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
