Relais laaja raportti: Strateginen ajolinja säilyy suorana
Säilytämme Relaisin osakkeen lisää-suosituksen ja nostamme tavoitehinnan 12,00 (aik. 9,50) euroon. Ennustemuutoksemme ovat marginaalisia, mutta huomioimme nyt tavoitehinnassamme Relaisin madaltuneen riskitason. Kaikilla käyttämillämme mittareilla osakkeessa on kohtuullinen nousuvara. Yhtiöstä julkaistu laaja raportti on luettavissa täällä.
Markkinan hidas kasvu kompensoidaan aktiivisella yritysostostrategialla
Autojen varaosa- ja tarvikemarkkinaa ajavat käytössä olevien ajoneuvojen määrä, ajoneuvokannan ikä sekä ajetut kilometrit. Kysyntäajureiden luonteen vuoksi markkina kasvaa Relaisin kohdemaissa hitaasti, keskimäärin 1-3 % vuodessa. Toisaalta markkina on varsin stabiili eikä heilu esimerkiksi uusien autojen kysynnän tahdissa. Koronapandemian vuoksi negatiivisen markkinakasvun (2020e: -4 % v/v) jälkeen odotamme markkinan kasvavan vastaavasti tavanomaista nopeammin vuonna 2021 (+4 % v/v). Lisäksi Relaisilla on nykymuodossaankin eväät kasvaa markkinaa nopeammin vuonna 2021, kun jo tehtyihin akvisitioihin liittyvät liikevaihtosynergiat realisoituvat. Odotamme Relaisin liikevaihdon kasvavan 11 % v. 2021, minkä jälkeen arvioimme kasvun rauhoittuvan markkinan kanssa samantahtiseksi (n. +3 % v/v) vuosina 2022-2023. Relaisin strategiaan kuuluvaa liikevaihdon kaksinkertaistamistavoitetta yritysostojen avulla (arviolta 240 MEUR:oon vuonna 2024) ei ole huomioitu ennusteissamme. Tiedossa olevan akvisitiopotentiaalin sekä kohteiden arvioidun hintatason perusteella yritysostot ovat selvä positiivinen optio Relaisin osakkeen arvolle.
Täyssähköautojen yleistyminen ei merkittävä uhka
Ajoneuvojen voimalinjan sähköistyminen ja täyssähköautojen merkittävästi polttomoottoriautoja pienempi varaosatarve tuo pitkällä aikavälillä painetta varaosamarkkinan kasvuun. Trendin vaikutusta Relaisiin pehmentävät kuitenkin seuraavat seikat: 1) hybridiautoilla on vielä pitkään merkittävä rooli sähköautomarkkinoilla ja näiden autojen varaosatarve on polttomoottoriautoja suurempi; 2) täyssähköautojen yleistyminen ei supista lisävarustemarkkinaa (noin 35 % Relaisin liikevaihdosta) sekä 3) hyötyajoneuvoissa (35 % liikevaihdosta) ja etenkin raskaassa liikenteessä siirtyminen sähköön tapahtuu huomattavasti myöhemmin kuin henkilöautoilla.
Varaosien hintahäiriköt tuskin horjuttavat Relaisin marginaaleja
Relaisin johdonmukaisesti kilpailijoita parempi kannattavuus antaa sille suojaa aggressiiviselta hintakilpailulta kilpailijoiden kannattavuuden nollarajan ollessa selvästi lähempänä. Jotkin kilpailijat kuten saksalaisomisteinen nettivaraosakauppias autodoc.fi sekä puolalainen Inter Cars tuovat jonkin verran epäsuoraa painetta Relaisin marginaaleihin yhtiön asiakkaiden kohtaaman hinnoittelupaineen kautta. Arvioimme vaikutuksen kuitenkin varsin pieneksi. Ennustamme Relaisille lievästi paranevaa EBITA-marginaalia 2021-2022 koronapandemian jälkeen sekä tehtyjen akvisitioiden ja operatiivisen vivun vaikutuksen ansiosta.
Osakkeen arvostustaso kaikilla mittareilla houkutteleva
Relaisin osakkeen riskikorjattu kokonaistuotto-odotus on houkutteleva. Yhtiön koko verrokkiryhmän arvostus on maltillinen ja Relaisin osake on vielä arvostettu keskimäärin noin 20 % verrokkien mediaanin alapuolelle. Myös DCF-arvostus indikoi samansuuruista kurssipotentiaalia. Todennäköisimpiä lyhyen tähtäimen nousuajureita ovat uutiset yritysostoista. Myös Relaisin itsensä muuttuminen ostokohteeksi on realistinen mahdollisuus.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
